“Start the practice of self-control
with some penance; begin with fasting.”

Mahavira

Intermittent fasting valkuilen

Niet eten is soms nog verrassend uitdagend. Ik kan het weten, want ik eet regelmatig niet. Intermittent fasting is een van mijn beste gereedschappen om te breken met ongezonde eetgewoontes en de boel terug in balans te brengen.

In mijn eerdere artikel schreef ik over de voordelen van intermittent fasting en hoe je het kunt inpassen in je leven.

In dit artikel deel ik vier veelvoorkomende valkuilen. Misschien dat je ze op deze manier kunt voorkomen of verminderen.

1. Ongezond eten na het vasten

”Ik heb de hele ochtend niet gegeten, dus ik kan nu wel een zak chips open trekken.” Herkenbaar?

Het is niet eens zo gek gedacht. Want door bijvoorbeeld je ontbijt over te slaan kom je natuurlijk calorieën tekort. Je lichaam wil deze misgelopen energie dolgraag goedmaken. Hierdoor zien die ongezonde snacks er ineens extra verleidelijk uit.

Het probleem is natuurlijk dat je hiermee jezelf saboteert. Je begint met vasten voor een betere gezondheid, misschien zelfs om af te vallen.

Als je je behaalde succes direct het raam uit gooit door rotzooi te eten, dan heb je voor niets gevast. Doordat je ‘overboord schiet’ eet je uiteindelijk misschien zelfs méér calorieën dan anders.

De oplossing? Plan een gezonde, voedzame maaltijd waarmee je je vasten wilt verbreken. Bijvoorbeeld een maaltijd met peulvruchten, rijst en groente. Of een voedzame soep of salade.

Stop je lijf vol met gezonde voeding. Dan is het makkelijker om van de rotzooi af te blijven.

Gezonde, voedzame maaltijden helpen je ook het vasten makkelijker te maken. Vasten is namelijk makkelijker na een stevige gezonde maaltijd, dan na een maal van junk-food of juist een iets té ‘gezonde’ salade met nauwelijks calorieën.

2. Je lichaam uit het oog verliezen

Zoveel mensen die beginnen met intermittent fasting vergeten om naar hun lichaam te luisteren. We staren ons blind op de schema’s en verhalen online, en laten de signalen van ons lijf links liggen.

Voel je je slap, chagrijnig of ellendig tijdens het vasten? Misschien is het dan tijd om het voor vandaag af te breken. Voel je je eigenlijk elke dag ellendig tijdens vasten? Wellicht past dit dan gewoon niet bij je.

Het is ook belangrijk dat je je lichaam laat wennen aan een nieuwe routine, zeker als je gevoelig bent aangelegd. Voor de meeste mensen is het bijvoorbeeld niet slim om ineens een vasten van 24 uur of langer te ondernemen. Korter vasten (bijvoorbeeld 16 uur per dag) is voor de meeste mensen een goed begin.

3. Te weinig water drinken

Hoofdpijn, slapheid, chagrijnig – het zijn symptomen die te maken kunnen hebben met uitdroging. Normaal gesproken is onze voeding een enorme bron van water. Groente en fruit bevatten veel meer vocht dan je beseft. De vezels in hele granen absorberen dit vocht en houden het nog wat langer vast in je lichaam.

Wanneer je aan het vasten bent dan mis je die bron van vocht én de vezels die het vocht vast kunnen houden. Dat betekent dat je sneller (en meer) water nodig hebt dan op een normale dag.

Vergeet dus niet om voldoende water te drinken. Niet alleen vult het de maag en helpt het even tegen honger. Het maakt je vast een stuk aangenamer.

4. Absurde verwachtingen hebben

Vasten wordt al millennia toegepast om allerlei redenen, maar de laatste jaren is het omgetoverd door een enorme hype. Sommige websites claimen de meest belachelijke voordelen van vasten en doen uitspraken die ronduit misleidend of gevaarlijk kunnen zijn.

Vasten heeft zijn plaats als gereedschap, zowel fysiek als mentaal. Het kan je gezondheid verbeteren en het kan je helpen om mentaal los te breken uit onwenselijke routines. Het kan je zelfs helpen afvallen.

Het is makkelijk te proberen, kost je geen geld, is voor de meeste volwassenen (dus niet voor kinderen!) veilig uit te voeren voor volwassenen (bespreek het met je arts als je onder behandeling bent) en kan je leven leuker maken.

Vasten is echter geen wondermiddel. Veel wetenschappelijk onderzoek is nog niet definitief en bijvoorbeeld alleen uitgevoerd op ratten. Er zijn ook twijfels of de effecten van vetverlies blijvend zijn, omdat er aanwijzingen zijn dat het lichaam op de langere termijn (weken en maanden) de eetlust tijdelijk verhoogt om de misgelopen energie alsnog binnen te krijgen.

Er moet nog veel duidelijk worden over de lange-termijn effecten van vasten, en of die effecten wenselijk zijn. Tot die tijd kun je het gebruiken als een gereedschap wanneer dat nuttig is voor jou.

Bijvoorbeeld na een periode waarin je veel ongezond hebt gegeten. Wanneer je jezelf mentaal wilt trainen om minder afhankelijk te zijn van junk-food. Wanneer je dieper wilt gaan in je meditaties of op een andere manier wilt werken aan je spirituele ontwikkeling. Of om je schuldgevoel los te laten als je het te druk hebt om te ontbijten: ”vandaag ga ik vasten.”

Heb je interesse in intermittent fasting en wil je weten hoe je het best kunt beginnen?

Lees dan mijn eerdere artikel:

Bevrijd jezelf van ongezond eten

Stoppen met ongezond eten Bundel

Kun je niet stoppen met ongezond eten? Geen zorgen. Je bent niet alleen en het is geen groot probleem – zolang je het in kleine stappen aanpakt.

In deze Bundel ontdek je hoe je de balans verschuift. Zodat je steeds minder ongezonde voeding eet. Je vindt tips en handvatten om ongezond eten te laten staan en liever voor je lijf te zijn.

Lees meer en start direct...

Zo maak je je leven steeds leuker ☀️

Volg onbeperkt compacte cursussen, stappenplannen, video-meditaties en meer. Start vandaag jouw opwaartse spiraal. 🌱

Begin direct

Zo blijf je lekker positief ☀️

Ontvang ook iedere maandag gratis tips om je leven steeds leuker te maken. Ruim 150.000 mensen zijn al lid!

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛