Lekker gezond eten, voor mezelf en voor de wereld

Ja, vegan. Als in: veganistisch. Geen zuivel, geen kaas, geen eieren, geen vlees en geen vis. Geen dierlijke producten. Omdat het gezond is, omdat het beter voelt, omdat het lekker eco is.

Nog niet zo lang geleden zou ik veganisme hebben weggezet als extreem. En ik ben gaan beseffen dat het eten van planten een stuk minder extreem is dan het gebruiken van dierlijke producten. Ik beweeg langzaam richting meer plantaardigheden. En het bevalt me prima.

Ik ben geen veganist. Ik eet vaak vegan, maar niet altijd. En dat is iets geks. Want normaal gesproken is de vegan lifestyle ‘binair’. Je bent het, of je bent het niet. Er zijn geen consessies. Want als je het niet helemaal bent, dan overtreed je de ‘regels’. En dat maakt sommige hard-core vegans hysterisch (ik weet ook niet waarom).

Maar weet je wat, ik houd niet van regels. En ik houd niet van beperkingen. Ik houd van mijn vrijheid, en ik houd ervan om flexibel te zijn.

Dus ik bedacht iets slims. Iets dat past bij mijn leven. En misschien past het ook bij jou: When-at-home-vegan.

Wat is een when-at-home-vegan?

Billy en ik hebben weinig structuur in ons leven. We kunnen werken waar en wanneer we willen, en dat doen we dus ook. We zijn gek op eten in de horeca, en we zijn gek op reizen.

We zijn ook gek op koken en op gezond eten. Een tijdje geleden bedachten we een simpele regel die werkt voor ons leven. We werden when-at-home-vegetarians. Dat wil zeggen: als we boodschappen doen, kopen we voor onszelf geen vlees of vis.

Wanneer we dan buiten de deur aten, bij mensen thuis of in de horeca, waren we flexibeler. Dan aten we in principe alles, en gaven we de voorkeur aan vegetarisch.

Daarna hebben we besloten om een stapje verder te gaan. Als we boodschappen deden kochten we geen dierlijke producten meer. Dus geen melk, kaas, eieren, vlees, vis of andere zuivelproducten. We kopen veganistisch in, en we koken en bakken dus plantaardig.

Wanneer we buiten de deur eten zijn we flexibeler. Vroeger aten we af en toe nog wat vlees of vis. Inmiddels vallen we terug op vegetarisch eten. Dus wél af en toe een uitsmijter met kaas in een lunchzaakje, maar zónder spek.

Maar, dat is toch hypocriet?

Ik denk dat we wat voeding betreft ons niet zo druk moeten maken over labels, en ons meer druk moeten maken over het resultaat.

Iemand die 80% van de tijd vegan eet en 95% van de tijd vegetarisch, heeft nog altijd veel positieve impact. En zo’n levensstijl is bovendien makkelijk vol te houden.

Je kunt gewoon uit eten gaan met je collega’s bij de Dim Sum. Je kunt bij je familie gewoon aanschuiven met kerst. Je kunt gewoon af en toe melkchocolade eten. Je kunt af en toe zwichten voor een kaascroissant.

Het punt is niet dat je perfect eet (perfectionisme en voeding ontpoppen zich al snel als een eetstoornis). Het punt is dat je jezelf inspireert om te eten zoals je zou willen eten.

Waarom when-at-home-vegan?

Er zijn meerdere manieren om part-time vegan te zijn. ‘Vegan before six’ is zo’n concept, waarbij je vegan eet tot 18:00.

Mijn aanpak is anders, omdat het zich vooral richt op de inkoop. Het houdt in dat je simpelweg geen dierlijke producten koopt in de supermarkt. Dat is alles. Voor de rest hoef je nergens over na te denken.

Vervolgens kun je het zo ver doorvoeren als je zelf prettig vindt. Ik kies, waar mogelijk, buiten de deur vaak voor plantaardige maaltijden. Maar als ik buiten de deur eet, of bij vrienden en familie dan eet ik gewoon vega.

Waarom heeft plantaardig eten de toekomst?

Een paar redenen.

  1. Steeds meer pijlen wijzen naar de gezonde eigenschappen van een plant-gebaseerd dieet (zie video’s hieronder).
  2. Onze zuivel- en vleesindustrie ‘verwerkt’ jaarlijks miljarden dieren (alleen al in de VS 300 dieren per seconde). En dat terwijl wij prima gezond kunnen leven zonder deze producten te eten. Door vegan te gaan draag je niet langer bij aan dit dierenleed. Door part-time vegan te zijn draag je veel minder bij aan dit dierenleed.
  3. De veeteelt is de meest vervuilende industrie op aarde. Bovendien zorgt het voor ongelijkheid, omdat een dier kilo’s voer moet eten om een kilo vlees te produceren. Als we die kilo’s voer voor menselijke consumptie gebruiken dan zou er geen honger meer hoeven zijn op aarde (hoeft nu ook niet, maar je begrijpt wat ik bedoel).

Maar is veganisme dan niet onnatuurlijk? Ja. Onze voorouders waren niet vegan.

Wifi is ook onnatuurlijk, en toch blijkt het verdomd goed te werken. Datzelfde geldt voor vaccinaties, riolering, Google en je iPhone.

Een eetpatroon gebaseerd op planten én dierlijke producten heeft ons tot hier gebracht. Op het moment dat wij uitvinden dat we gezonder kunnen zijn zonder dierlijke producten, aangevuld met een simpel B12 supplement, is het dan niet vanzelfsprekend dat we dat doen? Ook al aten onze voorouders wel dierlijke producten?

Onze voorouders hebben het ook tijden lang gered zonder computers. Zonder internet, zonder kunstmatige intelligentie. Dat wil niet zeggen dat we al deze uitvindingen nu niet willen gebruiken omdat ze ‘onnatuurlijk’ zijn.

Onze voorouders deden wel meer dingen waar we vanaf zijn gestapt. Brandstapels, aderlatingen, martelkamers. We kunnen wel steeds terug kijken naar hoe de holbewonders leefden. Maar we moeten niet uit het oog verliezen dat holbewoners werkten met wat voorhanden was. En dat was bijzonder weinig. Vooral als het gaat om kennis over ons lichaam en over de wereldwijde ecosystemen.

Ik stel voor dat we vooruit kijken, en gaan uitzoeken hoe de verder ontwikkelde mensen van de toekomst zouden leven. Wat voor wereld willen we ontwikkelen?

Wanneer we ervan uitgaan dat we werken richting een wereld die zich meer laat leiden door compassie, gezond verstand en voortschrijdend wetenschappelijk inzicht, dan denk ik dat een plantaardig eetpatroon de toekomst heeft. Voor onze gezondheid en uit respect voor al het leven op aarde.

Is het moeilijk?

Nee. Als je plantaardig inkoopt kun je niet de ‘fout’ in gaan zolang je zelf kookt. En dat maakt het bijzonder makkelijk.

Ja, je moet even wat uitzoekwerk doen. Want er zullen wat dingen moeten veranderen.

Stoppen met vlees en vis is vaak nog het makkelijkst. Maar dan komen de eieren en de kaas. En de boter.

Een paar dingen:

  1. Een vegan eetpatroon daagt je uit om meer groente te eten. Meer peulvruchten, meer bladgroenten, meer fruit. Kies zoveel mogelijk ‘hele’ voedingsmiddelen. Dus voedingsmiddelen die niet zijn bewerkt.
  2. Er zijn talloze vervangingen te vinden voor zuivelproducten. Denk aan amandelmelk, sojamelk, speltmelk, soja yoghurt (goed te doen) etc. Er is ook nepkaas (goor) en plantaardige boter. Ga niet los op dit soort bewerkte producten. Gebruik ze als smaakmaker.
  3. Chips is vegan. Skittles zijn vegan. Stokbrood is vegan. Bamihap is vegan. Je kunt super ongezond eten en toch vegan zijn. Slecht plan.
  4. Soms zijn kleine offers super waardevol. Bijvoorbeeld: cappuccino. Lekker, wil je eigenlijk niet opgeven. Maar als je het dan toch doet, krijg je er wel een goed gevoel van. Je geniet meer van de smaak van de koffie en je geniet van het feit dat je lekker vegan koffie drinkt. En er is ook zoiets als een soja cappuccino. In de betere koffietentjes is dat eigenlijk best lekker.
  5. Als je niet ‘echt’ vegan bent, moet je jezelf eigenlijk geen vegan noemen. Veganisme krijgt voor sommige mensen religieuze trekjes. Op internet worden ‘afvallige vegans’ soms verketterd. Dat is natuurlijk vreemd, als je bedenkt dat mensen veganistisch worden vanuit compassie. Toch lijkt het erop dat veel mensen veganisme zien als een deel van hun identiteit, en de wereld graag opdelen in hokjes. Je hoeft het niet perfect te doen om veel resultaten te boeken in je gezondheid en in de wereld. Plantaardig eten is voor iedereen (Oprah, Bill Clinton en Jason Mraz zijn enkele bekende voorbeelden). Daarvoor hoef je niet in een hokje te stappen.
  6. Als je when-at-home-vegan bent, hoef je je geen zorgen te maken over discussies met familieleden en awkward momenten in restaurants. De Nederlandse horeca is niet berekend op veganisten. En als je vraagt om een vega gerecht zonder de kaas, dan eet je vaak alleen maar sla (sla is geweldig, begrijp me niet verkeerd). Als je thuis lekker plantaardig eet heb je met niemand iets te maken, en hoef je ook niet in discussie met overtuigde vleeseters.
  7. Koop een vegan kookboek voor inspiratie en informatie (zie hieronder). Prikkel je creativiteit en doe je best om lékkerder te eten.
  8. Bekijk de onderstaande video’s voor meer wetenschappelijke én morele onderbouwing.
  9. Doe een dansje. Je hebt een leuke nieuwe uitdaging voor de boeg!

Door vaker vegan te eten voel je je lekker fit en energiek. En het voelt heerlijk om meer in lijn te leven met je morele besef. We houden allemaal van dieren en we houden allemaal van een gezond lichaam, dus laten we deze compassie omzetten in actie. En onszelf ontwikkelen voor een beter leven en een mooiere wereld.

Video’s, inspiratie, recepten en andere veggie-goodness

Zelf beginnen met plant-gebaseerd eten? Start dan eens met een vegan challenge!

Hieronder vind je twee geweldige presentaties. De eerste richt zich vooral op de gezondheid aspecten van plantaardig eten. De tweede video gaat dieper in op dierenleed en onze bijzondere band met onze mede-aardbewoners.

Gezond eten en afvallen is simpel 🥑

Gezond eten en afvallen cursusWil je meer tips en inspiratie om gezonder te eten? Schrijf je dan in voor mijn online cursus blei lijf.

Deze cursus helpt je gezond eten leuk, makkelijk en moeiteloos te maken. In kleine stappen, met slimme hacks en nieuwe gewoontes. Zo wordt gezond eten steeds makkelijker! 😁

Word slanker, gezonder, fitter en blijer met je lijf. Met blei lijf lukt het je wél om die Tony chocoladerepen te laten liggen en te kiezen voor gezond en lekker eten.

Lees meer over blei lijf en schrijf je direct in…

soChicken nieuwsbrief - maak je leven steeds leuker!

Met mijn nieuwsbrief maak je je leven steeds leuker. In kleine, praktische stappen. Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Doe je ook mee?