Dus ik hoef dit niet te lezen?

Nee, niet als je uit bent op snel resultaat. Het mag natuurlijk wel, bijvoorbeeld als je wat motivatie nodig hebt om te stoppen met lezen. Maar uiteindelijk komt het hierop neer: ga mediteren, dat is goed voor je. Je hoeft niet te weten waarom, of hoe het werkt. Je hoeft alleen maar te weten dát het werkt.

Begrijp jij mediteren verkeerd?

Meditatie wordt vaak verkeerd begrepen. In de eerste plaats wordt het vaak direct gelinkt aan spiritualiteit en zweverigheid. Dat is begrijpelijk, aangezien meditatie in verschillende vormen al duizenden jaren wordt gebruikt in vrijwel alle spirituele tradities. Toch is meditatie een bijzonder praktische bezigheid die prima uit te voeren is door de meest nuchtere Hollander.

Bekijk het eens anders. Er wordt in spirituele tradities ook al duizenden jaren gegeten. Dat maakt eten toch ook niet exclusief voor spirituele types? En ik hoor je denken: “Ja, maar eten hebben we nu eenmaal nodig!” Precies. En ik zou willen beweren dat dat ook geldt voor meditatie.

We hebben stilte nodig om optimaal te kunnen functioneren, om het beste uit onszelf te halen. Ja, we functioneren ook als we niet mediteren. We functioneren ook als we iedere dag dineren bij McDonalds. En net zoals we beter functioneren wanneer we lekker natuurlijk eten, functioneren we ook een stuk beter als we leven vanuit een basis van kalmte.

De voordelen van regelmatig mediteren

Mediteren is een beetje als groene thee. We weten dat het goed voor ons is, en bijna iedere week duikt er weer een nieuw onderzoek op dat de heilzame werking van meditatie nog eens benadrukt. Meditatie is goed voor van alles, net als groene thee. Maar laat ik er eens een paar belangrijke voordelen bij pakken. Waarom zou je willen mediteren?

  • Meditatie maakt je rustiger en kalmer. Je ervaart minder stress en spanning in je lichaam en in je geest.
  • Meditatie helpt je meer controle te krijgen over je gedachten.
  • Het helpt je afstand te nemen van de problemen van de dag. Je voelt veel sterker hoe het leven echt in elkaar zit: jij bent jij, je problemen zijn simpelweg gebeurtenissen die jij als onwenselijk hebt bestempelt.
  • Je voelt je zonder er moeite voor te doen meer liefdevol richting andere levensvormen (mensen, dieren, planten, pantoffeldiertjes etc.).
  • Je merkt dat het leven je makkelijker af gaat. Je kunt je beter concentreren op je werk, je maakt meer contact met mensen, je voelt je vrolijker en je trekt je minder aan van tegenslagen.
  • Je komt meer in contact met je lichaam. Je leert de signalen van je lichaam beter herkennen.
  • Je komt meer in contact met je intuïtie. Je gevoel wordt duidelijker, en door naar deze innerlijke wijsheid te luisteren hoef je minder te denken.
  • Je leert om drastisch minder te piekeren.
  • Je wordt gezonder doordat je je vult met positieve gevoelens van liefde en doordat je minder stress ervaart.
  • Je voelt je meer verbonden met alles en iedereen.
  • Je ontdekt uiteindelijk dat je altijd en overal gelukkig kunt zijn, zolang je jezelf maar bij je hebt. En ja, je hebt jezelf altijd bij je. Dat is een gevoel dat je enorm veel vertrouwen en kracht geeft.
  • Je ziet eindelijk in dat je helemaal goed bent zoals je bent. Dat jij fantastisch bent. Dat je niets hoeft te doen om waardevol te zijn.
  • Je voelt je minder superieur tegenover andere mensen, maar voelt juist veel meer liefde en compassie. Of anders gezegd: je voelt helemaal niet de neiging om op te scheppen over het feit dat je dagelijks mediteert. Gelukkig maar!

Precies. Als je deze lijst ziet (die overigens nog lang niet volledig is) sla je jezelf bijna voor je hoofd dat je niet vaker mediteert. Hoe kun je iets dat zó simpel is en zóveel voordelen biedt niet doen? Het is alsof je je geld op een spaarrekening met 1% rente zet, terwijl je bij dezelfde bank ook een spaarrekening kunt openen met 20% rente, en toch bij die 1% rente blijft. Onlogisch, en eigenlijk ook een beetje dom.

Tips om succesvol te mediteren

Maar goed. We weten allemaal hoe het gaat. Je wilt vaker gaan mediteren, je begint vol goede moed, en na twee of drie dagen stop je er alweer mee. Je wilt het meer gaan doen, maar je kunt er gewoon de rust en de tijd niet voor vinden. Bovendien vind je het moeilijk. Je hebt het idee dat je iets verkeerd doet, en je merkt nauwelijks resultaat.

Waarschijnlijk is dit gewoon weer een van die dingen waar alle zelfhulpboeken over schrijven, maar die niemand echt vooruit helpen. Een zelfhulphype misschien?

Tja. Het zou wel de oudste zelfhulphype op de planeet zijn. En weet je, hypes die duizenden jaren aanhouden noemen we essentiële levensbehoeften (seks is ook zo’n hype). Dus, in het geval het je nog niet is gelukt om regelmatig te mediteren, hieronder simpele tips om toch te beginnen. Vaker mediteren is zoals vaker broccoli eten. We weten allebei dat je het zou moeten doen, gezien de doelen die je wilt bereiken. Maar broccoli is niet altijd even toegankelijk, en meditatie is niet altijd makkelijk. Dus gebeurt het niet.

Totdat je ontdekt hoe je broccoli toegankelijk kunt maken (door het lekker te bereiden in een curry, het te blenden tot pastasaus, door het lekker te stomen of zelfs door het te juicen), dan is het ineens niet meer zo moeilijk om vaker broccoli te eten. Tijd om dat te doen met meditatie:

  • Geef regelmatig (ofwel: dagelijks) mediteren een hogere prioriteit. Meditatie is de basisgewoonte. Het is de gewoonte die alle andere dingen in je leven makkelijker en leuker maakt. Mediteren is belangrijker dan tv kijken, belangrijker dan Facebook, belangrijker dan piekeren in bed. Het is net zo belangrijk als gezond eten en regelmatig bewegen. Vitaminen voor je geest, een workout voor je innerlijke jij.
  • Zie in dat meditatie niet spiritueel of zweverig is. Het is simpelweg een goede gewoonte waarmee je je geest gezond en gelukkig houdt. Het is een techniek om je psychische gezondheid, en je vermogen om te functioneren als gelukkig en liefdevol mens te onderhouden. Zoals je hardloopt om je lichaam te onderhouden.
  • Meditatie wordt gebruikt in spirituele omgevingen. Dat maakt mediteren niet spiritueel of zweverig. Ook als je niet gelooft in religie zal meditatie je gelukkiger maken.
  • Mediteren is persoonlijk. Het is iets dat je doet voor jezelf, en waar vooral jij profijt van hebt.
  • Mediteren is praktisch en simpel. Het is een kwestie van even gaan zitten, je aandacht richten op je ademhaling en bij iedere uitademing verder ontspannen. Het is geen zoektocht naar verlichting, naar vreemde hallucinaties of god. Het is vooral een kwestie van zitten, ademhalen en simpelweg zijn. Meer niet.
  • Je merkt al resultaat als je kort mediteert. Je hoeft niet tien of twintig minuten te mediteren om iets voor elkaar te krijgen. Begin gewoon met drie minuten per dag, en bouw dat langzaam op. Je zult merken dat je, zodra je de smaak te pakken krijgt, graag langer blijft zitten.
  • Je gedachten zullen op hol slaan in het begin. Dat is niet fout, je doet het niet verkeerd. Dat is simpelweg wat er gebeurt als je begint met mediteren. Het wordt vanzelf minder, houd vol.
  • Hoewel mediteren je veel voordelen oplevert, probeer niet te mediteren met een concreet doel. Het idee is namelijk dat je mediteert zonder doel, dat je alle gedachten rustig aan je voorbij laat gaan. Je zult voordelen merken, maar die voordelen zijn niet het doel. Dat klinkt tegenstrijdig, en zodra je begint met mediteren zul je begrijpen wat ik bedoel.
  • Zodra je merkt dat je wordt afgeleid door je gedachten (wat onvermijdelijk regelmatig zal gebeuren), breng je jezelf rustig terug naar je ademhaling. Je zult merken dat je steeds makkelijker bij je ademhaling kunt blijven, naarmate je vaker mediteert.
  • Het maakt niet uit hoe je zit of ligt. Dat is allemaal heel persoonlijk. Zelf merk ik dat ik het lekkerst mediteer in kleermakerszit met m’n handen op m’n knieën. Je kunt ook liggend of zittend in een stoel mediteren, het maakt niet zoveel uit. Zoek uit wat voor jou het beste werkt.
  • Soms merk je dat je ergens ongemakken voelt in je lichaam. Bijvoorbeeld pijn in je rug als je zittend mediteert. Probeer even te blijven zitten, en onderzoek of je naar deze pijn moet handelen, of dat je deze pijn prima kunt ervaren. Niet alle pijn hoeft weggenomen te worden.
  • Zoek een geschikt moment om te gaan zitten. Ik mediteer meestal een paar minuten voordat ik ga slapen. En omdat ik hieraan gewend ben geraakt, voel ik me vreemd als ik zonder meditatie naar bed ga. Zoek uit welk moment in de dag zich voor jou het beste leent voor deze goede gewoonte.
  • Denk er niet teveel over na. Ga het gewoon doen. Doen is effectiever dan nadenken.

Zo. En nu is het écht tijd om te stoppen met lezen. Ga zitten, adem in en uit en verhoog de kwaliteit van je leven. Wil je toch graag nog meer tips om te leren mediteren? Bekijk dan eens de onderstaande boeken.

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛