Pfff – ik kan er niet vanaf blijven!

De snoepjes bij de benzinepomp. De stukken taart op kantoor. De knapperige gevulde koeken van de bakker. De trek naar zoetigheid na het eten. De craving naar chips in de avond.

Lastig is het. Je wilt het zó graag laten staan, maar je kunt het niet weerstaan. Hoe los je dit op?

Je kunt je wilskracht gebruiken. Jezelf pushen om het niet te kopen, het vriendelijk af te slaan, het niet te eten.

Maar je wilskracht rekt enkel zover. Na een lange, vermoeiende dag is de rek er wel een beetje uit. En ga je boodschappen halen. En lopen je benen richting de afdeling waar je het liefst weg zou blijven. En beweegt je hand richting het schap waar je geen gezondheid vindt.

En glijdt je pasje langs de betaalautomaat. En ben je de trotse eigenaar van een pak verzadigd vet, suiker en calorieën. En diezelfde avond is het op.

En de volgende dag begint het weer opnieuw.

Draai het om

Jezelf iets onthouden is zwaar. Het is een gevecht dat je eerst lijkt te winnen, en vervolgens altijd verliest. Misschien win je het een dag, een week of zelfs een maand. Maar wilskracht raakt op – daar doe je niets aan.

Als je verandering drijft op wilskracht, zul je op de lange termijn niet veranderen. En als iets niet werkt, dan stop je ermee. Toch? Precies.

Wat nou als we gezond leven helemaal anders benaderen? Als we onszelf niets onthouden, maar juist iets gunnen?

Richt je op toevoegen, niet op schrappen

Precies. Maak je niet langer druk om ongezonde voeding. Maak je druk om gezonde voeding. Houd je niet bezig met schrappen, houd je bezig met toevoegen.

Maak het je doel om zoveel mogelijk gezonde voeding te eten op een dag. Eet zoveel goodness dat je je craving wegdrukt.

Je gaat niet direct de concurrentie aan met je zoete of hartige trek. Je houdt je niet eens bezig met het niet eten van die knapperige gevulde koek. Je houdt je bezig met het wél eten van heerlijke gezonde alternatieven.

En gaandeweg druk je de rotzooi ongemerkt uit je leven. Vol is vol, zo simpel is het.

Hoe druk je de rotzooi uit je eetpatroon?

Door meer fantastisch-heid toe te voegen.

  • Doordat je tussendoor een stuk fruit eet, krijg je minder trek in snoepjes. Als je toch trek krijgt, pak je gewoon nóg een stuk fruit.
  • Doordat je een volkoren cracker met hummus eet, hoef je niet eens te denken aan chips.
  • Je maaltijd met kikkererwten was zo voedzaam en verzadigend dat gevulde koek niet eens bij je opkomt.
  • Je geniet zo van je zelfgemaakte cold-brew ijsthee dat frisdrank wel het laatste is waar je aan denkt.
  • Sinds je bent overgestapt naar bruine rijst, heb je na het eten niet eens trek meer in eten.
  • Doordat je zo blij en geïnspireerd raakt van alle vega recepten die je probeert, dénk je niet eens aan het vlees dat je niet eet.
  • Sinds je in een handomdraai je eigen heerlijke ovenfriet maakt van zoete aardappel, komt het niet meer bij je op om naar de snackbar te gaan.
  • Doordat je beter voorbereid van huis gaat – met wat fruit of groentesnacks in je tas – komt het niet meer in je op om dure en ongezonde snacks op het station te komen.
  • Etc.

Door meer groente, fruit, peulvruchten, hele granen, noten en zaden toe te voegen aan je eetpatroon, druk je de rotzooi er vanzelf uit.

Niet omdat je zo hard je best doet. Maar omdat er simpelweg geen ruimte meer voor is. Je voelt je verzadigd, tevreden, gezond en vol.

En je hebt alternatieven gevonden die je een goed gevoel geven. Ze zijn misschien niet zo lekker als het origineel. Maar achteraf voel je je licht, fris en fit. Niet opgeblazen, misselijk en duf.

Je wilt uiteindelijk maar één ding

Gezond eten is eenvoudig, als je het lekker maakt voor jezelf. Laat het niet draaien om jezelf onthouden van alles dat je lekker vindt. Zoek naar andere dingen die je ontzettend lekker vindt, en tegelijkertijd gezond zijn.

Want dat is uiteindelijk alles waar je naar op zoek bent: eten dat lekker is. Als je gezond eten lekker maakt, dan is er niets aan de hand. Dan mis je niets en is het makkelijk vol te houden.

Dat vraagt een periode van uitproberen, van experimenteren en uitzoeken. Maar dat kun je wel. Zolang je maar lekker eet.

Ik was altijd gek op kipsaté. Maar zoals ik het zie is de kip simpelweg een excuus om te genieten van pindasaus. Iets om op te kauwen. Het gaat mij niet om de smaak van de kip, maar om de pindasaus. Dus maak ik af en toe gewoon tofu-kipsaté, tempeh-kipsaté of nepkip-kipsaté.

Ook ben ik ontzettend fan van de Libanese keuken. Omdat het zo ontzettend lekker is, zo heerlijk eenvoudig én zo gezond. En sinds ik dit vegetarische Libanese kookboek cadeau kreeg, hebben we geen reden meer om niet uit te kijken naar ons diner.

Eten moet lekker zijn. En gezond eten kun je ontzettend lekker maken. Zo lekker dat je je erop verheugt. Zo lekker dat je die ongezonde rotzooi simpelweg gaat beschouwen voor wat het is: ongezonde rotzooi.

Gezond eten en afvallen is simpel 🥑

Gezond eten en afvallen cursusWil je meer tips en inspiratie om gezonder te eten? Schrijf je dan in voor mijn online cursus blei lijf.

Deze cursus helpt je gezond eten leuk, makkelijk en moeiteloos te maken. In kleine stappen, met slimme hacks en nieuwe gewoontes. Zo wordt gezond eten steeds makkelijker! 😁

Word slanker, gezonder, fitter en blijer met je lijf. Met blei lijf lukt het je wél om die Tony chocoladerepen te laten liggen en te kiezen voor gezond en lekker eten.

Lees meer over blei lijf en schrijf je direct in…

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛