Deense wijsheid in de jungle

In India komt wijsheid me van alle kanten aanwaaien. Zoals de middag dat we verdwaald waren in de jungle van Zuid-Goa.

We hadden net heerlijk geluncht in een veganistisch café, en we kozen ervoor om via een ‘kortere’ route terug naar het strand te lopen. Dat werd een hele toestand, en we zijn uiteindelijk ‘gered’ door een vriendelijke Indiër met een scooter. Maar daarvoor kwamen we een geweldige Deense dame tegen.

Ze bleek in een afgelegen yoga retreat te zitten, en ze was op weg naar het zelfde café om haar e-mail te checken. Ik grapte met haar dat er zulke lekkere vegan chocoladetaart op de kaart stond maar dat ik hem niet besteld had. Zij ‘mocht’ natuurlijk geen suiker eten tijdens haar retreat, en ze vertelde dat ze al jaren gewicht verliest sinds ze is begonnen met yoga.

Ik legde uit dat ik de taart niet had genomen – maar dat ik hem wel graag wilde bestellen. Ze vroeg waarom ik die taart wilde eten. Waarna ik tot de conclusie kwam dat ik de taart wilde bestellen omdat ik mezelf zielig vond.

Ik vond mezelf zielig omdat ik zoveel e-mail moest beantwoorden en artikelen moest schrijven, en omdat de WiFi slecht was en ik een writersblock had. Ze legde uit dat we eten gebruiken om pijn te verdoven – iets wat ik al wist, maar op één of andere manier klonk het zo wijs uit haar mond. Er klikte iets in mij.

Want als we ongezond eten gebruiken om psychische pijn te verdoven, dan betekent dat ook dat je automatisch gezonder gaat eten als die pijn er niet meer is.

Met andere woorden: hoe beter je psychisch in je vel komt, des te makkelijker het wordt om je overtollige (vette) bagage los te laten.

Eerst je zelfvertrouwen, dan je lichaam

Het is grappig dat we vaak willen afvallen om ons beter over onszelf te voelen. Als we slanker zijn voelen we ons aantrekkelijk, en daarmee stijgt ons zelfvertrouwen.

Maar als je net als ik eten gebruikt om met psychische pijn om te gaan, dan wordt het een lastig verhaal. Zelf merk ik dat meer zelfliefde leidt tot een gezonder eetpatroon, en niet zozeer andersom.

En toch is dat de weg die de meeste mensen kiezen. Omdat zelfliefde ontwikkelen ingewikkeld is, en je eetpatroon aanpassen makkelijk lijkt.

Als je goed in je vel zit dan hoef je minder pijn te onderdrukken. Dan voel je je waardevol zoals je bent, en doe je er alles aan om goed voor jezelf te zorgen. Omdat je weet dat je het beste verdient.

We verdoven onze pijn omdat we een deel van de realiteit niet onder ogen willen zien. En als jij geneigd bent om stress weg te eten of te drinken, dan is het ontzettend lastig om tegelijkertijd ook af te vallen.

Probeer het daarom eens in de andere volgorde. Eerst groeien, dan volgt je eetpatroon vanzelf.

Groei er overheen

Door jezelf te ontwikkelen word je wijzer, kalmer en zekerder. De dingen die je vroeger gestrest, angstig en verdrietig maakten raken je niet meer. Je bent er overheen gegroeid. Je hele leven wordt leuker, moeitelozer en luchtiger.

  • Merk je dat je zelfvertrouwen een boost zou kunnen gebruiken? Ga daar dan eens mee aan de slag. Als je zekerder van jezelf bent wordt het leven veel minder stressvol.
  • Merk je dat je veel piekert en veel nadenkt? Oefen dan eens wat mindfulness en meditatie. Schrijf je piekergedachten van je af en bekijk ze eens objectief.
  • Start met dagelijks in je dagboek schrijven om te reflecteren op je dag en op de gevoelens die je die dag had. Een dagboek is een geweldig gereedschap om je angsten beter te leren kennen en er overheen te stappen.
  • Investeer in je vriendschappen en familiebanden. Leer eventueel nieuwe mensen kennen. Versterk de relaties in je leven en ontwikkel je sociale vaardigheden om je gelukkiger te voelen.
  • Begin in kleine stapjes met het oplossen van de belangrijkste stressbronnen in je leven. Vraag jezelf af ”wat is een kleine stap die ik vandaag kan zetten om deze stressbron te verminderen?” – en zet die kleine stap.
  • Zoek eventueel begeleiding bij een coach.

Deze dingen kunnen je helpen zekerder, minder angstig en kalmer in je leven te staan. En die nieuwe versie van jezelf is veel minder vatbaar voor de problemen die je nu verslingerd maken aan die appeltaart met slagroom, dat extra glas wijn en dat derde bord lasagne.

De ballast loslaten

Door je psychische ballast los te laten, wordt het makkelijk om je lichamelijke ballast los te laten. Dan voel je ineens heel sterk dat die overtollige kilo’s niet meer bij je passen, en wordt het makkelijker om iedere dag betere keuzes te maken.

Dus de volgende keer als je zin hebt om naar de avondsupermarkt te lopen om een reep chocolade in te slaan, sta dan even stil. En vraag jezelf af: welke pijn probeer ik te onderdrukken?.

Waarschijnlijk is het effectiever om even te mediteren, een wandeling te maken, in je dagboek te schrijven, een yogalesje te volgen op YouTube of te verdwalen in je lokale jungle. Ik noem maar een zijweg.

Gezond eten en afvallen is simpel 🥑

Gezond eten en afvallen cursusWil je meer tips en inspiratie om gezonder te eten? Schrijf je dan in voor mijn online cursus blei lijf.

Deze cursus helpt je gezond eten leuk, makkelijk en moeiteloos te maken. In kleine stappen, met slimme hacks en nieuwe gewoontes. Zo wordt gezond eten steeds makkelijker! 😁

Word slanker, gezonder, fitter en blijer met je lijf. Met blei lijf lukt het je wél om die Tony chocoladerepen te laten liggen en te kiezen voor gezond en lekker eten.

Lees meer over blei lijf en schrijf je direct in…

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛