Bouw je kinderlijke energie op

Het ‘volwassen leven’ is vermoeiend. Zoveel dingen te doen, zoveel mogelijkheden, zoveel verwachtingen, onzekerheden, tegenslagen, problemen en toestanden.

Aan het einde van de dag vraag je je af waar je energie gebleven is. En dat terwijl je als kind eindeloos door kon spelen. Het zou toch fijn zijn om je op dat gebied weer een beetje kind te voelen?

Met deze tips bouw je meer energie op zodat je net als vroeger langer door kunt spelen.

1. Stop met oppeppen

Weet je nog hoe je als kind niet rookte, geen koffie dronk, geen alcohol nodig had om te ontspannen? Hoe je moeder ervoor zorgde dat je gezond at, niet teveel snoep, geen frisdrank?

Zodra we voelen dat we weinig energie hebben komen we in de verleiding om onszelf op te peppen. En hierdoor ontwikkel je allerlei vreemde verslavingen en gewoontes die je lichaam verzwakken en je energieniveau doen afnemen.

En ja, dat zorgt voor een drastische afname van je kinderlijke energie.

Dus?

  • Stop met geraffineerde suiker. Wil je iets zoets? Eet fruit. Fruit komt in een perfect pakketje met vezels, voedingsstoffen en zuiver water. Precies wat je lichaam nodig heeft!
  • Stop met bewerkte voedingsmiddelen. Hoe dichter het voedingsmiddel bij de natuur staat, des te beter je lichaam ermee overweg kan. En des te meer energie je overhoudt.
  • Eet minder dierlijke producten. Vlees en zuivel zijn moeilijk te verteren en vergen veel energie van je lichaam. Bovendien worden voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong gekoppeld aan zo’n beetje alle veelvoorkomende dodelijke ziektes. Meh.
  • Drink minder koffie, breek met je cafeïne verslaving. Natuurlijk kun je af en toe koffie drinken, maar zorg dat je er niet afhankelijk van bent. Wanneer heb je voor het laatst een hele dag geen koffie gedronken en géén barstende hoofdpijn gekregen?
  • Drink minder alcohol. Zorg voor alcoholvrije dagen. Zoek uit waarom je trek hebt in alcohol. Als je merkt dat je er trek in hebt vanuit emotionele redenen, daag jezelf dan uit om de wijn te laten staan en iets anders te doen om jezelf te ontspannen en op te vrolijken. Een lange wandeling met een goede vriend(in) bijvoorbeeld. Onderzoek hoe je kunt genieten van je leven met minder of zelfs zonder alcohol.
  • Roken. Tja. Vraag jezelf eens af: past deze gewoonte bij wie ik van binnen ben? Is dit wie ik wil zijn? Als je nu stopt met roken kan je lichaam beginnen met het reinigen van je longen en het ongedaan maken van de schade. Waarom zou je dat willen uitstellen?
  • Onderzoek je geestelijke oppeppers. Verslavingen en gewoontes die je gebruikt om jezelf ‘bezig’ te houden. Haal je je smartphone direct uit je zak als je je een fractie van een seconde dreigt te ‘vervelen’? Breng je je vrije tijd door achter een beeldscherm, terwijl je Game of Thrones binge-watcht? Raak je snel verslaafd aan computergames? Onderbreek je je werkdag talloze keren om het ‘graan’ te oogsten in Hay Day? Precies. De vraag is: waarom? Geestelijke oppeppers kosten veel energie.
    Onderzoek eens of je simpelweg meer in het moment kunt leven.

Onderzoek of je de magie van de wereld weer kunt ervaren zonder al die opeppers. Net zoals je dat deed toen je kind was. Een pure versie van jezelf, die vol verbazing leeft van dag tot dag.

2. Slaap lekker zonder wekker

We zijn bijna allemaal moe. Te moe. Oververmoeid zelfs. De meeste mensen krijgen te weinig slaap. En in veel gevallen is de slaap die we krijgen van matige kwaliteit, vanwege het piekeren en alle oppeppers die we gebruiken.

Wat zou er gebeuren als je je lichaam de nachtrust zou gunnen die het nodig heeft? Als je simpelweg naar bed zou gaan, en zou opstaan als je uitgerust bent?

Zou je hoofdpijn krijgen? Misschien, als je jezelf overeind houdt met koffie, suiker en ladingen zuivel. Zodra je echter stopt met de oppeppers wordt het makkelijker om weer contact te maken met je natuurlijke slaapritme.

  • Begin op je vrije dagen, waarop het niet uitmaakt hoe laat je wakker wordt.
  • Ga op tijd naar bed, wanneer je merkt dat je moe wordt. Hoe eerder je gaat slapen, des te eerder je uitgerust bent en aan je dag kunt beginnen.
  • Als je niet genoeg tijd hebt om te slapen zonder wekker, verkort je slaaptijd dan door overdag een middagdutje te doen. Een halfuurtje powernappen kan een geweldige manier zijn om de rust te krijgen die je nodig hebt.
  • Lukt het je niet om in slaap te komen? Leg je hand op je buik en adem rustig naar je buik (zorg dat je buik op en neer gaat). Houd je aandacht op je ademhaling, meer niet. Waarschijnlijk besef je de volgende ochtend pas hoe goed dit werkt.
  • Onderzoek hoeveel slaap je doorgaans nodig hebt als je zonder wekker slaapt. Deze kennis kun je gebruiken om doordeweeks uit te rekenen hoe laat je naar bed moet gaan om op tijd wakker te worden. Zet als backup een wekker, maar zet hem zo laat mogelijk.
  • Besef dat je mogelijk tot zo’n 2 weken nodig zult hebben om je ‘slaapschuld’ in te halen. Zeker als je net van de koffie en suiker af bent gekomen. Nu je jezelf niet meer oppept voel je ineens hoe moe je al die tijd was.
  • Slaap met de gordijnen (een stukje) open. Op die manier begrijpt je lichaam ‘s ochtends dat de zon op is, en dat het tijd wordt om wakker te worden. Wakker worden van het daglicht is heerlijk.
  • Ontdek hoe lekker het is om uit jezelf te ontwaken. Je voelt je uitgerust, je ervaart geen stress en je voelt je vrij en gelukkig.

Slapen helpt je herstellen. Zowel geestelijk als lichamelijk. En dit herstel helpt je het meeste uit je lichaam te halen. Als je te weinig goede nachtrust krijgt dan voel je je al snel als een peuter die zijn middagslaapje heeft gemist. Niet goed.

3. Stop met fast-task-switching

Je hersenen verbruiken een enorme hoeveelheid energie. En als je je brein niet goed gebruikt, dan kan de vraag naar energie zelfs verdubbelen.

Het kost je brein veel energie om zich te concentreren op een taak. Als je eenmaal geconcentreerd aan het werk bent kom je echter in de ‘flow’, dan lijkt het werk bijna vanzelf te gaan. In die staat vergeet je de tijd, voel je je gelukkig, competent en gebruik je je brein super efficiënt. De kwaliteit van je werk gaat omhoog en je verbruikt minder energie.

Geweldig. En wat gebeurt er als je je concentratie steeds laat verstoren? Bijvoorbeeld door je smartphone, je gedachten, je email notificaties, je collega’s, Hay Day of Facebook? Precies, dan verlies je een enorme hoeveelheid energie.

Sterker nog, de hoeveelheid energie die je verbruikt wanneer je steeds afgeleid wordt – en vervolgens je concentratie weer probeert op te pakken – is meer dan het dubbele.

Je werkt als een vriezer met een kapotte deur. De temperatuur daalt, maar het kost ontzettend veel energie om dat voor elkaar te krijgen.

Jij krijgt je werk uiteindelijk af, maar tegen welke prijs? Je bent moe, uitgeput, opgebrand en je raakt uiteindelijk misschien zelfs overspannen, oververmoeid en burned-out.

Niet goed. Dus zorg voor minder afleidingen. Zorg voor vrije tijdblokken waarin je werk gedaan kunt krijgen met volle aandacht. Hoe minder je gedachten alle kanten op vliegen, des te minder energie je verbruikt en des te meer je over zult houden.

4. Stop jezelf vol met fantastisch-heid

Juist: groente, fruit, peulvruchten, zaden, noten en hele granen.

Simpel, lekker en effectief. Dit soort voeding is eenvoudig te verteren (waardoor je energie bespaart), barst van de voedingsstoffen (wat je lijf helpt optimaal te functioneren) en helpt je fit, energiek en gezond te worden.

Maak het niet moeilijker dan het is. Hoe beter je eet, des te minder trek je krijgt in ongezonde voeding. Sinds ik op deze manier eet is mijn craving naar taart verdwenen als sneeuw voor de zon. Gek.

5. Herstel – meerdere keren per dag

Herstellen betekent simpelweg dat je de tijd neemt om bij te trekken van het harde (denk)werk.

Het houdt in dat je gedurende de dag een paar keer rust. Zowel lichamelijk als geestelijk. Ga een blokje om, geniet met volle aandacht van een stuk fruit, lach met een collega, mediteer tien minuten, doe een dutje, wat je maar nodig hebt om te herstellen.

Alleen rusten in de avond is niet voldoende en niet effectief. Door regelmatig even op te laden voorkom je dat je de accu te ver ontlaadt. Hierdoor voorkom je schade aan de accu, en blijft je energieniveau stabieler door de dag heen.

Praktische tips voor meer energie

Wil je nog veel meer praktische tips die je helpen je dagelijkse energievoorraad te vergroten? Bekijk dan onze populaire eCursus. Deze cursus helpt je in 30 dagen stap voor stap meer energie op te bouwen.

Bekijk deze praktische eCursus voor meer energie…

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛