Artikel opslaan

1. Praat erover met collega’s

De kans is groot dat je niet de enige bent die last heeft van de negatieve werksfeer. Ga daarom het gesprek aan met je collega’s. Vertel waar je last van hebt en vraag of zij dit ook zo ervaren.

Doe dit wel voorzichtig en gooi het niet zomaar in de groep. Het kan bijvoorbeeld prettig zijn om dit gesprek in een informele omgeving te voeren. Bijvoorbeeld tijdens een lunchwandeling.

Probeer daarbij niemand te beschuldigen. Een negatieve werksfeer kan veel oorzaken hebben. Van een nieuwe leidinggevende of reorganisatie tot een hoge werkdruk, gebrek aan goede faciliteiten of pestgedrag. Vaak spelen er meerdere dingen tegelijk.

Ben je zelf leidinggevende en merk je een negatieve werksfeer op? Dan kun je overwegen om coachingsgesprekken te voeren of een activiteit buiten de deur te organiseren om de dynamiek en sfeer in de groep te verbeteren.

Ben je klaar voor een positieve spiraal?

Ik leer je de snelle & moeiteloze weg naar een positief leven dat overloopt van blijdschap, rust, balans & betekenis. 🎉

In het Broednest volg je onbeperkt tientallen praktische compacte cursussen. Al meer dan 13 duizend mensen gingen je voor!

Probeer nu GRATIS

2. Leer jezelf en elkaar beter kennen

Je collega’s zou je misschien nooit uitkiezen als vrienden. Dat is niet erg, als jullie maar wel goed kunnen samenwerken. Is dit niet het geval, dan wordt het problematisch.

Om goed samen te werken in een positieve sfeer, is het belangrijk dat je je eigen gedrag en dat van je collega’s begrijpt. Waarom haalt de ene collega het bloed onder je nagels vandaan, terwijl je bij een andere collega aan een half woord genoeg hebt?

Dit heeft te maken met persoonlijke eigenschappen, gedrag en manier van werken. Door jezelf en de ander beter te leren kennen, ontstaat er meer onderling begrip – en weet je beter hoe je met elkaar moet omgaan.

Een teambuilding-activiteit, cursus of training op dit gebied kan helpen om hier inzicht in te krijgen.

3. Zorg voor openheid en duidelijkheid op de werkvloer

Misverstanden, onduidelijke opdrachten of het gevoel krijgen buitengesloten te worden, zijn veel voorkomende oorzaken van een negatieve werksfeer.

Dit kun je voorkomen door open en duidelijk te communiceren. Zo weet iedereen waar die aan toe is. Je kunt hierbij denken aan deadlines voor opdrachten, regels die voor iedereen gelden en een gezamenlijk doel om naartoe te werken.

Zorg er ook voor dat mensen vragen durven stellen. En dat je van elkaar weet waar je mee bezig bent. Daarmee voorkom je dat iedereen op een eigen eilandje aan het werk is.

4. Geef aandacht aan positiviteit

Je kent het gezegde ‘wat je aandacht geeft groeit’ vast wel. Het is goed om de oorzaken van een negatieve werksfeer aan te pakken, maar focus tegelijkertijd op dingen die bijdragen aan een positieve sfeer.

Een aantal voorbeelden:

  • Elkaar simpelweg een goedemorgen of prettig weekend wensen.
  • Successen en verjaardagen vieren.
  • Af en toe een oprecht compliment geven of je waardering uitspreken.
  • Belangstelling tonen voor elkaars werk en leven.
  • Hulp bieden als een collega het moeilijk heeft.
  • Elkaar motiveren bij een grote of belangrijke opdracht.
  • Interessante, leuke of grappige artikelen, filmpjes of nieuwsberichten met elkaar delen.

5. Verbeter de werk-privébalans

Het ene bedrijf hanteert vaste werktijden, terwijl bij andere organisaties medewerkers hun eigen tijd indelen of voor een deel thuiswerken. Dit kan ervoor zorgen dat werk en privéleven in elkaar overlopen.

Niet iedereen vindt dit prettig. Sommige mensen functioneren nu eenmaal beter als werk en privé duidelijk gescheiden zijn en daarover goede afspraken zijn gemaakt. Is dit niet het geval? Dan kunnen er irritaties ontstaan.

Is de werk-privébalans verstoord? Kijk dan of je dit met onderstaande tips kunt verbeteren:

  • Maak duidelijke afspraken over wanneer je voor werk bereikbaar bent en wanneer niet.
  • Heb je een kantoorbaan? Werk dan minimaal een dag in de week samen op kantoor.
  • Zorg ervoor dat alle medewerkers een fijne werkplek hebben. Ook als ze thuiswerken.
  • Creëer een sfeer waarin alles bespreekbaar is. Als je weet dat je collega gezondheidsklachten heeft of bijvoorbeeld afwezig is door een sterfgeval, dan kun je daar rekening mee houden.
  • Behandel iedereen gelijk. Bijvoorbeeld bij het verdelen van de vakanties of het draaien van extra diensten.
  • Volg samen met je collega’s een cursus of training op het gebied van welzijn en vitaliteit.

6. Zorg voor voldoende uitdaging

Als er te veel van je verwacht wordt, dan zorgt dit voor stress. Gebeurt dit structureel – bijvoorbeeld door een gebrek aan personeel – dan is het niet gek dat er een negatieve werksfeer ontstaat.

Andersom is te weinig uitdaging ook niet fijn, want dat kan leiden tot een bore-out. Waardoor mensen gedemotiveerd raken en irritaties op de loer liggen.

Het is daarom belangrijk om aan de bel te trekken als je het gevoel hebt dat er te veel of juist te weinig van je wordt gevraagd. Onderzoek of er aanpassingen gedaan kunnen worden in je taken en verantwoordelijkheden.

In een organisatie waarin medewerkers hun kwaliteiten kunnen gebruiken en zichzelf verder kunnen ontwikkelen, is de werksfeer automatisch een stuk positiever.

Werken aan meer werkgeluk

Wil je samen met je collega’s werken aan het verbeteren van de werksfeer en het vergroten van jullie werkgeluk? Ga dan met je organisatie aan de slag met het Broednest van soChicken. Hier vinden jij en je collega’s alles wat je nodig hebt om je leven in een opwaartse spiraal te brengen.

Zo ontwikkelen jullie samen meer werkgeluk en ga je niet meer met tegenzin naar je werk. Je voelt je over het algemeen kalmer, blijer, gezonder en liefdevoller.

Ontdek het Broednest voor je organisatie.

soChicken Gelukstest

Hoe zit jij in je vel? Doe de gelukstest!

Ontdek hoe goed jij in je vel zit. Deze gratis test vertelt je in 2 minuten hoe gelukkig jij bent en welke stappen je kunt zetten om je leven leuker te maken.

Start de test