“When there are thoughts, it is distraction:
when there are no thoughts, it is meditation.”

Ramana Maharshi

De nadelen van snel afgeleid zijn

Ik schrijf dit in een koffiezaakje met een jonge meid tegenover me. Ze heeft een enorme laptop en twee smartphones. Ik zie aan de papieren waarmee ze zich omringt dat ze probeert te studeren.

Maar ze komt er niet aan toe.

Zowel haar laptop als haar smartphones pingelen elke paar minuten. En steeds wanneer dat gebeurt onderbreekt ze haar studie en begint ze druk te typen – afgewisseld met het nemen van selfies.

Ze is snel afgeleid – dat is duidelijk.

Als je snel afgeleid raakt is het lastig om je doelen te bereiken. Want het bereiken van doelen vereist focus – het tegenovergestelde van afgeleid zijn. Maar dat is niet het enige probleem. Snel afgeleid zijn levert ook stress op. Onrust in je brein.

Continu afgeleid raken kost je meer energie en levert je minder op. Door jezelf te trainen om minder snel afgeleid te zijn kun je je innerlijke rust en je effectiviteit flink vergroten. Hieronder heb ik een aantal suggesties die je kunnen helpen dit voor elkaar te krijgen.

1. Verminder prikkels

Simpel. Als je minder afgeleid wilt zijn, elimineer dan de zaken die je doorgaans afleiden.

  • Ruim je bureau op. Werk je niet aan een bureau? Zorg dan sowieso voor een opgeruimde en schone werkomgeving. Dit creëert rust en helpt je focussen. Organiseer de zaken waar je mee werkt. Werk je op een computer? Zorg dan voor een opgeruimd bureaublad en een rustgevende wallpaper.
  • Zet al je apparaten in niet storen modus. Je smartphone, laptop, tablet, smartwatch, desktop, etc.
  • Als je het internet niet nodig hebt om je werk te doen, schakel het dan uit.
  • Schakel de radio uit of schakel over op muziek. Zo word je niet afgeleid door nieuws, gezellige praatjes, reclames en file informatie.
  • Als je kunt worden afgeleid door omgevingsgeluid, zet dan een koptelefoon op met instrumentale muziek waar je lekker op werkt. Of kies voor een koptelefoon met actieve noise cancelling. Lekker rustig.
  • Schakel de tv, Netflix en YouTube uit.
  • Zorg dat je niet gestoord wordt door collega’s of huisgenoten. Bijvoorbeeld door je af te zonderen, door een koptelefoon op te zetten, door te laten weten dat je niet gestoord wilt worden of door een briefje op te hangen.
  • Laat je niet afleiden door diverse taken. Schrijf 1-3 dingen op die je wilt bereiken en richt je op één taak tegelijk. Werk aan deze taak tot hij af is. Als dat niet mogelijk is, breek de taak dan op in kleinere taken die je in een kortere periode kunt afvinken.

Je raakt minder snel afgeleid als er minder prikkels in je omgeving zijn die je kunnen afleiden. Dus dit is absoluut de eerste stap, maar zeker niet de laatste.

2. Zorg voor minder afleidende gedachten

We denken vaak dat we snel afgeleid raken door externe gebeurtenissen. Maar in werkelijkheid leiden we vooral onszelf af.

Hoe? Door de gedachten in ons hoofd.

Een chaotisch hoofd vol met gedachten is véél sneller afgeleid dan een kalm brein. Hoe sneller je gedachten gaan, des te moeilijker het voelt om je te concentreren.

Dus wat je wilt doen is je brein trainen om te focussen. Je wilt dat je bovenkamer leeg en kalm is. Dat doe je op een paar manieren:

  1. Door de dingen die je nog moet doen van je af te schrijven. Op een plek waarvan je weet dat je er later op terug zult komen. Zoals een takenlijst, een notitieboekje of een app. Als je brein weet dat je de taak hebt genoteerd, durft het de gedachte los te laten.
  2. Door regelmatig je hoofd leeg te schrijven in een dagboek (app). Schrijf over wat je bezighoudt. Welke problemen, onzekerheden en gedachten je hebt. Hiermee structureer je je gedachten en verminder je piekergedrag.
  3. Door wekelijks een weekplanning te maken. Een weekplanning geeft rust en duidelijkheid, omdat je op elk moment weet dat je werkt aan datgene waar je aan moet werken gezien de doelen die je wilt bereiken. Hier vind je tips om een weekplanning te maken.
  4. Door regelmatig (liefst dagelijks) te mediteren. Meditatie helpt je heel direct en eenvoudig meer rust in je hoofd te creëren. Hierdoor wordt het véél makkelijker om afleidingen te weerstaan. Ik raad deze gratis app aan.

Vier simpele dingen die je kunt doen om minder snel afgeleid te raken.

3. Geef jezelf een concreet doel

Een concreet doel helpt je je focus vast te houden. Dat merk je wanneer je – nadat je dagen uitstelgedrag hebt vertoond – richting een deadline werkt. Al die dagen was je snel afgeleid. Maar nu de tijd begint te dringen kun je je ineens prima concentreren.

Je kunt dit principe ook toepassen zónder gestrest en ongelukkig te worden. Bijvoorbeeld door zélf een deadline te stellen voor een taak.

  • Zet bijvoorbeeld een timer voor een specifieke taak. Spreek met jezelf af dat je je mail wegwerkt in dertig minuten.
  • Spreek met jezelf af dat je één belangrijke taak af hebt voor het einde van de dag.
  • Stel een deadline voor jezelf. Bijvoorbeeld dat je een project afrondt aan het einde van de week. Verwerk deze deadline in je weekplanning.

Door te werken met zelf opgelegde, kunstmatige deadlines kun je je brein uitnodigen om te focussen en minder snel afgeleid te zijn.

4. Geef je brein tijd om te ontspannen

De boog kan niet altijd gespannen zijn. En vaak kan het helpen om je brein – na een periode van concentratie – even de mogelijkheid te geven om lekker afgeleid te zijn.

Werk bijvoorbeeld een uur geconcentreerd aan een taak, en geef jezelf daarna een kwartier om te lanterfanten op je smartphone. Daarna ga je weer een uur aan het werk.

Op deze manier laat je wat ‘stoom’ ontsnappen en voorkom je dat de weerstand in je brein zo hoog oploopt dat je je snel laat afleiden door wat er maar op je pad komt.

5. Breng jezelf kalm weer terug

Merk je dat je tóch afgeleid bent geraakt? Niets aan de hand. Je hebt je even laten verleiden, en nu breng je je aandacht zonder oordeel weer terug naar je werk.

Het heeft geen zin om jezelf te veroordelen. Het is wat het is. Oefening kost tijd en soms moet je nu eenmaal dingen doen die je niet zo leuk vindt, waardoor je vatbaarder bent om afgeleid te raken.

Vind je het moeilijk om weer aan de slag te gaan? Spreek dan met jezelf af dat je een kleine stap zet richting je doel. Bijvoorbeeld: ”ik zorg er in ieder geval voor dat ik dit lastige mailtje beantwoord.”

Zodra dat mailtje dan de deur uit is voel je je een stuk beter. En de kans is groot dat je concentratie terug is, en je het geen probleem vindt om verder te werken.

Meer tips om met concentratie te werken

Ben je vaak snel afgeleid en heb je last van uitstelgedrag? Geen zorgen. Ik ontwikkelde een praktische cursus die al duizenden lezers heeft geholpen om productiever te worden.

Bekijk mijn cursus tegen uitstelgedrag hier…

Schrap deze 3 dingen - maak je leven direct leuker

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief, en ontdek direct welke 3 dingen je nu kunt schrappen om je leven vandaag nog leuker te maken.

Ben je benieuwd wat het is?