Afvallen en je motivatie vasthouden is lastig

De eerste week kun je het afvallen eenvoudig volhouden. Je voelt je goed en zit vol motivatie. Een paar weken later gaat het echter allemaal niet meer zo makkelijk. Je bent inmiddels een aantal kilo afgevallen en je motivatie zakt in. Je wilt weer snoepen, het mag nu wel weer, je bent tenslotte afgevallen!

Tijdens het afvallen is het vasthouden van de motivatie voor veel mensen moeilijk. Door gebruik te maken van een ‘Slankbestand’ kun je je motivatie tijdens het afvallen beter vasthouden!

Een Slankbestand: afvallen en je motivatie vasthouden

Je kunt je motivatie beter vasthouden met een Slankbestand. Dit is een document (of boekje) waarin jij je complete afvalproces vastlegt. Het belangrijkste is dat je je Slankbestand tijdens het afvallen dagelijks raadpleegt en aanvult, zodat je constant op de hoogte blijft van je eigen proces.

Schrijf tijdens het afvallen op wat je bezighoudt

Een van de eerste zaken die je in je Slankbestand kunt vastleggen zijn je gevoelens. Hoe voel je je tijdens het afvallen? Wat heb je allemaal meegemaakt, wat was moeilijk en wat ging goed? En waarom? Je kunt hier reflecteren op je dag zoals je in een dagboek zou doen, maar dan met betrekking tot afvallen.

Door dit bij te houden krijg je een beeld van je gevoelens en hoe je hier tijdens het afvallen op reageert. Begin je veel te snoepen in periodes van stress? Of merk je dat je een gezelligheidseter bent? Dan kun je er iets aan doen.

Stel je streefgewicht vast

Het is makkelijk om te roepen dat je 10 kilo wilt afvallen, maar wie zegt dat dat gezond is voor jouw lichaam? Je kunt aan de hand van je BMI berekenen wat een gezond gewicht is voor jou. Je zit op een goed gewicht als je BMI tussen de 19 en 25 zit. Op deze website kun je je BMI berekenen.

Door met de balken in de hierboven genoemde website te schuiven kun je zien hoeveel je moet afvallen om een BMI van 22 te bereiken. Laat je niet enkel leiden door de BMI, het is geen perfecte maatstaaf. Volg je gevoel en je verstand. Je kunt er ook voor kiezen om een mooi rond getal te kiezen zoals ‘onder de 70 kilo’ of ‘onder de 65 kilo’.

Schrijf op hoe je je zou voelen als je bent afgevallen

Deze oefening zorgt voor meer motivatie tijdens het afvallen, zeker als je hem vaak herhaalt. Stel je nu eens voor dat je met een toverspreuk nu direct al je overtollige kilo’s kunt wegtoveren. Hoe zou je je dan voelen? Wat zou je doen? Hoe zou je over jezelf denken? Het is goed om voor jezelf duidelijk te maken hoe geweldig het zou voelen als je je streefgewicht bereikt hebt.

Zorg dat je van binnen gewend raakt aan het idee dat je je perfecte gewicht hebt bereikt. Zo bouw je je zelfvertrouwen op en weet je waar je het voor doet: Je wilt dat gevoel altijd hebben!

Maak concrete doelen die je motiveren

Het vaststellen van je streefgewicht is niet het einde van het verhaal. Om je motivatie tijdens het afvallen hoog te houden is het belangrijk dat je leuke, haalbare en concrete doelen stelt richting het einddoel. Het bereiken van je streefgewicht is je hoofddoel, om dit te bereiken moet je veel subdoelen maken en behalen.

Zorg er bovendien voor dat deze subdoelen gaan over je gedrag. Ze moeten praktisch en toepasbaar zijn. Een voorbeeld: “Vandaag eet ik geen snoep” of “Deze week ga ik twee keer naar de sportschool” of “Morgen breng ik de kinderen met de fiets naar school”.

Je kunt ook kiezen voor terugkerende doelen zoals “Ik ga iedere week twee keer naar de sportschool”. Het gevaar hiermee is echter wel dat je went aan deze doelen. Het is leuker om een doel af te vinken en weer een nieuwe te stellen. Het bereiken van doelen is enorm goed voor je motivatie!

Lees tijdens het afvallen regelmatig terug in je slankbestand

Je eigen Slankbestand is tijdens het afvallen een bron van motivatie. Je ziet wat je in het verleden allemaal hebt bereikt, hoe je stap voor stap vooruit bent gekomen en wat je allemaal hebt meegemaakt tijdens het afvallen. Je ziet het aantal kilo’s naar beneden gaan. Bovendien kun je je laten motiveren door je eigen verhalen over hoe jij je zal voelen als je je streefgewicht hebt bereikt.

Als je tijdens het afvallen even een motivatiedip tegenkomt ga je dus lezen in je Slankbestand om je motivatie op te peppen! Vervolgens kun je hier direct weer over schrijven. Blijf er steeds mee bezig, zo hou je je focus en je motivatie vast!

Na het afvallen – zo blijf je op gewicht

Schrijf naast je streefgewicht een marge voor jezelf op. Deze marge is een gebied waarin jij je gewicht laat schommelen voordat je er iets aan gaat doen. Je kunt met jezelf afspreken dat je altijd onder een bepaald gewicht wilt blijven, of dat je een marge aanhoudt van 2 kilo. Je mag dan dus twee kilo aankomen voordat je weer gaat afvallen.

Door regelmatig te wegen kun je je gewicht in de hand houden. Zodra je ziet dat je je eigen marge overtreedt kun je ingrijpen door een balansdagje of -week te houden. Zo voorkom je dat de kilo’s er weer aan vliegen en je uiteindelijk gaat jojo-en.

Meer tips om minder suiker te eten – zo vliegen de kilo’s er moeiteloos af. :)

Tips of het afvallen bij te houden

Je kunt je proces van het afvallen natuurlijk bijhouden in een bestandje op je computer, zoals in Word. Ook kun je ervoor kiezen om het online bij te houden, bijvoorbeeld via Google Drive (een online tekstverwerker).

Als je houdt van een meer hands-on benadering kun je gewoon een leuk boekje kopen bij bijvoorbeeld de HEMA. Kies voor notitieboek(je) met blanco pagina’s en een harde kaft. Zo kun je er al je gevoelens in kwijt, en gaat het ook nog langer mee dan een week.

Bestand met afvallen helpt je je motivatie vast te houden

Je eigen bestand om het afvallen bij te houden is een prettig hulpje tijdens het afvallen. Het afvallen wordt leuker, makkelijker en bovendien leer je jezelf gaandeweg beter kennen. Schrijf erin wat je kwijt wilt en doe het het liefst iedere dag. Zo blijf je lekker gemotiveerd en gefocust.

Gezond eten en afvallen is simpel 🥑

Gezond eten en afvallen cursusWil je meer tips en inspiratie om gezonder te eten? Schrijf je dan in voor mijn online cursus blei lijf.

Deze cursus helpt je gezond eten leuk, makkelijk en moeiteloos te maken. In kleine stappen, met slimme hacks en nieuwe gewoontes. Zo wordt gezond eten steeds makkelijker! 😁

Word slanker, gezonder, fitter en blijer met je lijf. Met blei lijf lukt het je wél om die Tony chocoladerepen te laten liggen en te kiezen voor gezond en lekker eten.

Lees meer over blei lijf en schrijf je direct in…

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛