“Early to bed and early to rise makes a man
healthy, wealthy and wise.”

Benjamin Franklin

Wie vroeg opstaat moet vroeg naar bed

Om vijf uur naast je bed staan. Terwijl de zon langzaam opkomt, het ochtenddauw nog op het gras ligt. Mediteren, schrijven, lezen of yoga doen terwijl de stad nog slaapt.

Ik zal de eerste zijn die valt voor dit concept. Het lijkt me geweldig, zeker nu ik merk hoe geweldig het voelt om vroeger op te staan.

Alleen om vijf uur naast je bed staan heeft één probleem: je moet om 9 uur in bed liggen. En dat is een prijs die ik nu niet wil betalen. Dus ik houd het tussen half zeven en zeven.

Als je vroeger op wilt staan moet je eerder naar bed. Opstaan is redelijk eenvoudig, mits je voldoende slaap hebt gekregen: de wekker gaat en je staat op. En je krijgt alleen genoeg slaap als je op tijd gaat slapen. En dat is eigenlijk de échte uitdaging. Dus hoe krijg je dat voor elkaar? Hieronder mijn tips.

1. Spreek een avondroutine-tijd met jezelf af

Mijn avondroutine bestaat uit Snuffel uitlaten, de huiskamer en keuken een beetje aan kant maken, ontbijt maken (overnight oats), flossen, tanden poetsen, douchen en naar bed gaan. Deze werkzaamheden staan tussen mij en mijn kussen in. Dus als ik er eerder mee begin, kan ik eerder naar bed.

Vroeger begon ik pas met de routine als het tijd was om al in bed te liggen, rond een uur of elf. Nu begin ik er gewoon eerder mee, en doe ik sommige onderdelen (zoals tanden poetsen en douchen) al eerder op de avond. Dat voelt best lekker, en het betekent dat ik met minder moeite mijn bed in kan duiken zodra ik moe word.

Het is niet fijn om een bedtijd met jezelf af te spreken, en vervolgens te moeten ‘haasten’ om ‘op tijd’ in bed te liggen. Iedereen heeft een eigen avondroutine, ook jij. Begin simpelweg eerder met deze routine, dan lig je automatisch eerder in bed.

2. Geef jezelf de tijd om te wennen

Het is slim om je slaaptijden rustig aan te veranderen. Niet alleen omdat je anders brak wakker wordt, maar ook omdat je anders ‘s avonds niet in slaap komt. Ik verplaatste mijn wekker om de paar dagen met een kwartier. Zo kon mijn lichaam rustig wennen zonder dat ik me te moe voelde.

Daarnaast gebruik ik tijdens mijn ochtendroutine een hippe daglichtlamp (ik heb de Philips HF3430 EnergyUp). Het felle blauwe licht laat mijn lichaam weten dat het ochtend is, en na een paar dagen merkte ik al hoe wakker ik me ging voelen. Sterker nog, ik werd soms iets voor de wekker wakker omdat mijn lijf gewend was geraakt aan het nieuwe ritme.

Daarnaast wordt vroeg naar bed gaan steeds makkelijker als je vroeger opstaat, omdat je dag langer wordt. Je bent rond een uur of tien gewoon moe. Hier ga je je automatisch eerder klaarmaken voor bed.

3. Maak de volgende ochtend leuk

Ik ga met plezier eerder naar bed, omdat ik weet dat mijn ochtendroutine me een beter gevoel geeft dan op de bank hangen met YouTube.

Als je weet dat je ontwaakt voor iets fijns, dan is het makkelijker om jezelf zover te krijgen om naar bed te gaan. Het risico met moeheid in de avond is dat je lui wordt. Een uurtje blijven hangen op de bank is makkelijker dan je tanden poetsen. En voor je het weet is het alweer half twaalf, en is je kans om vroeg naar bed te gaan verkeken.

Als je iets leuks in de pijplijn hebt, dan heb je de motivatie om de avondroutine op te starten.

4. Probeer niet te veel af te wijken

Ik heb met mezelf afgesproken dat ik mezelf ‘vrij’ geef in het weekend. Ik zet dan geen wekker, en laat mezelf gewoon ontwaken. In de praktijk betekent het dat ik grofweg om dezelfde tijd wakker word, omdat mijn lijf het gewend is. Ik draai mezelf dan meestal niet nog een keer om, maar grijp mijn kans om alsnog vroeg uit bed te komen. Omdat ik weet dat ik zo mijn dag beter kan beginnen.

Soms doe ik dan alsnog mijn ochtendroutine, of ga ik direct naar buiten om een rondje hard te lopen terwijl er niemand op straat is.

Het is soms lastig om je ritme vast te houden gedurende het weekend, zeker als je laat naar bed gaat omdat het simpelweg gezellig is. Het is het best om elke dag op dezelfde tijd naar bed te gaan en op te staan. Ik geef mezelf in het weekend wat extra bandbreedte, maar als het kan ga ik gewoon op tijd naar bed en sta ik vroeg op.

5. Plan je dagen anders in

Je kunt moeilijk vroeg opstaan als je elke avond sociale activiteiten hebt waarbij het regelmatig nachtwerk wordt. Wil je met je vrienden afspreken en toch op tijd in bed liggen? Spreek dan af om samen te eten ‘s avonds (ga bijvoorbeeld gezellig samen koken), spreek af voor de lunch of ga overdag iets leuks doen in plaats van in de avond. Zo kun je samen tijd doorbrengen, natafelen en gezellig borrelen en toch rond een uur of tien thuis zijn.

Besteed ook tijd aan activiteiten als sporten en meditatie. Twee gewoontes die je helpen beter te slapen waardoor je mogelijk met minder slaap toekunt. Dat geeft je wat bewegingsruimte in je bedtijd, waardoor het minder lastig wordt om een keer later naar bed te gaan.

Wil je meer tips over vroeg opstaan? Lees mijn eerdere artikel Hoe ik vroeg opstaan makkelijk maak – 5 tips (+ mijn ochtendroutine).

soChicken nieuwsbrief - maak je leven steeds leuker!

Met mijn nieuwsbrief maak je je leven steeds leuker. In kleine, praktische stappen. Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Doe je ook mee?