“Good habits are worth
being fanatical about.”

John Irving

Een gewoonte verandert zichzelf niet

Een gewoonte aanpassen kost – zoals je weet – vaak bijzonder veel moeite. Hoe drastischer de verandering die je wilt maken, des te meer tegenwind je ervaart.

Aan de ene kant stribbelt je brein tegen. Want je brein wil energie besparen, en doen wat het gewend is kost minder energie. Hierdoor word je vatbaar voor zelfsabotage en uitstelgedrag, vooral wanneer je moe of druk bent.

Aan de andere kant werkt je omgeving mogelijk tegen. Want mensen vinden het prettig als jij je voorspelbaar gedraagt. En als jij ineens drastische veranderingen doorvoert, dan proberen mensen je weer terug op je oude pad te brengen. ”Joh, één drankje is toch gezellig” – je kent het wel.

Allemaal prima – het is wat het is. Gelukkig kun je er wel iets aan doen.

Wat? Nou, je kunt deze weerstand wegnemen door te veranderen in kleine stappen. Hoe kleiner de verandering, des te minder je brein en je omgeving tegenstribbelen. Je veranderingen zijn zo geleidelijk dat ze onder de radar blijven – en daardoor voelt het vrijwel moeiteloos.

Maar je kunt nog iets heel slims doen

Veranderen in kleine stappen is belangrijk omdat het werkt, keer op keer.

Maar er is nog een hele slimme aanpassing die je kunt maken. En die aanpassing heeft alles te maken met de weg van de minste weerstand.

Alle processen in de natuur kiezen de weg van de minste weerstand, en ons brein is niet anders. Het stromen van water, de evolutie van diersoorten, onze gewoontes in de supermarkt – ze worden allemaal geleid door dit principe. Ons brein wil energie besparen, en doet daarom de dingen die het meest eenvoudig lijken.

Stel, je moet even wachten op iemand. Het voelt makkelijker om je smartphone te checken dan mindful voor je uit te kijken. Want je telefoon geeft je direct allerlei nieuwigheid, beloningen en gelukshormonen. Mindfulness voelt saai in vergelijking.

Je kunt jezelf zien als stromend water. Water kiest altijd de weg van de minste weerstand en vormt zich volledig naar zijn omgeving. In zekere zin doen wij dat ook. En daar zit hem een enorme kans om ons leven beter te maken.

Verander gewoon de weg van de minste weerstand

Ik heb hier in dit artikel al over geschreven, maar wil het nog eens benadrukken omdat ik merk dat veel mensen de kracht van deze techniek ontzettend onderschatten.

Door je omgeving aan te passen, kun je je hele leven veranderen.

Waarom? Simpel: je verandert de weg van de minste weerstand, waarna je hem automatisch gaat volgen. Het vereist geen wilskracht en zelfs geen discipline. Het vereist alleen wat strategisch denken vooraf.

Bijvoorbeeld:

  • Je wilt meer water drinken maar dat lukt je niet. Je zorgt ervoor dat je altijd een fles water op je bureau hebt staan. En nu drink je ineens moeiteloos voldoende water.
  • Je wilt minder vaak Instagram openen. Dus je verplaatst de app naar een ander scherm en plaats hem in een mapje zodat je hem niet meer ziet. Hierdoor word je minder vaak herinnerd aan de app en open je hem minder.
  • Je wilt vaker lezen. Je besluit ’s avonds je telefoon in een andere kamer op te laden en zorgt dat er een boek op je nachtkastje ligt. Je gaat nu lezen in plaats van op je smartphone hangen.
  • Je wilt minder tijd besteden aan series, dus je zegt je Netflix abonnement op en houdt een berg tijd over.
  • Je wilt vaker hardlopen, dus je zorgt ervoor dat je hardloopkleding zichtbaar is en helemaal klaarligt zodat je er zo in kunt springen.
  • Je wilt minder koffie drinken thuis, dus je zet de koffiemachine in de schuur.
  • Je wilt gezonder eten dus je bestelt je boodschappen en gooit alleen gezonde dingen in je mandje. Als er geen bende in huis is wordt de kans groter dat je gezonder eet.
  • Je wilt meer fruit eten, dus je zet de fruitschaal duidelijk zichtbaar op tafel.
  • Je wilt vaker mediteren, dus je maakt een fijne plek voor jezelf waar je direct kunt gaan zitten wanneer je wilt.
  • Je wilt vaker sporten, dus je spreekt af met een vriendin om twee keer per week samen te sporten.
  • Je krijgt jezelf niet uit bed, dus je legt je wekker aan de andere kant van de kamer.
  • Etc.

Je maakt kleine aanpassingen in je omgeving, waardoor je de weg van de minste weerstand verandert. Eerst was het heel eenvoudig om onwenselijk gedrag te vertonen. Na je aanpassing is het eenvoudiger om menselijk gedrag te vertonen.

Je ontwerpt een omgeving die je helpt om te slagen. Met kleine, zorgvuldige aanpassingen zorg je ervoor dat het juiste doen makkelijker wordt dan de verkeerde doen.

Je hoeft jezelf niet te pushen. Geen wilskracht of discipline vereist. Je doet gewoon wat het makkelijkst is. Na je aanpassingen is het moeiteloos om constructieve dingen te doen. Er zijn minder afleidingen, minder prikkels die je van je pad trekken.

Verander in kleine stappen en richt je omgeving in om je opwaarts te duwen, in plaats van je klein te houden. Zo kom je vooruit met minder moeite en veel minder weerstand.

Vraag jezelf af – “Welke kleine aanpassingen kan ik maken in mijn omgeving om mijn leven beter te maken?” Vaak krijg je met weinig moeite al veel voor elkaar. Best fijn. 😊

Heb je last van uitstelgedrag?

Je bent niet alleen – en het goede nieuws is, uitstelgedrag kun je afleren!

In mijn online cursus laat ik je zien hoe je stap voor stap je uitstelgedrag onder de duim krijgt en meer discipline ontwikkelt. Best fijn – want zo lukt het je wél om je dromen waar te maken.

Lees meer en schrijf je direct in…

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛