Al die anti-oxidanten voor zó weinig moeite

Het is lekker, het is makkelijk en het is Taiwanees. Maar waarom het bijna vijf jaar moet duren voordat dit idee overwaait is mij een raadsel. Want het is duidelijk het antwoord op een paar van onze grootste problemen:

  • Het wordt soms warm hier, en dan hebben we trek in iets fris.
  • We moeten van onszelf eigenlijk groene en witte thee drinken omdat het zo gezond is. Maar van thee ga je zweten. Iets wat ik mijn moeder al jaren probeer uit te leggen.
  • Een vriendin van me omschrijft het drinken van ijsthee op warme dag alsvolgt: “alsof je in een zwembad springt”. Probleem: het zit vol met suiker en is tijdrovend om zelf te maken.

Dus? Dus halen we een oplossing uit het verre oosten. Cold-brew ijsthee. Of zoals ik het liever noem: overnight ice tea. Het is lekker, het is lui en het is ontzettend gezond.

Cold-brew ijsthee is gezond

Hoe gezond is het? In 2010 is er onderzoek naar gedaan. En wat blijkt? Cold-brew ijsthee is minstens zo rijk aan anti-oxidanten als traditioneel bereide thee, met drie belangrijke verschillen:

  1. Witte thee bevat méér anti-oxidanten wanneer het koud getrokken wordt;
  2. Cold-brew thee is beter in het remmen van LDL cholesterol (de slechte versie);
  3. Cold-brew thee bevat minder caffeine.

Dat, en het smaakt ook nog eens verrassend lekker. Het koude water onttrekt andere stoffen uit de thee dan heet water. Hierdoor krijgt je ijsthee een milde, minder bittere en verrassend frisse smaak.

Precies wat je nodig hebt als de eerste hittegolf je hersenen frituurt. Dat en een voetenbadje met ijs.

& zo maak je het

Oké, en hoe maak je dit geweldige brouwsel? Je kunt er zo ingewikkeld over doen als je wilt. Je kunt er zelfs helemaal snobistisch van worden. Cold-brewing wordt door sommige thee connaisseurs gezien als een zeer serieuze aangelegenheid.

Maar laten wij het vooral lekker simpel houden.

cold-brew-ice-tea

Merk ook even op hoe mijn theepot zich verveelt op de achtergrond.

  1. Pak een fles, mason jar, karaf, french press of een andere (liefst glazen) container.
  2. Gooi je favoriete thee erin.
  3. Vul hem met koud water (gewoon uit de kraan is prima).
  4. Laat de hele nacht staan in de koelkast.

Zo. Dat was het. De volgende ochtend word je begroet door een lekker en gezond drankje. En als je wilt kun je er ‘s ochtends direct weer eentje maken voor in de namiddag. De thee moet 4-8 uur trekken.

Nog meer cold-brew ijsthee tips

Hieronder nog wat tips en variaties om te proberen.

  • Ik maak mijn cold-brew tegelijkertijd met mijn overnight-oats. Zo heb ik gezond ontbijt + een gezond drankje met de minste moeite.
  • Ik maak hem meestal met biologische witte thee. En soms met biologische groene thee met een smaakje (gember en citroen, of sinaasappel).
  • Je kunt je cold-brew ijsthee zien en gebruiken als een ‘fris’ vervanger. Dus in plaats van DubbelFrisss en vergelijkbare diabetes-in-pak-dranken. Je doet je lijf er een plezier mee. Scheelt ook sjouwen bij het boodschappen halen.
  • Ja, je kunt bronwater of gefilterd water gebruiken. Het maakt niet uit voor de anti-oxidanten, en wel voor de afvalberg. Dus ik tap lekker uit de kraan.
  • Experimenteer eens met ijswater. De extra koude temperatuur van het water haalt weer andere smaken naar boven.
  • Sommige mensen hebben niets met thee. Met een cold-brew kun je je glaasje fris inruilen voor ijsthee en zo toch je dagelijkse dosis gezonde thee binnen krijgen.
  • Neem je elke dag een flesje water mee naar je werk? Giet dan je cold-brew ijsthee lekker in je dopper.
  • Je kunt de ijsthee toevoegen aan een groene smoothie, in plaats van water. Gezond en lekker.
  • Je kunt de thee verder op smaak brengen door er schijfjes citrusfruit of verse kruiden in te gooien. Zoals sinaasappel, citroen, limoen en munt.
  • Nee, geen suiker. Hoe dúrf je erover te beginnen. Oké, je hebt gelijk – het gaat mij niets aan. Gooi er vooral suiker in als dat je levensgeluk bevordert. Besef wel dat suiker langzaam oplost in koud water, dus gooi het er direct in en roer eventueel tussendoor een keer met lange lepel (of schud de fles). Hoe fijner de suiker, des te sneller en beter het oplost.
  • Voordat je aan de slag gaat met suiker: cold-brew ijsthee is minder bitter en het koude water onttrekt meer zoetheid uit de thee. Kies je voor thee met een lekker natuurlijk smaakje (zoals stukjes fruit) dan is suiker misschien helemaal niet nodig.
  • Je kunt variëren met kruidenthee – hoewel niet bekend is hoeveel van de gezonde stoffen worden overgedragen in koud water. De smaak zal er niet minder om zijn.
  • Zwarte thee en oolong thee hebben een andere milde smaak als ze koud getrokken zijn. Dus probeer het eens. Ze bevatten gek genoeg ook meer anti-oxidanten dan groene cold-brew ijsthee.
  • Hoe beter de thee, hoe lekkerder (en gezonder) je ijsthee. Thee komt in vele kwaliteiten, en je kunt ze allemaal gebruiken. Zelf gooi ik nu een zakje biologische witte thee in een karaf van een liter. Dat smaakt prima, hoewel sommige mensen 1,5 keer de hoeveelheid thee aanbevelen die je met traditionele bereiding gebruikt. Zoek vooral uit wat voor jou het beste werkt. Je kunt ook losse thee gebruiken (ik ben zelf fan van deze winkel) of gaan voor de goedkoopste zakjes die je kunt vinden, afhankelijk van jouw prioriteiten.
  • Niet geprobeerd, wel een goed idee: prop wat losse thee in een fles bruisend water. Schijfje citroen er achteraan. Je dag kan niet meer stuk. Schenk het in een flute, ga in de zon zitten met een grote hoed en je waant je in St. Tropez. Maar dan met anti-oxidanten.
  • Je kunt ook cold-brew ijsthee-concentraat maken. Gooi er bijvoorbeeld 5 keer zoveel thee in en leng het aan met water en ijs. Ideaal voor feestjes en partijen. Of voor de échte hard-core zomerdagen.

Dus, daar heb je het. De simpelste manier om de voordelen van (witte) thee te ervaren, de lekkerste manier om ongezonde frisdranken te vervangen voor iets gezonds, de hipste manier om tegen je vrienden te zeggen “weet je niet wat cold-brew ijsthee ís?!”

“Pfff. Ben je nooit in Taiwan geweest ofzo?”

Schrap deze 3 dingen - maak je leven direct leuker

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief, en ontdek direct welke 3 dingen je nu kunt schrappen om je leven vandaag nog leuker te maken.

Ben je benieuwd wat het is?