“I’m not wise, but the beginning of wisdom is there;
it’s like relaxing into – and an acceptance of – things.”

Tina Turner

Voor als je er even doorheen zit

Persoonlijke uitdagingen, teveel stress en onrust, neerslachtige buien vanwege corona lockdowns – wat je reden ook is, we zitten er allemaal weleens even doorheen.

Dat geldt ook voor mij. Bijvoorbeeld wanneer ik weer eens teveel hooi op mijn vork heb genomen, te hoge verwachtingen van mezelf heb of me realiseer hoeveel ik mijn vrienden mis in deze coronawinter.

Zonneschijn wordt uiteindelijk altijd afgewisseld door een overweldigende storm. En ook je leven kan niet altijd alleen maar mooi zijn. Gelukkig kun je stappen zetten om je dalen minder diep te maken, zodat je snel weer kunt terugveren.

Heb je het gevoel dat je er even helemaal doorheen zit? Deze tips helpen mij in dit soort situaties – misschien werken ze voor jou ook.

1. Omarm en neem rust

Misschien heb je de neiging om in actie te komen en ‘iets aan de situatie te doen’. En hoewel dat geweldige bezigheidstherapie is, blijkt het als oplossing vaak minder sterk.

Waarom? Als je er helemaal doorheen zit dan ben je verzwakt. De kans is groot dat je op deze plek belandde juist omdat je zo druk bezig was. Omdat je het gevoel hebt dat je gewoon nog even iets harder moet duwen, dat je uiteindelijk wel gelukkig zult zijn als je die taken hebt afgerond.

Het voelt dan misschien tegenstrijdig om op zo’n moment juist het tegenovergestelde te doen. Maar vaak is dit precies wat we nodig hebben: rust en acceptatie.

Haal een paar keer diep adem. Accepteer dat je er doorheen zit. Zie de situatie zoals het nu is, en omarm deze realiteit: je zit er doorheen, je worstelt, je vindt het moeilijk, je ervaart zorgen en negatieve gedachten – het is oké.

Je kunt niet alles doen. Je kunt je niet altijd blij voelen. Je zit er nu doorheen en dat is zoals het is. Duw het niet weg – omarm het. Dit is je uitgangspunt. Ervaar bewust hoe het voelt. De onrust in je hart, de spanning in je maag, de kriebels in je buik, de hoge ademhaling, het vermoeide brein.

Laat het gewoon even zijn zoals het is. Leer de negatieve gevoelens ervaren en loslaten. Dat is een geweldige start.

2. Creëer ruimte

Hoe drukker we ons voelen, des te moeilijker het voelt om rust te nemen. Hierdoor lijkt het makkelijker om maar gewoon door te rennen in onze huidige toestand.

Ik weet hoe dat bij mij gaat. Dan voel ik me gespannen, moe, geprikkeld en overweldigd. En dan vertel ik mezelf: ”Ik ga nu nog even door, want ik wil die zaken afronden. Ik ga binnenkort wel rusten.”

Zit je er even helemaal doorheen? Neem dat signaal dan serieus en maak ruimte voor rust. Ook als het tegenstrijdig voelt. Je hoeft niet meteen een week op vakantie te gaan. Begin bij een uur rust.

Zet het in je agenda en hou je eraan. Bouw ruimte in voor herstel. Want je kunt alleen iets voor elkaar krijgen als je regelmatig uitrust.

Rust is niet overbodig, niet egoïstisch, niet slecht, geen tijdverspilling. Rust is nodig om optimaal (én normaal!) te kunnen functioneren.

  • Kun je vandaag een uur rusten, zonder ondertussen iets nuttigs te doen en zonder jezelf te prikkelen met schermen?
  • Kun je deze maand één of twee dagen/middagen vrijmaken voor jezelf? Bijvoorbeeld om iets ‘nutteloos’ te doen waar jij gelukkig van wordt?
  • Kun je dit kwartaal misschien iets langer rusten, bijvoorbeeld door een (mid)week vakantie te houden?

Je kunt niet blijven rennen zonder te herstellen. Niet fysiek en ook zeker niet mentaal. Dat heb ik wel geleerd van de periode waarin ik overspannen raakte. Als ik tegenwoordig mijn dagplanning maak blokkeer ik in de middag meestal een uur om te wandelen met een luisterboek. Ik reserveer ook tijd om te mediteren.

Kun jij ook minimaal tien minuten per dag vrijmaken om simpelweg te rusten?

3. Bouw je kracht op

Hoe zwakker je je voelt, des te overweldigender het leven wordt. Dingen die je normaal makkelijk doet voelen nu zwaar en uitdagend.

Om die reden is het belangrijk dat je je volgende stap extreem klein en praktisch maakt. Dat je je leven neemt van moment tot moment.

Zelf begin ik meestal bij opruimen. Omdat dit me een gevoel van rust en controle geeft, me uit mijn hoofd helpt te komen en daarnaast bijzonder nuttig voelt. Door dit soort kleine, praktische taken af te ronden bouw ik mijn kracht op.

Binnen korte tijd voel ik me sterker en lijken de uitdagingen in mijn leven een stuk kleiner te worden. Probeer het maar eens als je er doorheen zit. Pak een praktische taak op. Een kleine stap die je nu kunt afronden waar je je goed over kunt voelen. Doe het daarna opnieuw, en opnieuw. Net zolang tot je voelt dat je in een opwaartse spiraal belandt.

4. Beoefen zelfcompassie

Welk advies zou je een dierbare vriend(in) geven in jouw situatie? Als een ander er even helemaal doorheen zit dan zeggen we meestal dingen als:

  • ”Wees niet zo hard voor jezelf.”
  • ”Neem even lekker rust, je hebt het verdiend.”
  • ”Zullen we anders iets leuks doen om je op te vrolijken?”
  • ”Het is goed, het is ook logisch – het is een pittige tijd voor je geweest. Dus voel je niet slecht. Gewoon even lekker uitrusten, dan komt het helemaal goed.”

Als iemand van wie we houden in deze situatie komt dan lopen we over van compassie. Dan willen we voor diegene zorgen, net zolang totdat het beter gaat.

Dit in tegenstelling tot de dingen die we doorgaans tegen onszelf zeggen:

  • ”Wat ben je zwak zeg, kom op nou – even doorbijten.”
  • ”Anderen kunnen het toch ook, waarom kan jij het dan niet?”
  • ”Je stelt je aan.”
  • ”Als je gaat rusten raak je alles kwijt wat je hebt bereikt.”
  • ”Je kunt niet rusten, want dan haalt de wereld je in en blijf je achter.”
  • ”Je bent een loser.”

Herkenbaar? Je snapt het al, dit soort self-talk helpt niet. Richting onszelf willen we minder klinken als een legercommandant en meer als die dierbare vriend(in) die daadwerkelijk het beste met ons voor heeft.

Zelfcompassie dus. Liever voor jezelf zijn. Push jezelf niet zo hard en geef jezelf een break.

Je zit er doorheen? Prima – dat hoort erbij. Het hoort bij mens-zijn. Je mag je gerust zo voelen en je hoeft je er niet schuldig, slecht of ellendig over te voelen. Dat maakt het alleen maar erger.

Wees lief voor jezelf. Je bent een leuk persoon, en soms worstel je een beetje met het leven. Welkom bij de club – zéker in coronatijd.

Je bent niet de enige, je bent niet minder dan anderen, je bent gewoon toe aan rust. Neem je rust, zorg goed voor jezelf – dan gaan je dagen vanzelf zonniger aanvoelen.

Stress stap voor stap verminderen

Stress verminderen in 5 stappen Bundel

Stress zuigt de blijdschap uit je dag. Gelukkig zijn er veel dingen die je kunt doen om snel minder stress te ervaren.

In deze Bundel laat ik je zien hoe je het voor elkaar krijgt. We werken aan 5 stappen om stress snel en effectief te verminderen.

Zodat de blijdschap weer fijn terug kan stromen in je dag. ☀️

Lees meer en start direct...

Zo maak je je leven steeds leuker ☀️

Volg onbeperkt compacte cursussen, stappenplannen, video-meditaties en meer. Start vandaag jouw opwaartse spiraal. 🌱

Begin direct

Gratis tips om je leven leuker te maken

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 150.000 mensen zijn al lid! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛