Fruit eten is belangrijker dan je denkt

Ja – fruit eten is gezond. Dat wist je al, dat wordt je al verteld van jongs af aan. Maar fruit eten blijkt belangrijker dan je dacht. In deze video zie je meer details, maar het komt erop neer dat zelfs een kleine toename in je fruitinname een drastische verlaging betekent op je kans op enge ziektes.

En niet alleen dat – hoe meer fruit jij eet, des te meer fruit je kinderen gaan eten. Waardoor ze deze gewoonte moeiteloos meenemen in hun leven, en levenslang minder risico lopen op aandoeningen.

Als je veel fruit eet zul je je niet alleen beter voelen, je zult er ook beter uitzien. Je huid krijgt een gezondere uitstraling waardoor je er – wetenschappelijk bewezen – aantrekkelijker uitziet voor potentiële partners.

En ja – fruit is natuurlijk ook gewoon lekker. Maar ook als je niet zo’n ‘fruitmens’ bent is het mogelijk om meer fruit te eten. Hieronder vind je 9 tips die je helpen om meer fruit te eten met minder moeite.

1. Koppel fruit eten aan een andere gewoonte

Voor veel mensen is meer fruit eten gewoon een kwestie van een gewoonte aanleren. En een makkelijke manier om dat te doen is door fruit eten te koppelen aan een andere gewoonte.

Bijvoorbeeld:

  • Eet een appel zodra je thuis komt van je werk.
  • Leg altijd een stuk fruit bij je ontbijt.
  • Eet een stuk fruit om 11:00 wanneer je trek krijgt.
  • Ontbijt met een smoothie.
  • Eet fruit als toetje na het diner.

Op welke manier kun jij van fruit eten een gewoonte maken?

2. Leg fruit in het zicht en koop meer fruit

Weggooien is zonde, dat ben je vast met me eens. Dus waarom geef je jezelf geen uitdaging? Koop meer fruit dan je normaal zou eten, en leg het neer op een zichtbare plek.

Op deze manier word je constant geconfronteerd met die enorme berg fruit. En daardoor ben je sneller geneigd om het op te eten. En je moet wel, want als je het niet eet dan moet je het weggooien – en dat is zonde.

Koop dus gewoon groter in om jezelf te dwingen om meer fruit te eten. Deze techniek werkt bij mij ook heel goed met groente. Een volle koelkast betekent dat ik ga koken met zoveel mogelijk groente, want ik wil niets weggooien.

3. Kies voor fruit waar je blij van wordt

Als je appels irritant vindt, kies dan niet voor appels. Als je jeuk krijgt van kiwi’s, dwing jezelf dan niet om ze te eten. Klinkt logisch, maar soms maken we het onszelf onnodig moeilijk.

Ja – appels zijn goedkoper dan pruimen. Maar als je pruimen lekkerder vindt, geef dan gewoon wat meer geld uit. Meer fruit eten is belangrijker dan nu een beetje geld besparen. Fruit eten is een investering in je gezondheid – nu en in de toekomst.

Bespaar liever op je mobiele telefoon, je tv abonnement of je energierekening. En spendeer aan fruit.

4. Gooi je fruit in een smoothie

Een (groene) smoothie helpt je om in één klap een hele berg fruit (en eventueel bladgroente) binnen te krijgen. Het is hierbij wel belangrijk dat je echt een smoothie maakt (met een blender), geen sap.

Waarom? Omdat je in een groene smoothie de hele vrucht gebruikt, niet alleen het sap. Zo profiteer je van alle gezondheidsaspecten van fruit.

Versgeperste sappen zijn minder gezond dan ze lijken. Omdat je lichaam het fruitsuiker veel te snel opneemt zonder de vezels. Kies zoveel mogelijk voor heel fruit en haal de schil er alleen vanaf als het niet eetbaar is.

5. Kies voor diepvriesfruit of voorgesneden fruit

Vind je fruit eten maar een gedoe? Gun jezelf dan gewoon het – iets duurdere – voorgesneden fruit. Zoals ik al schreef: meer fruit eten is belangrijker dan geld besparen. Als je keer op keer merkt dat je geen fruit wilt snijden, koop dan voorgesneden fruit.

Nee, liefst niet uit blik. Want hier is meestal siroop aan toegevoegd. Kies voor het verse voorgesneden fruit of voor diepvriesfruit. Diepvriesfruit is een stuk goedkoper en een makkelijke manier om groot in te kopen en naar hartelust te mengen zonder angst dat het bederft. Zo heb je altijd fruit in huis!

6. Vervang een andere snack door een stuk fruit

Eet je tussen het ontbijt en de lunch normaal gesproken een (ongezonde) snack? Vervang deze snack dan door een stuk fruit. Of vervang je toetje door fruit. Door een snack te vervangen door fruit sla je twee vliegen in één klap:

  1. Je weet zeker dat je een (extra) stuk fruit eet vandaag.
  2. Je vervangt een ongezond eetmoment door iets onwijs gezonds.

Schuif een appel in je tas in plaats van een liga. Simpeler wordt het niet.

7. Maak er een mindfulness oefening van

Wil je – net als ik – graag je mindfulness trainen? Gebruik fruit eten dan als een dagelijkse oefening. Dit helpt enorm als je opziet tegen het snijden van het fruit.

Zelf neem ik bijvoorbeeld echt even de tijd om een sinaasappel te eten. Ik probeer hem met aandacht te snijden en het zo bewust mogelijk te eten.

Zo wordt fruit eten echt een moment om voor jezelf te zorgen. Je voedt je lichaam en je ontspant je geest. Klinkt tuttig – en dat is het ook een beetje – maar het werkt wel.

8. Haal fruit eten meteen ‘uit de weg’

Voordat ik begon met intermittent fasting ontbeet ik elke dag hetzelfde: havervlokken met amandelmelk en een berg vers en diepvriesfruit.

Op deze manier haalde ik het hele fruit vraagstuk meteen uit de weg. Wat er ook gebeurde die dag – mijn fruit had ik in ieder geval al binnen!

Dit is een slimme manier om er zeker van te zijn dat je je fruit binnen krijgt. Wanneer ik intermittent fasting doe is het ook makkelijk, dan eet ik fruit als mijn tussendoortjes. Dus na de lunch zorg ik ervoor dat ik fruit eet als ik honger krijg. Dit voorkomt dat ik ongezonde dingen ga eten en het helpt me mijn fruit voor de dag binnen te krijgen.

9. Zie het als een investering in je toekomst

Zoals gezegd is fruit een enorm belangrijke factor in het voorkomen van enge ziektes en vervelende aandoeningen. Dat geldt voor jou, voor je partner én voor je kinderen.

Als jij meer fruit eet dan investeer je in een gezondere toekomst. En tegelijkertijd heb je een positieve invloed op de mensen om je heen. Want als je die meloen tóch aan het snijden bent, kun je hem net zo goed uitdelen.

En maak je niet te druk om ‘biologisch’ of ‘niet-biologisch’. Biologisch fruit is mogelijk het meest gezond, maar het is ook duurder. Je kunt misschien zoeken naar een boerderij in de buurt of een biologisch groente- en fruitpakket waarmee je betaalbaar biologisch fruit in huis kunt halen.

Maar bovenal is het belangrijk dat je veel fruit eet. Niet-biologisch fruit eten is vele malen beter dan geen fruit eten.

Meer tips om je lijf blij te maken

Wil je meer kleine, simpele stappen zetten om je gezondheid steeds beter en beter te maken? Wil je verantwoord afvallen met minder moeite en het gezonde voorbeeld geven aan je kinderen?

In mijn online cursus blei lijf ontdek je hoe je dit voor elkaar krijgt. Stap voor stap naar een gezonder, fitter, slanker en blijer lichaam.

Lees meer en schrijf je direct in…

soChicken nieuwsbrief - maak je leven steeds leuker!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛