Zorg dat je niet meer tegen stress kunt

Stressbestendig zijn is uit. Stressbestendigheid is niet duurzaam en het is zelfdestructief. Als jij grote hoeveelheden stress kunt opvangen zonder er ‘last’ van te hebben dan doe je jezelf geen plezier. Je vormt je lichaam om tot een tikkende tijdbom.

Het werkt heel simpel. Hoe stressbestendiger je bent, des te meer stress je in je leven toelaat. Als je jezelf leert om nog stressbestendiger te zijn, zul je simpelweg meer stress toelaten. En dat stopt ergens.

Stressbestendige mensen maken maar al te vaak kennis met een burn-out. Ze blijken plotseling helemaal niet zo stressbestendig te zijn. Het blijkt dat het lichaam simpelweg is bezweken onder de stress die al die tijd genegeerd werd.

Wil je jezelf verlossen van stress? Probeer dan niet om stressbestendiger te worden. Blijf de signalen van je lichaam niet negeren. Laat het niet ophopen, wen er niet aan. Verlaag je stress tolerantie en voorkom slaapproblemen, vage gezondheidsklachten, overspannenheid, burn-out en meer.

Lekker stressbestendig met kramp in mijn buik

Een tijd terug was ik regelmatig gestrest. Ik heb de neiging om te veel hooi op mijn vork te nemen in periodes dat ik lekker in mijn vel zit. En gaandeweg krijg ik het dan zo druk dat ik me overweldigd ga voelen. En dan begint het stressniveau te stijgen.

Dat was jarenlang geen probleem. Ik voelde me gestrest, maar ik ging gewoon door waar ik mee bezig was. Want: “zodra ik al die projecten eindelijk zou afronden, zou de stress wel verdwijnen”.

En toen kwam mijn lichaam in actie. Ik kreeg last van kramp. En het werd erger en erger. En na een tijdje bezocht ik de dokter, en bleek ik de trotse eigenaar van een prikkebare darm. Het prikkelbare darm syndrom (PBS) wordt vaak veroorzaakt door stress. En hoewel ik mezelf altijd zag als een stressbestendig persoon, bleek ik helemaal niet zo stressbestendig te zijn. Ik bleek eigenlijk heel goed in het negeren van de signalen van mijn lichaam.

Toen ik dit ontdekte heb ik veel veranderingen gemaakt. In hoe ik werk, hoe ik denk, hoe ik leef en eet. Ik ben vaker gaan mediteren, houd focus in mijn werktaken en neem vaker een dag vrij. In de jaren die daarop volgden kreeg ik af en toe nog last. En zodra dat gebeurde wist ik dat ik te ver was gegaan. Gaandeweg leerde ik de stress in mijn lichaam te voelen, nog voordat ik last kreeg.

Nu ervaar ik veel minder stress en grijp ik sneller in. Als ik nu last krijg van mijn darmen, dan weet ik dat ik véél te ver ben gegaan. Ik ben veel gevoeliger geworden voor stress. En daardoor kan ik stress in een vroeg stadium herkennen en direct aanpakken. Als ik nu merk dat m’n gedachten te snel gaan, weet ik dat het tijd is om even iets rustigs te doen of even te mediteren. Op die manier rem ik de opbouw van stress direct af.

Deze aanpak werkt een stuk beter dan rondlopen met klachten, en uiteindelijk met een burn-out thuis komen te zitten.

De voordelen van een lagere stress tolerantie

Het heeft dus voordelen om mínder stressbestendig te zijn? Absoluut. Hier zijn er een paar:

  • Je wordt nooit meer overvallen door een gevoel van stress omdat het zich simpelweg niet kan opbouwen.
  • Je belast je lichaam minder met negatieve stress omdat je eerder kunt ingrijpen.
  • Je leert om beter naar je lichaam te luisteren, en iets met die signalen te doen.
  • Je leert om beter voor jezelf te zorgen.
  • Je voelt je gelukkiger en meer ontspannen, omdat je stressniveau nooit te hoog stijgt.

Stressbestendigheid is niet altijd zo waardevol als men denkt. Leren om effectief te werken en te leven zónder stress op te bouwen is veel slimmer. Door de signalen van je lichaam eerder te herkennen kun je vroeg ingrijpen. Zo kun je je gewoontes aanpassen zodat je erger voorkomt.

Zo verlaag je je tolerantie voor stress

Super, en hoe doe je dat? Hoe word je gevoeliger voor stress, zodat je sneller kunt ingrijpen? Hieronder enkele tips:

  1. Denk vooruit, houd overzicht in je werk en in je taken. Door een overzicht te houden van alle taken die je op je bord hebt liggen voel je je rustiger. Bovendien voorkom je zo dat je te veel hooi op je vork neemt.
  2. Leef minimalistisch als het op werk aankomt. Houd het simpel. Werk aan een paar taken/projecten die echt verschil maken. Probeer overige taken vooruit te schuiven, te delegeren of te schrappen.
  3. Mediteer vaker. Door te mediteren kom je dichter bij je lichaam te staan. Je gaat de signalen van je lijf sterker voelen, waardoor je sneller kunt reageren.
  4. Neem regelmatig tijd om te herstellen. Ook als je je niet moe of gestrest voelt. Onthoud dat je werkt aan preventie. Dat wil zeggen dat je soms ontspant terwijl je het gevoel hebt dat het niet echt nodig is. Terwijl het wel nodig is als je de opbouw van stress wilt voorkomen.
  5. Maak eens een lijstje van de klachten die je hebt in je lichaam. Van grote tot kleine klachten. Denk aan kramp in je darmen, een verstopte neus, eczeem etc. En doe dan eens een beetje onderzoek naar deze klachten. Vaak zijn vage klachten gerelateerd aan stress. Soms vanwege negatieve denkpatronen, soms vanwege slecht voedsel dat je in je lichaam stopt. Door de stress weg te nemen los je vaak veel problemen op.
  6. Observeer je gedachten. We moeten ontzettend veel van onszelf. Vang jezelf wanneer je merkt dat je niet voldoet aan je eigen hoge eisen, en stel je eisen bij naar beneden. Niet: “Ik moet dit vandaag allemaal afmaken”, maar: “Dit hoofdstuk wil ik vandaag afmaken, de rest is mooi meegenomen.”
  7. Merk je dat je gedachten door je hoofd racen? Schrijf je gedachten dan van je af en doe daarna iets simpels. Maak een wandeling, lees een tijdschrift, mediteer, ga sporten. Een brein in overdrive is niet gezond. Het maakt je niet sterker, het maakt je zwakker. Als al je gedachten door elkaar racen kun je niet helder denken. Tijd dus om er een rem op te zetten.
  8. Voel je iets raars in je lichaam, en heb je geen idee wat het is? Doe dan eerst even een ontspanningsoefening. Veel klachten verdwijnen zodra jij ontspant. Bovendien leer je zo welke signalen jouw lichaam gebruikt om je te laten weten dat je te ver gaat.

Door bewuster te worden van je gedachten en de signalen van je lichaam kun je gevoeliger worden voor stress. Op die manier maak je je leven leuker, werk je effectiever en voorkom je vage klachten en ernstige aandoeningen die worden veroorzaakt door stress. Zoals ik al zei: stressbestendigheid is uit.

Meer tips om beter om te gaan met stress?

Naast bovenstaande tips zijn er natuurlijk nog veel meer dingen die je kunt doen om de negatieve impact van stress in je leven te verminderen. De onderstaande boeken kunnen je hiermee helpen.

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛