Waarom eet je rotzooi?

Goeie vraag toch? Waarom eet je ongezonde bende? Waarom vind je het zo moeilijk om die taart te laten staan en waarom moet je ’s avonds persé chips eten?

Als je bent zoals de meeste mensen – als je bent zoals ik – dan is het antwoord heel simpel. Je eet omdat je comfort zoekt. Je zoekt een uitvlucht van het ongemak dat je ervaart. De stress, de spanning die zich opbouwt in je gedachten en in je lichaam.

Na een drukke stressvolle dag op je werk heb je behoefte aan ‘troost’. Iets dat gelukshormonen activeert in je brein. Een maaltijd met bonen en rijst is dan niet voldoende. Nee, het moet romiger, zoeter, rijker.

Wat ik heb gemerkt, en wat een heleboel anderen merken, is dat meditatie je kan helpen die drang naar comfort weg te nemen. Emotie eten wordt een uitzondering, niet langer de regel. En er ontstaat meer waardering voor gezonde voedzame voeding.

Hoe meditatie je helpt afvallen

Een zak M&M’s eet je niet met aandacht. Die stouw je naar binnen zonder echt stil te staan bij de smaak. Deze sensatie – knapperig, romig, zoet – geeft je een comfortabel gevoel. Totdat je misselijk wordt natuurlijk.

Wat gebeurt er wanneer je regelmatig mediteert? Je leeft bijna automatisch steeds meer en steeds vaker met meer bewustzijn. Je bent je bewuster van wie je bent, wat je doet en de sensaties die je lichaam ervaart.

En wanneer dat bewustzijn begint te groeien, gebeuren er een paar dingen.

  1. Je voelt je minder gestrest. En aangezien stress voor veel mensen een reden is om ongezond te eten, valt deze motivatie vanzelf weg.
  2. Je begint sensaties bewuster te ervaren. En daardoor voel je je minder geroepen om een zak M&M’s leeg te eten. Je eet ze langzamer met meer aandacht.
  3. Je ontwikkelt een betere band met je lichaam. Je lichaam wordt niet gevoeliger, maar je word je bewuster van de signalen die er altijd al waren. Hierdoor wordt het veel minder logisch om door te eten terwijl je lichaam al genoeg heeft gehad.
  4. Je leert beter samenleven met je lichaam. Doordat je de signalen beter herkent, en leert van je ‘fouten’, lukt het je om betere keuzes te maken. Gaandeweg leer je dat een Big Mac menu je kort comfort biedt, gevolgd door het nodige ongemak. Hierdoor neig je vanzelf naar gezondere keuzes, omdat je zo dit ongemak kunt vermijden.
  5. Je ontwikkelt meer zelfliefde met meditatie. En hierdoor krijg je de neiging om beter voor jezelf te zorgen. Dit zorgt ervoor dat je vaker gezondere keuzes maakt.
  6. Je daagt jezelf uit om te genieten van soberheid. Dit klinkt raar, maar gaandeweg kan het zijn dat je ook een waardering voor eenvoud en authenticiteit begint te ontwikkelen. Zo kan het ineens heel aantrekkelijk voelen om te vasten en zo een tijdje een ‘pauze’ te nemen van eten.

Er is een reden dat mensen met veel meditatie ervaring neigen naar lichte, onbewerkte, plantaardige voeding. Dit soort voeding helpt je lichaam licht en blij door het leven te gaan.

Zo’n eetpatroon is niet samengesteld voor maximaal comfort, maar voor de beste ‘brandstof’ voor een gelukkig, kalm, bewust en liefdevol leven.

De veranderingen die ik opmerk

In periodes dat ik veel mediteer, merk ik dat ik makkelijk op gewicht blijf en vaak ook afval. Simpelweg omdat ik veel minder interesse heb in comfort-food, wijn, snoep, koek en andere rotzooi.

Ik voel me dan meer tevreden met simpele, onbewerkte, plantaardige voeding. Het is niet zo dat ik helemaal niets ongezonds meer eet, maar de aanpassing is groot genoeg om verschil te maken.

Daarnaast voel ik in dit soort periodes vaak meer motivatie voor intermittent fasting. Dan stop ik met eten na het avondeten, en eet ik pas weer met de lunch. Dit zorgt voor een mentale uitdaging die me erg bewust maakt van mijn band met eten en mijn lichaam.

En andersom merk ik ook meer bewustzijn. Als ik zie dat ik begin te grijpen naar ongezond eten, wijn of video games, dan weet ik inmiddels dat ik aan het ‘vluchten’ ben. Dat het geen tijd is om een nieuwe serie te zoeken op Netflix, maar om even te gaan zitten en twintig minuten te mediteren.

Begin met mediteren – de rest komt vanzelf

Maar zoals altijd met meditatie – je moet het niet gaan doen om af te vallen. Natuurlijk heeft meditatie altijd een effect op je leven. Maar je volledig focussen op dit effect werkt averechts.

Meditatie draait om observeren wat is en dit accepteren. Meer niet.

Je hele drang om af te vallen komt voort uit ontevredenheid met wat is. Het ontstaat uit een afwezigheid van volledige zelfacceptatie. En die ontevredenheid is precies wat ervoor zorgt dat je je niet vrij, gelukkig en kalm voelt.

Meditatie helpt je leren inzien dat je goed bent zoals je bent. Dat je niet hoeft te veranderen. Dat je lichaamsgewicht grotendeels irrelevant is. En dat je gewoon kunt ontspannen en jezelf kunt omarmen, precies zoals je bent.

Het is die ontspanning – die onvoorwaardelijke zelfacceptatie – die ervoor zal zorgen dat je gaandeweg beter voor jezelf gaat zorgen. Niet omdat je slanker wilt zijn, niet omdat je indruk wilt maken op anderen. Maar omdat je zoveel van jezelf houdt dat je zo goed mogelijk voor je lichaam wilt zorgen.

Omdat je jezelf een gezond, energiek en bruisend lichaam gunt.

Dus ja – afvallen met mediteren kan gebeuren. Het kan ook niet gebeuren. En het is allemaal oké – want hier gaat het niet om. Het gaat erom dat je gaat zitten en begint met observeren wat is.

Dat is alles. 😉

Zoek je tips om te beginnen met meditatie of er beter in te worden? Begin hier: 4 meditatie oefeningen voor beginners (+ app tip)

Tips om gezonder te leven in kleine stappen

Meditatie is één manier om afvallen eenvoudiger te maken. Wil je sowieso werken aan gezonder lichaam? Gun je jezelf meer energie, minder vage gezondheidsklachten en een stralende huid?

Schrijf je dan ook in voor mijn cursus Blei lijf, en ontdek talloze kleine en behapbare stappen die je kunt zetten om je gezondheid te verhogen.

Geen zorgen – dit is geen drastisch stappenplan met smerige shakes. We werken aan het veranderen van je gewoontes, zodat je blijvend resultaat boekt. Met echte, hele voeding en heerlijke recepten – verzorgd door Billy.

Benieuwd? Lees meer en schrijf je direct in…

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛