Doelen bereiken maakt je gestrest

Logisch. Ik merk het bij mezelf ook. Dan ben ik zo gefixeerd op de gewenste uitkomst, en vind ik de voortgang zo frustrerend traag, dat ik gestrest raak.

Ik wil dat het project afgerond is. Maar er ligt nog zoveel werk tussen waar ik sta en het uiteindelijke doel dat ik gefrustreerd en overweldigd raak.

Niet leuk.

En het is logisch vanuit een mindfulness perspectief. Want we weten inmiddels dat geluk en kalmte schuilt in ons vermogen om in het moment te leven. Mindful van de sensaties om je heen.

Maar als je gefocust bent op een ideale uitkomst dan leef je in de toekomst. Een toekomst die er heel anders uitziet dan de realiteit, met de wens dat dat doel zo snel mogelijk wordt gerealiseerd.

En dat voedt frustratie.

Hoe kan je dat anders aanpakken?

Er is een hele simpele techniek om je mindfulness terug te pakken terwijl je tegelijkertijd richting je doelen kunt werken.

Je kunt werken aan je toekomstdromen, en ondertussen volledig in het moment leven. Succesvol zonder stress. De voordelen zonder de nadelen.

Deze techniek is eenvoudig en elegant, en werkt voor de meeste (maar niet alle) doelen.

Wat is deze magische techniek?

Richt je niet op de uitkomst, richt je op het proces.

Richten op het proces

Voorbeeld: je stelt een doel dat – wanneer je het bereikt – je leven veel leuker zal maken. Je wilt een paar kilo afvallen en een strakke buik ontwikkelen.

Je hebt dit doel al vaak gesteld, maar het nooit bereikt. Omdat je gefrustreerd raakte. De offers bleken te groot en de voortgang bleek niet groot genoeg om je gemotiveerd te houden.

En ik zeg ‘je’, maar ik bedoel natuurlijk ‘ik’. Maar dat voelt te confronterend, dus ik doe het lekker zo.

Goed bezig.

Een wasbordje dus. Het lukte je niet, maar nu pak je het anders aan. Eerst schrijf je je doel op:

  • “Ik wil dat de contouren van mijn buikspieren zichtbaar zijn onder mijn trui – ook als ik mijn buik niet inhoud – wanneer ik proost op het nieuwe jaar.”

Prima. Goed doel. Het is duidelijk wat het doel is. Een situatie die je zou kunnen omschrijven als ‘wasbord’ tegen het einde van het jaar.

Dit zijn de dingen die je weet:

  • Waar je nu staat ten opzichte van dit doel.
  • Wat er ongeveer moet veranderen om dit doel te bereiken (hoeveel vet er moet verdwijnen en hoeveel spierweefsel er bij moet komen).
  • Hoeveel tijd je nog hebt om dit doel te bereiken.
  • Wat je moet doen om dit voor elkaar te krijgen.

Dat laatste punt is het meest belangrijk. Want dit is uiteindelijk waar het normaal gesproken mis gaat. Want wat moet er gebeuren om dit voor elkaar te krijgen?

  • Er moet beter gegeten worden.
  • Er moet spierweefsel opgebouwd worden.

De vraag is dus: hoe eet je beter en hoe bouw je spierweefsel op?

En daar wordt het interessant.

Je doelen omtoveren tot daily practice

Hier is een belangrijk inzicht: het zijn de basale dingen die leiden tot het grootste succes.

Daar denken de meeste mensen niet over na.

Iemand met een strak lichaam doet andere dingen dan jij (lees: ik). Maar de dingen die zo iemand doet zijn op zichzelf niets bijzonders:

  • Goed eten.
  • Regelmatig trainen.

En natuurlijk schuilt hier een wereld van nuance achter. Maar toch – in de basis is dit wat er gebeurt. Als jij (ik) goed genoeg zou eten en vaak genoeg zou trainen dan zou jij (ik) een wasbord hebben.

Achter dat wasbord zit geen magie. Maar achter deze denkwijze wel. Want zodra je dit goed tot je door laat dringen kan je hele leven veranderen.

Want dit is wat je moet doen: zodra je je doel hebt gesteld vorm je het bereiken van dit doel om tot een daily practice.

Je vraagt jezelf af: ”welke dagelijkse gewoonte kan ik instellen om er zeker van te zijn dat dit gebeurt?”

  • Als je in 60 dagen de eerste versie van je boek wilt schrijven van 80.000 woorden, dan moet je twee maanden lang elke dag ca. 1.400 woorden schrijven.
  • Als je je wilt inlezen in een nieuw vakgebied dan moet je (bijvoorbeeld) vijf boeken lezen. Dit kost je gemiddeld 6 uur per boek. Dus als je twee maanden lang elke dag een halfuur leest ben je daarna helemaal op de hoogte.
  • Als je je eigen koffiezaakje wilt openen maak je een planning van alles wat er moet gebeuren. Je maakt een schatting van de tijd die het je zal kosten, en verspreid deze tijd over de periode die je hebt. Vervolgens is het simpel: als je er elke dag 3 uur aan besteedt de komende drie maanden, dan is je koffiezaakje een feit.
  • Als je 10 kg vet wilt verbranden dan moet je ongeveer 2,5 maand schoon eten en voldoende bewegen.
  • Als je een wasbord wilt ontwikkelen dan moet je een aantal weken meerdere keren per week trainen.

Zodra je hebt vastgesteld welke dagelijkse gewoonte je bij je uiteindelijke doel zal brengen kun je je doel voorlopig vergeten.

Je doel is niet langer het bereiken van dat wasbord. Je doel wordt het eten van die gezonde maaltijd en het doen van de oefeningen.

Lekker simpel. En lekker mindful. Je geeft jezelf een praktische taak die je met volledige aandacht kunt uitvoeren. Zonder frustratie en zonder met je gedachten in de toekomst te leven.

Dat is hoe ik de eerste versie van mijn boek schreef in Thailand. Ik was niet bezig met het hele boek. Ik was bezig met het schrijven van 2.000 woorden op een dag. Meer niet.

Omdat ik wist dat die simpele daily practice me zou brengen waar ik wilde zijn.

Eerst schrijven, daarna poedelen in het zwembad. Doel afvinken en vakantie vieren. Zo heb ik het boek op mijn scherm gekregen. En zo ga je (ik) een wasbord realiseren.

Vergeet dat intimiderende doel. En vraag je af: welke stappen gaan me bij dit doel brengen? En richt je vervolgens op dagelijkse enkel nog op die stappen. Til af en toe je hoofd op en evalueer of je nog op koers ligt. En kijk daarna weer naar beneden en richt je op de stappen die je moet zetten.

Simpel. En verrassend magisch.

Want de eerste versie van dat boek kwam er met verrassend weinig moeite en zoveel plezier dit ik me er haast schuldig over voel. Laten we eens kijken of dat ook zo werkt met wasborden. 😊

Schrap deze 3 dingen - maak je leven direct leuker

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief, en ontdek direct welke 3 dingen je nu kunt schrappen om je leven vandaag nog leuker te maken.

Ben je benieuwd wat het is?