Stoppen met cafeïne – bekijk de video

Bekijk hieronder mijn video over stoppen met cafeïne. Vind je deze video leuk? Abonneer je dan gezellig op mijn YouTube kanaal.

Kun je de video niet bekijken? Bekijk mijn video over stoppen met cafeïne op YouTube.

De voordelen van stoppen met cafeïne

Afkicken van cafeïne kan je levenskwaliteit enorm verhogen als je – net als ik – gevoelig bent voor cafeïne.

Ik stopte met cafeïne vlak nadat ik overspannen raakte. Het hielp me niet alleen mijn stressniveau drastisch te verlagen, ik was ook plotsklaps verlost van het gevoel van onrust en anxiety waar ik al jaren mee rondliep.

Sterker nog – het deed me beseffen dat mijn cafeïne gebruik een enorme oorzaak was van mijn overspannenheid. En ik dronk meestal maar drie koppen per dag.

De verborgen problemen van cafeïne

Cafeïne is zo verweven in onze cultuur dat we er vaak niet eens bij stilstaan hoe groot de impact kan zijn op ons leven.

Zoveel (jonge) mensen worstelen met anxiety, maar slechts weinig mensen besluiten om eens een maand te stoppen met cafeïne – een drug die je stressniveau verhoogt en onrust promoot.

Worstel je met stress en onrust en gebruik je op een dagelijkse basis koffie, energydrinks, cola, thee van theebladeren of (donkere) chocolade? Dan is het de moeite waard om het eens te proberen. Het kost je niets, en levert je in potentie natuurlijke innerlijke kalmte op en betere nachtrust.

Geeft cafeïne je echt energie?

We denken dat cafeïne ons wakker maakt maar in werkelijkheid maakt cafeïne ons gestrest.

Het verhoogt stresshormonen en het voorkomt dat we voelen hoe moe we daadwerkelijk zijn. Hierdoor grijpen we snel naar extra cafeïne. Daarnaast verlaagt het ook nog eens de kwaliteit van onze nachtrust. Dit is de neerwaartse spiraal waar ik in kwam toen ik me overspannen voelde. Ik voelde me steeds vermoeider, dus ik dronk steeds meer koffie.

Cafeïne lijkt soms de eerste wet van thermodynamica te breken: energie uit het niets! In werkelijkheid beroof je je toekomstige zelf van energie. Koffie maakt je niet energiek – het maakt je gestrest.

Die stress maakt je tijdelijk alert, maar die energie komt niet uit de koffie – het komt gewoon uit je eigen lichaam.

Niet iedereen reageert echter even heftig op cafeïne. Sommige lichamen verwerken cafeïne veel sneller dan anderen. Het is dus waardevol om voor jezelf uit te zoeken wat cafeïne jou kost en oplevert.

Wat ik merkte toen ik stopte met cafeïne

Dit viel me op zodra ik stopte met cafeïne:

  • Dat constant aanwezige gevoel van onrust en anxiety verdween als sneeuw voor de zon. Ik ervaar het nu alleen nog maar wanneer ik (per ongeluk) cafeïne binnenkrijg.
  • Mijn nachtrust werd beter. Ik slaap rustiger, dieper en ik ervaar allemaal avontuurlijke dromen waar ik erg blij van word.
  • Mijn huid voelt gezonder.
  • Mijn stofwisseling is veel rustiger geworden.
  • Mijn droge ogen (een probleem waar ik al jaren mee worstelde) werden weer normaal.
  • Ik zweet minder.
  • Ik heb een stabieler energiepeil door de dag heen.
  • Ik voel me mentaal stabieler en minder afgeleid.

Het is dolle pret!

Het enige nadeel? Ik kan geen normale koffie meer drinken. Maar na ongeveer een halfjaar merk ik dat het steeds minder mis. Ik drink gewoon décaf koffie en kruidenthee – prima.

Wil je ook afkicken van cafeïne?

De beste tip: bouw het langzaam af. Neem er 1-2 weken de tijd voor en bouw je inname rustig af.

Je kunt eventueel cola gebruiken om makkelijker en meer gedoseerd af te bouwen. Geef jezelf tijd om bij te slapen en uit te rusten, want in het begin zul je wat moeten inhalen.

Na een paar weken kom je terug op je natuurlijke balans. Uitgerust, niet meer opgejaagd en een stuk kalmer.

Het leven is wel anders. Want als je je nu moe voelt kun je niet meer naar de koffie grijpen – je zult rust moeten nemen. Dat is waarschijnlijk even wennen, maar alles went.

Ik merkte dat ik na een paar maanden in een ander ritme kwam. Ik leerde mijn energiepeil door de dag beter kennen, en kon me erop instellen. Ik begon mijn werk bijvoorbeeld anders in te richten: aan het einde van de dag doe ik taken die me minder energie kosten.

En als ik me nu moe voel neem ik wat rust, doe ik een dutje óf pep ik mezelf juist op door even te springen en te sporten. Nog een voordeel: die beweging helpt me nóg lekkerder slapen ‘s nachts. 😊

Wil je ook pijnloos afkicken? Leden van het Broednest hebben toegang tot een uitgebreid stappenplan met tips en trucs om moeiteloos af te kicken van cafeïne.