1. Accepteer jezelf zoals je bent

Negatieve gedachten over jezelf leidt tot negatief eetgedrag. Zorg dat je van jezelf houdt zoals je bent, inclusief die overtollige kilo’s. Werk stap voor stap aan meer zelfliefde.

Besef dat je altijd minder dik en lelijk bent dan je zelf denkt. Zie jezelf positief, fluister jezelf in dat je knap bent. Negatieve gedachten vreten energie. Bovendien houden ze je vast in de situatie waar je eigenlijk niet wilt zijn. Respect voor je lichaam en zelfliefde leidt uiteindelijk tot gezonder eetgedrag.

2. Slaap voldoende

Wie voldoende nachtrust krijgt heeft meer energie. Energie die je er dus niet ‘bij’ hoeft te eten. Als je genoeg nachtrust krijgt maakt je lichaam leptine aan, het stofje wat je hersenen verteld dat je genoeg hebt gegeten.

Slaap je slecht? Dan is er te weinig leptine aangemaakt en zul je de hele dag de neiging hebben om te snacken. Als de energie niet uit nachtrust kan komen, dan maar uit een Mars. Zo werken je hersenen! Hier vind je tips om beter te slapen.

3. Eet regelmatig

Hou je stofwisseling op gang door regelmatig te eten. Sla om te beginnen absoluut het ontbijt niet over. Deze eerste maaltijd brengt de stofwisseling op gang, en die stofwisseling verbrandt aardig wat calorieën op een dag.

Eet vervolgens een gezonde lunch en diner, met tussen elke maaltijd in een gezond tussendoortje. Als je hier kiest voor verantwoorde voeding (zoals een stuk fruit) ben je helemaal goed bezig!

4. Goed kauwen en genieten van je eten

Heb jij met een lekker bord pasta ook altijd de neiging om hem in één stoot leeg te eten? Niet doen! Je hersenen weten pas een half uur na de eerste hap dat er eten binnen komt.

Als je dus erge honger hebt kun je in een half uur makkelijk veel te veel eten. Kauw daarom je eten goed, eet rustig en geniet van elke hap. Mindful eten noemen we dat. Je zult merken dat je minder nodig hebt, omdat na 30 minuten je hersenen door hebben dat er lekker eten binnen is gekomen.

5. Stop op tijd met eten

Je bord leeg? Ga dan geen extra aardappelen uit de pan prikken. Zet een punt achter de maaltijd en ga iets anders doen. Zorg ook dat je minimaal 3 uur voordat je gaat slapen niets meer eet. De energie in dit eten wordt namelijk niet meer gebruikt maar direct opgeslagen als vet.

Let ondertussen ook op deze 7 geheime dikmakers om te voorkomen dat je niet afvalt.

Meer afslanktips?

Ontdek ons praktische stappenplan naar een gezonder lichaam. Vol met praktische tips en visies om zonder gedoe je lichaam weer gezond te krijgen en te houden.

Ontdek hoe eenvoudig gezond kunt eten en zo fitter, slanker, gezonder en energieker wordt op de meest makkelijke manier. Je leest het in ons stappenplan…

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛