Duf gevoel in het weekend

Je zou niet de enige zijn die in het weekend vaak rondloopt met een ‘hoofd vol watten’. Veel mensen ontregelen in het weekend hun slaapritme waardoor er iets mis lijkt te gaan.

Als je je duf voelt heb je het gevoel dat je niet helder bent en dat er steeds een soort roes over je dag ligt. Wellicht heb je hoofdpijn en voel je je gewoon futloos, en dat terwijl je niet eens alcohol hebt gedronken!

Heb je te lang geslapen?

Ja, je kunt te kort slapen maar ook te lang. Als je in het weekend bijvoorbeeld lekker uitslaapt tot een uur of 11, terwijl je om 12 uur naar bed bent gegaan slaap slaap je dus zo’n 11 uur.

Ter vergelijking: gemiddeld heeft een mens zo’n 7,5 uur slaap nodig. Als je normaal 6 tot 9 uur nachtrust krijgt (of misschien zelfs minder) en je plotseling 11 uur op bed ligt is je lichaam even ontregeld.

Je hebt zoveel slaap in de meeste gevallen simpelweg niet nodig. Daarbij komt dat je lichaam het ook niet gewend is. Het resultaat kan zijn dat je je bed uitstapt met een duf gevoel, en je eigenlijk vermoeider voelt dan wanneer je maar 7 uur slaapt!

Heb je te kort geslapen?

Ja dit kan natuurlijk ook. Wanneer je echt slaap tekort komt zul je je ontzettend duf voelen. Zoals gezegd hebben de meeste mensen tussen de 6 en 9 uur slaap nodig. Als je veel minder slaap hebt gekregen kan het lonen om even een dutje te doen.

Grijp niet zomaar naar de ongezonde energydrinks maar geef je lichaam even de rust die het nodig heeft. Je kunt er ook voor kiezen om een powernap te nemen. Dat is een dutje van 20 tot 30 minuten. Hierdoor frist je lichaam op zonder dat je je helemaal slaperig gaat voelen.

Een andere manier om goed wakker te worden is een powernap met vooraf energydrank of koffie. Drink vlak voordat je gaat dutten iets met cafeïne. Sluit je ogen voor 30 minuten en merk dat je fris wakker wordt. Je lichaam heeft even gerust, en de cafeïne zorgt nu voor een fris gevoel.

Eet op tijd

Als je je ontbijt overslaat kan het zijn dat je bloedsuikerspiegel ontregeld raakt waardoor je je duf gaat voelen. Ga mee met het normale ritme van je lichaam en ontbijt op tijd. Vergeet vervolgens niet regelmatig te eten.

In het weekend heb je waarschijnlijk een ander eetpatroon dan doordeweeks. Probeer je normale eetpatroon zoveel mogelijk aan te houden om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Eet netjes een ontbijt, lunch en diner en eet hiertussen steeds een of meer tussendoortjes.

Vergeet je koffie niet!

Ben je een koffiedrinker, en drink je normaal bij je ontbijt of ‘s ochtends op je werk een bakkie? Vergeet dan ook je ochtendbakkie niet te nemen in het weekend. Hevige koffiedrinkers kunnen flinke hoofdpijn krijgen als ze te laat koffie drinken. Die hoofdpijn is bovendien lastig weg te krijgen later op de dag.

Wil je weten hoe je je los kunt worstelen van je cafeïne verslaving? Lees dan: Afkicken van Cafeïne: 3 Stappen!

Fris jezelf lekker op

Ga douchen, was je gezicht met koud water. Laat de hond ‘s ochtends uit of maak even een ommetje. Zet de ramen open, lucht de slaapkamer of ga gewoon snel de deur uit. Als je dufheid wilt voorkomen kun je jezelf maar beter zo snel mogelijk opfrissen.

Lap jezelf op en ga naar buiten, of haal de buitenlucht naar binnen. Drink een glas water en zorg dat je je lekker fris voelt! Dat houdt de watten buiten de deur!

Ga sporten om weer helder te worden

Ben je ondanks alle tips toch duf geworden? Loop je rond met een waas voor je ogen en heb je last van een hoofd vol watten? Ga dan sporten! Door even flink uit je dak te gaan gaat je bloed lekker stromen en kun je je dufheid voor een deel wegwerken.

Kies voor sporten waarbij je hartslag flink verhoogt, zoals fietsen, hardlopen, cardiotraining of spinning. Let er hierbij op dat je wel voldoende water drinkt omdat een vochttekort je dufheid eerder versterkt!

Drink voldoende vocht voor het slapengaan

Zweet je vaak ‘s nachts of belooft het een warme nacht te worden? Zorg er dan in ieder geval voor dat je voldoende drinkt voordat je gaat slapen. Wellicht is het slim om ook een glas water naast je bed te zetten. Als je dan ‘s nachts of ‘s ochtends wakker wordt kun je meteen je verloren vochtvoorraad aanvullen.

Vergeet niet dat een tekort aan vocht de voornaamste oorzaak is dat je na het drinken van veel alcohol een kater krijgt. Uitdroging veroorzaakt een kater, zelfs als je geen drank op hebt. En je verliest ‘s nachts meer vocht dan je zou denken, helemaal als je ook nog eens langer op bed blijft liggen dan normaal!

Tips om je slaapkamer koel te houden tijdens warme nachten?
Lees dan: Zo Slaap je Lekker Tijdens Warme Nachten!

De laatste maatregelen

Krijg je de dufheid echt niet meer weg? Blijft je hoofdpijn hangen ondanks de bovenstaande tips? Dan kun je altijd nog een pijnstiller nemen. Ook kun je ervoor kiezen om juist nog even een dutje te doen, hoe tegenstrijdig dit ook lijkt.

Je zult moeten uitzoeken wat voor jou werkt. Als je eenmaal echt duf bent is het moeilijk om je weer normaal te gaan voelen dezelfde dag. Voorkomen is dus zeker beter dan genezen!

Ik zou zeggen, maak er een fijn en fris weekend van!

Meer lezen over Lekker Slapen?

Deepak Chopra schreef een boek over lekker en gezond slapen op een natuurlijke manier. In dit boek leer je hoe je lichaam goed uitrust zonder duf wakker te worden!

 

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛