1. Ik ben gestopt met vlees

Ik ben volledig gestopt met het eten van vlees sinds mijn reis naar India begin 2016. En deze stap heeft het super simpel gemaakt om af te vallen.

Vlees bevat relatief veel calorieën.

  • Een biologische hamburger van AH bevat 225 kcal. Waarvan 16 gram vet en 7 gram verzadigd vet.
  • Een vegetarische hamburger van de Vegetarische Slager bevat 133 kcal. Waarvan 6,3 gram vet en 1,3 gram verzadigd vet.

Zelfs als beide mensen verder precies dezelfde maaltijd eten, bespaart de vega burger bijna 92 kcal. En dit soort kleine beetjes tikken aan (of af in dit geval).

En een vega burger is eigenlijk de minder gezonde keuze. Dat wil zeggen: als je kunt minderen in vleesvervangers en kaas dan bespaar je nóg meer calorieën.

Hoe minder vlees je eet, des te makkelijker het wordt om af te vallen zonder dieet. Simpelweg omdat je veel calorieën niet binnen krijgt.

2. Ik zorg voor calorie-arme ‘vulling’

Precies. Ik ben gek op een vol gevoel, en ik word treurig van kleine afgemeten porties. In plaats daarvan stop ik m’n maaltijden vol met groente. Calorie-arm, vol met voedingsstoffen en lekker voedzaam.

In een curry maaltijd met bruine rijst, seitan en currypasta verdwijnen bijvoorbeeld een hele courgette, twee uien, een paar teentjes knoflook, een kopje erwten en een half pak champignons.

Dit zorgt voor een rijkgevulde maaltijd waarvan ik zoveel kan eten als ik wil, terwijl ik nog steeds kan afvallen. En het voordeel is: de volgende dag kan ik er ook nog mee lunchen!

Ik zorg dat ik gewoon lekker vol kan zitten, zonder mezelf vol te stoppen met overbodige calorieën. Als ik twee wortels snack dan voel ik me sterker verzadigd dan na drie koekjes. De wortels bevatten zo’n 15 tot 20 calorieën. Drie koekjes al snel 180 calorieën.

Niet dat ik nooit meer koekjes eet. Maar het zet een mens aan het denken. ;)

3. Ik eet zoveel mogelijk hele plantaardige voeding

Hoe sterker bewerkt je voeding, des te lastiger het wordt om af te vallen. Dus ik eet zoveel mogelijk hele plantaardige voeding.

Zoveel mogelijk:

  • Groenten en bladgroenten
  • Fruit
  • Peulvruchten
  • Hele granen
  • Noten en zaden

Ik doe mijn best om weg te blijven van sterk bewerkte voedingsmiddelen, hoewel me dit niet altijd lukt. Maar hoe beter het lukt, des te makkelijker ik afval.

4. Ik drink nauwelijks calorieën

Ik drink water, cold-brew-ijsthee, bruisend water en thee en koffie zonder melk en suiker (met uitzondering van soja cappuccino in de stad).

De enige calorieën die ik regelmatig drink zijn bier en wijn. En zoals je begrijpt ga ik daar zo bewust mogelijk mee om. Maar net als met de koekjes, dat lukt niet altijd.

Hoe dan ook. Hoe minder alcohol ik drink, des te makkelijker ik afval. Omdat ik voor de rest geen calorieën drink.

Het punt is: een glas frisdrank geeft je geen vol gevoel. Maar het bevat net zoveel calorieën als 300 gram wortelen. Probeer dat maar eens achterover de gooien in twee minuten.

5. Ik ontzeg mezelf niet alles

Nee. Want als ik te streng voor mezelf ben dan ga ik juist ongezond eten.

Om af te vallen moet je minder calorieën binnen krijgen dan je verbrandt. Dus zo pak ik dat aan:

  • Ik zorg dat ik eerst gezond eet, zodat ik minder trek heb in ongezond eten.
  • Ik zorg voor gezonde vullers als ik ongezond ga eten. Bij de borrel zet ik dan cherry tomaten, wortels en hummus. Super lekker en het beperkt de ‘schade’.
  • Bepaalde ongezonde voedingsmiddelen haal ik gewoon vrijwel nooit in huis. Zoals repen chocolade. Voor die calorieën werk ik dan liever een stapel koek naar binnen.
  • Ik beweeg meer als ik weet dat ik teveel heb gegeten. Een halfuurtje hardlopen doet wonderen.
  • Ik eet de volgende dag minder rijke voedingsmiddelen om de boel in balans te brengen.
  • Ik doe m’n best om ‘guilty pleasures’ te upgraden. Zoals vegetarische kapsalon. Iets minder lekker dan het origineel, een stuk gezonder.
  • Ik heb simpelweg nieuw lievelingseten gekozen. Niet langer enkel geselecteerd op smaak, maar ook op hoe het me achteraf doet voelen.

Ik gun mezelf waar ik trek in heb. En gaandeweg probeer ik de negatieve impact te minimaliseren en de goede impact te optimaliseren.

Vegetarische kapsalon

6. Ik beweeg waar ik kan

Ik integreer beweging zoveel mogelijk in m’n dagelijks leven. Tussendoor doe ik wat krachttraining (even opdrukken bijvoorbeeld). Ik doe regelmatig yoga. Ik loop veel (met en zonder hond).

Ik fiets elke week van Delft naar Rotterdam. En ik doe aan hardlopen, meestal zo’n 6-8 km per keer.

  • Soms als ik een presentatie bekijk op YouTube dan zet ik m’n laptop in de boekenkast en ga ik gewoon wandelen op de plaats.
  • Soms doe ik yoga terwijl ik een programma kijk, zoals tijdens Heel Holland Bakt.
  • Als ik wijn ga drinken met een vriendin in de stad, dan lopen we daarna vaak nog een uurtje door de stad heen. Omdat het leuk is, en omdat het lekker is.
  • Tijdens m’n werk neem ik kleine pauzes om RSI klachten te voorkomen. Dan stretch ik en doe ik wat push-ups of yoga poses.
  • Als het lekker weer is dan fietsen Billy en ik zoveel mogelijk. Bijvoorbeeld naar familie, vrienden en plekken waar we moeten zijn.
  • Als ik met het OV ga dan probeer ik veel te lopen. Ik skip de roltrap en skip de tram (als het minder dan 20 minuten lopen is) en ga gewoon lopen.

Hoe meer ik beweeg, des te meer ik kan eten en tóch af kan vallen. En het voelt gewoon fijn.

7. Ik kijk naar de lange termijn

Ik ben niet bezig met snel afvallen. Ik ben bezig met mijn gezondheid verhogen. Een onderdeel daarvan is minder troep eten. En hoe minder troep ik eet, des te slanker ik word. Logisch.

Ik ben bezig met de lange termijn, niet met hoe ik er deze zomer uit zie op het strand. Dat zorgt ervoor dat ik me niet blindstaar op rare diëten die snel resultaat beloven. Ik zorg gewoon zo goed mogelijk voor m’n lichaam, en het resultaat is dat ik gaandeweg afval.

Dat geeft rust. En het geeft het gewenste resultaat. Geen jojo effect, geen oplevingen en terugval. Geen drastische aanpassingen in m’n eetpatroon. Maar kleine stapjes, kleine verbeteringen en kleine resultaten.

En al die kleine beetjes maken samen een goed geheel. Waarin ik me fitter, slanker, energieker en gelukkiger voel.

Zonder dieet. Simpel.