Schrijven als therapie

“Wie schrijft die blijft”, een uitdrukking waar we hier bij soChicken zeker bekend mee zijn. Maar we zouden deze uitdrukking uit kunnen breiden naar “Wie schrijf die blijft in balans”. Regelmatig schrijven kan namelijk een enorm positieve uitwerking hebben op je gemoedstoestand.

Door je dagelijkse beslommeringen, je problemen en je dankbaarheden op te schrijven krijg je namelijk veel inzicht in jezelf. Door je hoofd leeg te schrijven zit je lekkerder in je vel. Hieronder vind je zeven manieren waarop je schrijven kunt inzetten om jezelf gelukkiger te voelen.

1. Schrijf over je dankbaarheid

We schreven eerder al over de helende kracht van het uiten van dankbaarheid. Wie dankbaar is voor wat hij heeft is gelukkiger. Het punt is echter wel dat je je dankbaarheid echt moet uiten voordat je de positieve gevoelens zult ervaren.

Schrijven is een perfecte manier om je dankbaarheid te uiten. Maak een notitie in je mobiel, schrijf het in een dagboek of typ het op je computer. Het maakt niet zoveel uit. Maak een lijst met zaken waar je dankbaar voor bent in je leven, en doe dit regelmatig.

Door je dankbaarheden regelmatig van je af te schrijven kom je positiever in het leven te staan en zul je je gelukkiger voelen.

2. Schrijf je problemen van je af

Zodra je wordt geplaagd door een concreet probleem kan het erg verhelderend werken om hier over te schrijven. Begin gewoon te typen en blijf typen totdat je het gevoel krijgt dat je het probleem in kaart hebt gebracht, en je je beter voelt.

Door te schrijven over een probleem kun je wat meer afstand nemen, en kun je het probleem van meerdere kanten bekijken. Schrijf over mogelijke oplossingen, en verken de voors en tegens van deze oplossingen.

Schrijf op waardoor jij denkt dat dit probleem veroorzaakt wordt, en wat je hieraan zou kunnen doen. Verder is het goed om te schrijven over je gevoelens rondom het probleem. Voel je je verdrietig of machteloos? En waarom denk je dat je je zo voelt?

Lees je geschreven tekst na, en zie hoe je probleem minder groot is geworden. Laat het niet rondspoken in je hoofd, maar neem de tijd om je probleem te analyseren door te schrijven.

3. Schrijf om mensen te vergeven

Ben je kwaad op iemand of neem je iemand iets kwalijk? Bedenk dan dat deze negatieve emotie voornamelijk jouw probleem is, en niet het probleem van de persoon op wie jij kwaad bent.

Door mensen te leren vergeven kun je deze negatieve emoties loslaten, en hou je uiteindelijk de eer aan jezelf. Wanneer je kunt moet je mensen natuurlijk vertellen wat je dwars zit zodat het probleem niet blijft bestaan, maar als dit niet mogelijk is kan schrijven een oplossing bieden.

Schrijf een brief aan degene met wie jij een probleem hebt, en schrijf hierin alles wat je hem of haar wilt vertellen. Wees compleet eerlijk, en gooi al je gevoelens en emoties in deze brief.

Is je brief af? Zorg er dan voor dat je hem vernietigt. Verbrand hem, gooi hem door de versnipperaar of verwijder het permanent van je harde schijf. Verstuur de brief niet. Je hebt kunnen zeggen wat je wilde zeggen, en nu kun je het loslaten.

Deze methode kan je helpen om leren om te gaan met moeilijke mensen, zonder dat je de situatie nog gecompliceerder maakt. Het kan enorm opluchten, en dat is vaak al genoeg om je beter te voelen.

4. Schrijf om meer inzicht in je gedachten te krijgen

Waarom doe jij de dingen die je doet? Gebruik schrijven om erachter te komen wat je tegenhoudt om je dromen te verwezenlijken. Door jezelf vragen te stellen kun je er namelijk stap voor stap achter komen wat je belemmeringen en verborgen angsten zijn.

Stel jezelf daarom steeds ‘waarom’ vragen. Vraag jezelf tijdens het schrijven waarom je nu nog niet het leven van je dromen leeft, en vraag jezelf bij elke reden die je opgeeft af waarom dit een belemmering is.

Door steeds door te blijven vragen kun je tot interessante conclusies komen die je verder kunnen helpen. Als je bijvoorbeeld ontdekt dat je niet voor jezelf durft te beginnen omdat je uiteindelijk bang bent om je huis kwijt te raken, kun je een plan maken om deze angst weg te nemen.

5. Schrijf om je leven op orde te brengen

Deze vorm van schrijvende therapie is enorm krachtig in het dagelijks leven. We raden deze oefening dan ook regelmatig aan in onze artikelen.

Je kunt schrijven gebruiken om orde in je leven te scheppen door antwoord te geven op een paar eenvoudige vragen. Vragen als ‘Wat staat mijn geluk in de weg?’ en ‘Wat moet ik allemaal nog doen?’ zorgen voor een stroom aan antwoorden die je kunt gebruiken om je leven georganiseerder te maken.

Als je niet lekker in je vel zit, of wanneer je je overweldigd voelt kan deze oefening wonderen doen. Schrijf gewoon op wat je allemaal bezighoudt. Je krijgt binnen 10 minuten een groter inzicht in waar de stress nu precies ontstaat. Met deze kennis kun je slimme keuzes maken over waar je je energie nu op moet richten.

6. Schrijf om je gevoelens een plaats te geven

Je kunt schrijven om je gevoelens te verkennen. Dit kan gaan over gevoelens die te maken hebben met het verleden, of gevoelens die te maken hebben met zaken die nu in je leven spelen.

Schrijf op hoe je je voelt en waarom dat zo is. Laat je al schrijvend leiden door je gevoel, en kijk waar je belandt. Je kunt deze oefening zien als een verkenningstocht door je gevoelens.

Deze oefening kan soms wat abstract lijken, maar wanneer je eenmaal bezig bent gaat het vrijwel vanzelf. Schrijf gewoon je gevoel van je af, en kijk waar je uitkomt. Wie weet leidt het tot interessante inzichten. Niemand hoeft het ten slotte te lezen!

7. Schrijf om jezelf te inspireren

Je kunt door te schrijven je ideale leven schetsen, en zo jezelf inspireren. We kunnen een doel pas bereiken als we dit doel goed voor ogen hebben. Door te schrijven stel je jezelf in de gelegenheid om je dromen in groot detail uit te werken, waardoor ze bijna tastbaar voor je worden.

Schrijf over je dromen. Schrijf hoe een normale dag in jouw perfecte leven zou verlopen. Schrijf over hoe je je zou voelen als je alles bereikt zou hebben wat je wilt bereiken. Gebruik schrijven als een manier om je toekomst vorm te geven.

Als je al schrijvend ontdekt wat je eigenlijk wilt, ontwikkel je direct een concreet doel voor jezelf wat je kunt nastreven. Dit werkt inspirerend en motiverend. Wanneer het leven even tegen zit kun je deze oefening doen om weer in de positieve ‘vibe’ te komen die je nodig hebt om je doelen te bereiken!

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! ๐Ÿ˜

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. ๐Ÿ’›