Dromen van een platte buik

Mijn buikvet-technische hoogtepunt was 2002. Althans, die conclusie trek ik uit een aantal minder-flatterende vakantiefoto’s die ik niet ga posten. Ik was 15, ik was op vakantie in Noorwegen met mijn ouders en zusje, en mijn gewicht raakte bijna de 90 kg aan.

Het was kort na de introductie van de nieuwe schoolkantine, waar ik elke dag voor een euro een satébroodje kocht. Met kip en bladerdeeg enzo. Een jeugd vol met vla, melk, Blue Band, hagelslag, Milky Way, vlees en illegale grepen in de snoeptrommel hadden hun tol geëist.

Ik was niet tevreden met de situatie, en paste mijn eetpatroon aan toen ik zestien was. Sindsdien is het buikvet op een stabiele dalende grafiek terecht gekomen. Ik ben nu slanker dan ik ooit geweest ben.

Ik heb nog wel wat buikvet, maar ik heb geen haast. Het is mijn plan om met een platte buik de dertig tegemoet te gaan. Ik heb nu dus nog anderhalf jaar om mijn leefpatroon zo te tweaken dat ik dit voor elkaar krijg.

Belangrijk: je wordt wat je doet

Als je dit artikel leest wil je waarschijnlijk snel een platte buik. Dat begrijp ik, en ik gun het je absoluut. Maar laat me je iets uitleggen.

Hoe je lichaam eruit ziet (inclusief je buik) is een resultaat van je dagelijkse leefpatroon in het verleden. Je lichaam vormt een buffer tussen ‘wie je was’ en ‘wie je wordt’. Als jij elke dag chocolade eet, dan verdwijnt je platte buik. Als je elke dag sport, dan komt hij weer terug.

Je weet allang hoe je een platte buik krijgt. De vraag is dan ook vooral: hoe houd je deze gezonde levensstijl vol? Je zult niet de eerste zijn die als een gek gaat trainen, een platte buik ontwikkelt, en aan het einde van het jaar weer terug is bij de dubbele vetrol.

Het zijn de kleine, simpele veranderingen die je levenslang vol kunt houden. Ik heb bijvoorbeeld een hekel aan krachttraining. Ik wil best wat krachttraining doen voor een platte buik, maar ik wil niet de moeite doen voor een wasbord. Mijn doel is slank zijn (en blijven), liefst met hele lichte contouren van mijn buikspieren. Een wasbord is best leuk, maar ik vind zogezegd de ‘vaste lasten’ te hoog.

Dus houd dat in gedachten. Een platte buik vereist aanpassingen in je dagelijkse levensstijl. Hoe heftiger de aanpassingen, des te groter de kans dat je niet succesvol bent op de lange termijn. Dan gaat de platte-buik-grafiek niet stabiel naar beneden, maar gaat hij op en neer. Samen met je zelfvertrouwen.

Laten we eens kijken hoe je die platte buik op een gezonde manier voor de rest van je leven realiseert. Misschien realiseer je hem dan niet binnen een maand, maar kun je er wel levenslang van genieten zodra je het voor elkaar krijgt.

1. Laat het vet los voor een platte buik

Ja, ik weet dat slow-carb de hedendaagse hype is. Maar ik heb een hype-allergie, dus ik doe lekker het tegenovergestelde. Niet omdat ik eigenwijs ben, maar omdat ik me vooral wil richten op dat wat werkt gezien de doelen die ik wil bereiken.

De slow-carb beweging is voornamelijk gericht op het ontwikkelen van een mooi lichaam. Ik richt me vooral op het ontwikkelen van een gezond lichaam dat zo lang mogelijk fit en ziektevrij blijft. Dat, en ik ga minimaal 120 worden. Klinkt raar – wordt heel normaal.

Hoe dan ook, ik grijp het ook niet uit de lucht. Steeds wanneer ik betrouwbare, goed uitgevoerde wetenschappelijke studies raadpleeg, dan komen ze grofweg met dezelfde conclusies: mensen die een voornamelijk onbewerkt plantaardig eetpatroon volgen zijn het gezondst, krijgen de minste ziektes en leven het langst.

Precies waar ik naar op zoek ben.

En wat is een onbewerkt plantaardig eetpatroon per definitie? Laag in vet. Waarom? Omdat planten weinig vet bevatten en omdat plantaardige olie een bewerkt product is. De olijfolie stroomt niet automatisch uit de olijven (dat is een behoorlijk proces). Eet gerust hele olijven, eet gerust wat avocado’s en wat noten. Maar eet minder olie, minder zuivel, minder vlees en minder nepvlees (vol met plantaardige vetten).

Je kunt supersnel afvallen met een eetpatroon hoog in vet en (dierlijke) eiwitten, maar mijn probleem daarmee is dat het de gezondheid op de lange termijn ondermijnt. Het helpt je slank te worden, maar niet 120 te worden.

Hoe minder bewerkt vet je in je lijf stopt, des te minder vet er aan je buik blijft hangen én des te gezonder je wordt. Precies, de jaren ’80 hadden gelijk. Ze hadden ook hippere televisies.

2. Eet dagelijks peulvruchten

Peulvruchten stabiliseren je bloedsuikerspiegel tot zelfs uren na je maaltijd. Dat, en ze geven je een langdurig verzadigd gevoel. Bovendien zijn ze lekker, veelzijdig, goedkoop en super gezond.

Ja, je gaat er scheten van laten. Vooral als je ze niet vaak eet. Zie dat als een goed teken. De gassen die ontsnappen zijn de ‘scheten’ van de goede bacteriën die een feestmaal hebben aan de vezels. Die vezels helpen je je darmflora verrijken. Na een tijdje stabiliseert het aantal goede bacteriën en zul je minder scheten laten, maar wel profiteren van een gezonde darmflora.

Je buik voelt mogelijk tijdelijk opgezet, waarna je makkelijker vet verliest en bovendien je weerstand verhoogt zonder vreemde probiotica drankjes.

3. Train je buik op een manier die bij je past

Oké, sporten dan. Sinds ik mijn productieve ochtendroutine heb ingesteld, doe ik ‘s ochtends regelmatig pushups en buikspieroefeningen. Niets bijzonders, gewoon sit-ups tot ik niet meer kan. Dat kost me relatief weinig moeite, en ik zie al aardig wat resultaat. Ik heb hier ook nog een kettlebell staan, waar ik binnenkort weer mee aan de slag wil, omdat die workouts slechts tien minuten duren en ontzettend veel resultaat geven.

De kunst is om een training in te stellen die je op de lange termijn kunt – en wilt – volhouden. Je kunt wel twee weken lang elke dag Insanity staan doen – maar je zal de eerste zijn die dat een jaar volhoud. Laat staan een heel leven. En zodra je er weer mee stopt, wordt je lichaam weer zoals het was.

Ik doe dus dagelijks wat spiertraining, een beetje cardio (springen en lopen op de plaats) en wat yoga. Ik wandel best veel met de hond. En ik doe aan hardlopen een of twee keer per week. Dat past bij mijn leven, en dus krijg ik het lichaam wat daarbij past.

Als ik merk dat mijn lichaam niet wordt zoals ik wil, zoek ik uit hoe ik een dagelijkse gewoonte kan instellen om dat te veranderen. Zodat het op de lange termijn wordt zoals ik wil.

Met andere woorden: reken je niet slank en sexy met een trainingsprogramma als je nu al weet dat je dat geen jaar vol gaat houden. Want wat is er erger dan geen platte buik krijgen? Precies, een platte buik hebben en hem weer verliezen. Als een gek gaan trainen is als ‘boven je stand leven’. Je krijgt een lichaam dat niet hoort bij je levensstijl, en vroeg of laat ga je het weer verliezen.

Pas dus je levensstijl aan, dan pas je automatisch je lichaam aan.

4. Gebruik je platte buik voor signalatie – niet als doel

Als ik zie dat ik handvatten krijg, dan weet ik hoe laat het is. Dan zie ik dat er te veel horeca heeft plaatsgevonden en te weinig hardloperij.

Ik zie het als een signaal dat ik ben afgeweken van de levensstijl die me dient op de lange termijn. En dus gebruik ik dat als een herinnering om vanavond niet richting de Spar te lopen voor verse gevulde koeken met knapperig randje, maar een groene smoothie te maken. Ook lekker.

Maar serieus – een platte buik is niet echt een nuttig doel. Het is leuk, het is sexy, het is goed voor je zelfvertrouwen – maar het is vooral een resultaat van een gezonde levensstijl. Als het je doel is om zo lang mogelijk fit, gezond en ziektevrij te zijn (wel een heel nuttig doel), dan is die platte buik simpelweg wat er automatisch plaatsvindt.

En dus is het cirkeltje weer rond. Want uiteindelijk komt het er op neer dat je simpelweg goed voor jezelf zorgt. Als je dat doet, valt alles op zijn plaats. En als je een platte buik nódig hebt om je goed over jezelf te voelen, dan is het misschien tijd om eerst te werken aan je zelfvertrouwen, en daarna een gezonde smoothie voor jezelf te maken.

Gezond eten en afvallen is simpel 🥑

Gezond eten en afvallen cursusWil je meer tips en inspiratie om gezonder te eten? Schrijf je dan in voor mijn online cursus blei lijf.

Deze cursus helpt je gezond eten leuk, makkelijk en moeiteloos te maken. In kleine stappen, met slimme hacks en nieuwe gewoontes. Zo wordt gezond eten steeds makkelijker! 😁

Word slanker, gezonder, fitter en blijer met je lijf. Met blei lijf lukt het je wél om die Tony chocoladerepen te laten liggen en te kiezen voor gezond en lekker eten.

Lees meer over blei lijf en schrijf je direct in…

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛