Onrust is de nieuwe norm

De wereld was natuurlijk al decennia onrustig, zeker als je regelmatig het nieuws checkt. Maar twee fundamenten onder onze samenlevingen veranderen steeds sneller: technologie en ecologie.

Technologie verbetert in exponentieel tempo – de ecologie verslechtert juist steeds sneller en steeds zichtbaarder.

Het zorgt voor een hoop onrust in de wereld – en vervolgens in onszelf. Want het versnellen van o.a. deze twee factoren leidt tot enorme economische en geopolitieke veranderingen en crises die we voor onze ogen zien ontvouwen.

Heftige ontwikkelingen lijken elkaar in rap tempo op te volgen. Het voelt soms alsof we nooit meer ‘even rust’ krijgen om gewoon ons leven te leiden.

We zitten, zoals Jan Rotmans het omschrijft in zijn boek Omarm de chaos, niet langer in een tijdperk van verandering maar in een verandering van tijdperk.

We hebben de relatief stabiele ‘na-oorlogse’ wereld achter ons gelaten. We zijn inmiddels hard onderweg naar een nieuwe balans. En in de tussentijd ervaren we chaos, onrust en onzekerheid.

Spannend – zelfs eng af en toe – en ontzettend onzeker. Wat doen we daarmee?

1. Breng het terug bij jezelf

Wat er ook gebeurt in de wereld – je moet nog steeds de vaatwasser inruimen. En dit is wat mij betreft een prima manier om naar de situatie te kijken.

Je hebt meestal vrijwel geen controle over de gebeurtenissen in de wereld. We zijn hier met miljarden mensen waar jij er slechts één van bent.

Wat kun je doen aan een pandemie? Wat kun je doen aan oorlogen, aan klimaatverandering?

Er zijn altijd stappen die je kunt (en misschien moet) zetten. Maar je invloed is altijd beperkt. En het is belangrijk om je dat te realiseren.

Jij hoeft de wereld niet te redden. En jij kúnt de wereld niet redden. Het is niet alleen jouw wereld – ze is van ons allemaal. Ze is dus ook onze gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Wat kun je doen als je je overweldigd voelt door gebeurtenissen in de wereld? Dit zijn dingen die voor mij – en veel soChicken lezers – goed werken:

  • Stop met het constant checken van het nieuws en sociale media. Hiermee voorkom je dat je brein eindeloos blijft ‘kauwen’ op kwesties die je brein onmogelijk kan oplossen. Dit vermindert het gevoel van onrust, stress en machteloosheid.
  • Kies er liever voor om met enige regelmaat in één keer de stand van zaken tot je te nemen. Bijvoorbeeld door één krant te lezen of eenmalig het journaal te kijken.
  • Schrijf in je dagboek over de dingen die je onrustig maken. Zet je gedachten op papier en omschrijf je gevoelens. Zo blijven ze niet constant circuleren in je hoofd.
  • Noteer ook meteen alle kleine dingen waar je dankbaar voor bent. Dat geeft direct meer glans aan je dag.
  • Neem een moment om aandachtig te ‘zijn’ met je gevoelens van onzekerheid, angst en onrust. Observeer de sensatie in je lichaam zonder er iets aan te veranderen. Laat dit gevoel gewoon even bestaan zonder weg te vluchten. Hierdoor krijgt de onrust de mogelijkheid om ‘op te branden’, waarna je je direct kalmer voelt.
  • Onderzoek welke praktische stappen jij daadwerkelijk kunt zetten om de situatie beter of minder onwenselijk te maken. Zoals je levensstijl verduurzamen, compassie cultiveren en benodigde maatregelen in acht nemen.
  • Richt je aandacht op het zetten van die stappen. Actie vermindert onrust. Doe wat er moet gebeuren, dan voel je je direct beter.
  • Beoefen rationeel fatalisme. Wat is gebeurd kan niet meer ongedaan gemaakt worden – zelfs als het eigenlijk nooit had mogen gebeuren. Het is wat het is – ook als jij je er mentaal tegen verzet. Vechten tegen de realiteit is altijd stressvol. Door de huidige situatie te accepteren creëer je een nieuw uitgangspunt van waaruit je je volgende stap kunt zetten.
  • Probeer je aandacht te richten op het moment. Beoefen mindfulness, ga mediteren, ga sporten, zoek afleiding. Heb je de neiging om veel te piekeren? Kies dan voor fysieke bezigheden. Zoals werken in de tuin, flink schoonmaken, opruimen of helpen bij iemand anders in huis.

Adem rustig in, en ontspan jezelf helemaal. De onrust van de wereld hoeft jou niet onrustig te maken. Het kán en het mag, maar het hoeft niet. Jij bepaalt niet wat er om je heen gebeurt – maar jij kunt sturen hoe je ermee omgaat.

In mijn boek Leven met wind mee leg ik in detail uit hoe dit werkt en hoe je er beter in kunt worden. Het is mooi spul!

Door duidelijk voor jezelf zichtbaar te maken waar je wél controle over hebt vermindert je onrust snel. Maak je wereld weer wat kleiner en richt je op praktische stappen.

2. Blijf dichtbij jezelf

Wat vind je belangrijk? Welke waarden wil je graag ‘voorleven’? Waar wil jij voor staan?

Wanneer we ons angstig voelen dan trekken we ons snel terug in een defensieve houding. Het liefst kruip je misschien weg met een fijne serie, een zak chips en een comfortabel kleedje.

Ik weet dat ik die neiging in mezelf voel!

Dat is niet erg – maar het is waarschijnlijk niet wie je wilt zijn. Het is niet het leven waar je voor staat.

Het vereist moed om vanuit je waarden te leven in spannende tijden. Maar je kunt er stap voor stap mee oefenen.

Bijvoorbeeld:

  • Kies compassie waar je normaal zou oordelen.
  • Kies liefde waar je zou kiezen voor angst.
  • Kies luisteren in plaats van advies geven.
  • Kies geduld in plaats van direct je mening presenteren.
  • Kies vrijgevigheid wanneer je je spullen liever zou beschermen.
  • Kies rustige ademhaling waar je normaal zou terugvallen in onrust.
  • Kies mindfulness waar je je normaal zou laten afleiden.

Je gaat hier constant in falen – dat geldt voor ons allemaal, ook voor mij. Maar het is waardevol om dichtbij jezelf te blijven, juist in onrustige tijden.

Want de tijden zullen voorlopig onrustig blijven. Dus als je het nu niet doet – wanneer dan? Rug recht, hoofd omhoog. Wees moedig en leef op de manier die jou voldoening brengt.

Beweeg weg bij angst en onrust. Leef je waarden – zodat je anderen kunt inspireren hetzelfde te doen.

3. Geef het beste van jezelf

Wat er ook gebeurt – morgen komt de zon weer op. Het leven gaat door.

Je kunt je makkelijk laten verlammen door onwenselijke gebeurtenissen in de wereld. Maar is dat logisch als je er toch geen controle over hebt?

Je hebt een leven te leven. Dus doe gewoon wat moet gebeuren.

De vaatwasser inruimen bijvoorbeeld. Maar ook voor jezelf zorgen en – heel belangrijk – voor anderen zorgen. Want hemel en aarde kunnen beven – we zitten pas echt in de problemen als we onszelf en elkaar uit het oog verliezen.

Als jij je ongerust voelt dan geldt dat vast ook voor anderen. Misschien kun jij een luisterend oor bieden. Misschien kun je iemand opvrolijken. Misschien kun je het leven van een ander iets makkelijker of leuker maken.

Misschien kun je samen zorgen voor een welkome afleiding van alle ellende in de media.

Je kunt jezelf afvragen: ”Hoe kan ik bijdragen? Hoe kan ik op dit moment de meeste waarde bieden?”

Je kunt de wereld niet controleren. Maar je kunt er wel voor kiezen iets meer liefde, iets meer aandacht en iets meer compassie toe te voegen.

Want je weet hoe het werkt: samenlevingen zijn opgebouwd uit mensen. Ruil angst in voor liefde, en je hebt de samenleving daadwerkelijk een stukje liefdevoller gemaakt.

Inspireer anderen door vanuit jouw waarden te leven en je invloed wordt nog een stukje groter.

Hoe groter de chaos, des te simpeler de oplossing:

  1. Blijf rustig ademhalen;
  2. Richt je op de volgende stap;
  3. Vraag jezelf af: ”Wat zou liefde doen?”

Klinkt tuttig misschien, dat is dan maar zo. Het werkt – dat is vooral belangrijk wat mij betreft.

Ik hoop dat ik je dag met deze handvatten ietsje lichter heb mogen maken. De wereld zal niet snel minder chaotisch worden. Het is dus aan ons om manieren te vinden om dichtbij onszelf te blijven – ook als de wateren woelig zijn.

Lees ook:

Onrustig en opgejaagd gevoel verminderen

Onrustig en opgejaagd gevoel verminderen Bundel

Een onrustig en opgejaagd gevoel kan je leven goed verpesten. Alles voelt moeilijker, stroperiger, je wereld voelt kleiner en het is moeilijk om te ontspannen en simpelweg gelukkig te zijn.

Gelukkig zijn er manieren om dit gevoel snel te verminderen. In deze Bundel behandelen we beproefde methodes om af te rekenen met een onrustig en opgejaagd gevoel.

Lees meer en start direct...

soChicken Gelukstest

Hoe zit jij in je vel? Doe de gelukstest!

Ontdek hoe goed jij in je vel zit. Deze gratis test vertelt je in 2 minuten hoe gelukkig jij bent en welke stappen je kunt zetten om je leven leuker te maken.

Start de test