Altijd alles in huis!

Je wilt een gezonde lunch bereiden, maar plotseling blijkt dat er iets mis is gegaan bij de inkoop. Je koelkast is leeg, het enige dat je in huis hebt is brood en pindakaas.

Tja, hoe zorg je ervoor dat je altijd de juiste producten in huis hebt om gezonde maaltijden te bereiden en gezond te snacken?

Simpel, maak een checklist! Of beter nog, maak er twee. Maak een checklist met spullen die lang houdbaar zijn, die je altijd in de voorraadkast wilt hebben. Maak vervolgens een checklist met verse producten die je altijd in huis zou willen hebben. Een voorbeeld?

Voorraadkast checklist voorbeeld

  • Volkoren pasta
  • Zilvervliesrijst
  • Biologische aardappelen
  • Diverse diepvriesgroenten
  • Kruiden en specerijen
  • Gezonde smaakmakers (kruidenmelanges en -pasta’s zonder troep)
  • Extra vergine olijfolie
  • Notenolie
  • Sesamolie
  • Lijnzaadolie
  • Extra vergine kokos olie
  • Sojasaus
  • Azijn
  • Rode ui
  • Knoflook
  • Zongedroogde tomaten
  • Pesto
  • Rode wijn
  • Bouillonblokjes zonder e-nummers
  • Biologische Muesli
  • Spelt rijstwafels
  • Koudgeslingerde honing (natuurwinkel)
  • Noten (ongebrande en ongezouten amandelen, hazelnoten etc.)
  • Diverse zaden en pitten
  • Groene thee
  • Gedroogd fruit (pruimen, rozijnen, goji bessen etc.)
  • Peulvruchten (zoals kikkererwten)
  • Bruisend water (lekker met citroen)
  • Lijnzaad
  • Etc.

Verse producten checklist

  • Biologische eieren
  • Volkorenbrood
  • Biologische yoghurt
  • Bladgroenten
  • Kaas
  • Roomboter
  • Biologische melk
  • Snack groenten (tomaat, wortel, komkommer)
  • Diverse verse groenten
  • Diverse soorten vers fruit
  • Citroen (voor dressings en maaltijden)
  • Vis/vlees/tofu
  • Etc.

Automatisch gezonder eten

Uiteraard is deze checklist slechts een voorbeeld. Je kunt hem aanpassen naar eigen smaak en behoeften. Vraag jezelf simpelweg af: “Wat wil ik in huis hebben om gezond en gevarieerd te kunnen eten?”. Koop die dingen die je helpen dat doel te bereiken. Laat alle andere dingen achterwege.

  • Natuurlijk wil je snacken in de avond. Maar je kunt ook gezond snacken! Zorg dat je humus en worteltjes, komkommer en tomaat in huis hebt. Lekker gezond dippen!
  • Wat je niet in huis hebt kun je ook niet eten!
  • Zorg dat je altijd een gezonde maaltijd kunt maken, zoals muesli met diverse toevoegingen (vers fruit, gedroogd fruit, zaden en noten) of een gezonde groene smoothie (desnoods met diepvriesfruit).

Het geweldige aan een checklist is dat je een terugkerende boodschappenlijst hebt. Je zorgt er op deze manier voor dat je altijd alles in huis hebt om gezond te eten, terwijl je toch gevarieerd eet. Dat geeft een stuk rust en het maakt gezond leven een stuk gestroomlijnder!

Gezond eten en afvallen is simpel πŸ₯‘

Gezond eten en afvallen cursusWil je meer tips en inspiratie om gezonder te eten? Schrijf je dan in voor mijn online cursus blei lijf.

Deze cursus helpt je gezond eten leuk, makkelijk en moeiteloos te maken. In kleine stappen, met slimme hacks en nieuwe gewoontes. Zo wordt gezond eten steeds makkelijker! 😁

Word slanker, gezonder, fitter en blijer met je lijf. Met blei lijf lukt het je wΓ©l om die Tony chocoladerepen te laten liggen en te kiezen voor gezond en lekker eten.

Lees meer over blei lijf en schrijf je direct in…

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. πŸ’›