Je kunt je lichaam niet vergeten

In tijden dat je met je gedachten bent verwikkeld in moeilijke situaties, is het lastig om goed voor je lichaam te blijven zorgen. Wanneer een goede vriend dreigt te overlijden, als je onder enorme druk staat op je werk of wanneer je zelf bijvoorbeeld door een emotioneel dal gaat staat de zorg voor je lijf niet op de eerste plaats.

Je lichaam is een wonderlijk organisme. Zelfs wanneer jij er niet goed voor zorgt, doet het zijn uiterste best om je toch gezond te houden. De motor blijft draaien, of je je lijf nu belast met stress en vette hamburgers, of koestert met aandacht en liefde.

Toch is het zelfhelende vermogen van je lichaam niet oneindig. In moeilijke tijden wil je niet bezig zijn met je lichaam, maar je wilt er wel voor zorgen dat je lichaam gezond blijft. Op die manier kun jij moeilijke tijden te boven blijven, en gezondheidsproblemen in de toekomst voorkomen.

Basics voor gezondheid in moeilijke tijden

Je lichaam is zoals gezegd een wonderlijk gegeven. Het heeft bijzonder weinig nodig om zichzelf gaande te houden. De onderstaande tips vormen basics voor gezondheid in moeilijke tijden. Naast eten en drinken zijn het deze zaken die je lichaam gezond kunnen houden.

Blijf de onderstaande basics toepassen, juist in moeilijke tijden. Een gezond lichaam vormt een sterke basis onder je leven. Iets wat je juist in uitdagende tijden goed kunt gebruiken!

1. Blijf zorgen voor voldoende slaap

Rust is en blijft belangrijk voor je lijf. Zeker in tijden waarin je je (emotioneel) uitgeput voelt. Zorg daarom altijd voor voldoende slaap op een dag.

Vind je het moeilijk om in slaap te komen ‘s nachts doordat je piekert over je problemen? Probeer dan deze oefeningen om het piekeren te verminderen. Lukt dat niet? Kijk dan eens of je overdag slaap in kunt halen.

Een dutje op de bank is ook slapen. Bovendien zul je overdag minder piekeren. Gun je lichaam de rust die het nodig heeft om te herstellen. Put jezelf niet uit. Als het je echt niet lukt om in slaap te komen, ga dan langs de huisarts. Zonder voldoende slaap is het bijzonder moeilijk om uitdagende tijden te boven te komen.

2. Zorg dat je groenten en fruit binnen krijgt

Gezonde voeding is vaak het eerste dat het veld moet ruimen zodra je in moeilijke tijden terecht komt. Je lijf heeft op dat moment geen prioriteit, en dus heb je geen zin om lang in de keuken te staan om gezond te koken.

Toch is het van groot belang dat je voldoende groenten en fruit binnen krijgt. Je hebt je vitaminen, mineralen, vezels en anti-oxidanten nodig om gezond te blijven.

Wat je kunt doen is regelmatig ‘snacken’ met groente en fruit. Zo kun je hapklare wortel, cherrytomaatjes en komkommer in de koelkast leggen. Ook (rode) druiven, bessen, bramen, aardbeien, manderijnen en andere makkelijke vruchten kun je snel eten wanneer je trek hebt.

Daarbij is het heel slim om snel een smoothie te drinken met gezonde verse ingrediënten. Zo kun je verse vruchtensappen kopen bij o.a. AH. Ook kun je zelf smoothies maken met verse groenten en vruchten. Bijzondere recepten voor gezonde smoothies (met groente en fruit) die je binnen een paar minuten bereidt, vind je hier…

Maak gezond eten makkelijk voor jezelf, en probeer je niet vol te stoppen met gemaksvoedsel. Grote hoeveelheden verzadigd vet, zout en conserveermiddelen zijn niet wat je lichaam op dit moment kan gebruiken.

3. Laat de stress regelmatig ontsnappen

Stress is misschien wel de grootste vijand van je lichaam. En zeker wanneer je je een periode in woelig vaarwater bevindt kan stress een enorme impact hebben op je gezondheid.

De gevolgen van stress zijn enorm voor je lichaam. Wanneer je echt door een moeilijke periode gaat met veel stress, kun je er binnen een paar maanden jaren ouder uit zien. Stress veroudert je lichaam, zet het systeem onder druk, brengt het uit balans.

Het is juist in die moeilijke tijden in het leven dat stress lastig te verslaan lijkt. Toch kun je de hoeveelheid stresshormonen in je lichaam vaak eenvoudig verminderen door middel van simpele oefeningen. Ook kan een uurtje sporten zorgen voor een enorme afname van stresshormonen.

Je kunt stress in moeilijke tijden onder controle houden door regelmatig kleine beetjes los te laten. Doe iedere dag een beetje moeite om te ontspannen. Mediteer, sport, let op je ademhaling, kom tot jezelf met fijne muziek, ga in bad liggen, doe aan yoga. Doe dat wat voor jou nodig is om de spanning te verminderen.

Zorg dat de spanning niet te hoog opbouwt in je lichaam. Voorkom overspannenheid, burn-out en volledige instorting. Je hebt je lichaam nog langer nodig!

4. Blijf bewegen

Zoals gezegd kan beweging je helpen stress te verminderen. Dat is niet de enige reden om regelmatig te blijven bewegen. Sport en beweging helpen je lichaam gezond te blijven, en je geest leeg te maken.

Wanneer je niet goed in je vel zit leef je erg veel in je hoofd. Je bent bezig met je problemen, en het lijkt alsof er niets anders bestaat in de wereld. Door de boel even de boel te laten, en lekker een uurtje te gaan joggen, ben je even bezig met je lijf. Met je fysieke kant.

Sporten is een praktische manier om uit je hoofd te komen. Het enige dat je hoeft te doen is de juiste outfit aan te trekken en de deur uit te gaan. Wanneer je eenmaal bezig bent zul je merken dat het vrijwel vanzelf gaat.

Beweging zorgt voor een gezond lichaam. Het houdt je sterk, soepel en fit. Het is goed voor je stofwisseling, je huid, je bloedvaten, je hart en ga zo maar door. Je bent niet gemaakt om te piekeren op de bank, dat houdt je lijf niet vol!

Hoe moeilijk de periode ook is waar je nu doorheen gaat, blijf bewegen. Het zal deze tijd dragelijker maken, en je lichaam zal het je in dank afnemen.

5. Sta open voor de liefde van anderen

Liefde is alles waar het om draait. Als je een moeilijke periode doormaakt is de kracht van liefde het belangrijkste middel om er weer bovenop te komen.

Geniet dus van de steun die je krijgt van de mensen om je heen. Vraag om steun, vertel waar je mee zit. Door je zorgen te delen, halveer je ze. Gebruik de mensen om je heen om je situatie te relativeren, om erom te kunnen lachen.

Blijf ook liefde geven. Hoewel het moeilijk lijkt is het juist het meest helende wat je kunt doen. Geef zo veel mogelijk liefde aan de mensen die belangrijk voor je zijn. Juist wanneer jij door een dal gaat hebben je kinderen je liefde nodig. En door liefde te geven zul je liefde ervaren.

Meer tips om altijd in balans te blijven?

In het onderstaande boek ontdek je welke enorme invloed je gedachten en gevoelens hebben op je lichaam. Leer hoe je je lichaam ook in zware tijden goed in balans kunt houden.

Leven zonder grenzen
Leven zonder grenzen
Deepak Chopra

soChicken nieuwsbrief - maak je leven steeds leuker!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛