Detox je lijf voor een fris begin

Een detox kuur is een simpele manier om je lichaam te ontgiften. Dat wil zeggen: je ondersteunt je lijf bij het afbreken van ongewenste stoffen. Onze leefomgeving is vergeven van chemicaliën. In onze voeding, onze kleding, ons huis, de lucht, water, medicijnen, schoonmaak producten, cosmetica en ga zo maar door. En veel van deze stoffen komen terecht in ons lichaam. Soms in grote hoeveelheden, soms in hele kleine hoeveelheden.

Je lichaam ontdoet zichzelf van ongewenste stoffen, maar je kunt het een handje helpen.

  • Je kunt op dagelijkse basis gezonder eten, en er zo voor zorgen dat je lichaam elke dag schoner wordt.
  • Je kunt een intense detox-kuur doen, en er zo in korte tijd voor zorgen dat veel gifstoffen worden afgevoerd.

Gezond eten om je lichaam op dagelijkse basis schoon te houden is ontzettend belangrijk. Een detox kuur is een geweldige kick-start, en bovendien een gezonde manier om zowel lichamelijk als psychisch ‘fris te beginnen’.

Dus ben je toe aan een letterlijk fris begin? Hieronder vind je 42 simpele detox tips om direct in je leven te verwerken.

42 Simpele detox tips

  1. Begin niet met gifstoffen afvoeren. Begin met voorkomen dat gifstoffen binnenkomen. Eerst de oorzaak uit de weg helpen voordat je werkt aan de symptomen.
  2. Stap over op natuurlijke cosmetica zonder chemische toevoegingen.
  3. Ga op zoek naar natuurlijke douche-, bad- en huidproducten.
  4. Producten voor de ‘gevoelige huid’ hebben sowieso minder schadelijke stoffen dan de geparfumeerde varianten. Ze zijn niet per definitie vrij van schadelijke stoffen, maar het kan een eerste stap zijn.
  5. Normale kaarsen zijn gemaakt van aardolie, en wanneer je ze brandt komen deze stoffen in de lucht. Dit vermindert de luchtkwaliteit in huis. Natuurlijke kaarsen zijn een oplossing, maar ze zijn niet te betalen. Brand minder kaarsen, en ventileer je kamer goed wanneer je dit doet.
  6. Stap over op natuurlijke schoonmaak producten. Chemische schoonmaakmiddelen laten veel chemicaliën achter in je huis.
  7. Als je gaat klussen, kies dan voor verf op waterbasis (droogt ook lekker snel). Dat bevat veel minder oplosmiddelen en brengt dus minder chemicaliën in je leefomgeving.
  8. Ventileer, lucht en verfris de lucht in je huis. Een slechte luchtkwaliteit is slecht voor je lichaam. Gebruik planten om de lucht te filteren.
  9. Stop met het eten van sterk bewerkte voedingsmiddelen. Stap over op verse biologische groente, biologisch vlees en bereid je eten vaker zelf.
  10. Drink regelmatig een groene smoothie.
  11. Drink groene en witte thee.
  12. Drink kruidenthee. In natuurwinkels vind je geweldige kruidenthee met allerlei ontgiftende eigenschappen. Varieer in kruidenthee, een teveel aan bepaalde werkzame stoffen kan schadelijk zijn. Controleer ook of de thee niet conflicteert met eventuele medicijnen die je op dit moment neemt.
  13. Drink veel water.
  14. Neem elke dag een beetje chlorella in de vorm van poeder of een capsule. Dit poeder is walgelijk (althans, dat vind ik), maar het is een geweldige manier om zware metalen uit je lijf de krijgen. Bouw het rustig op (begin met een halve theelepel), je lijf moet er aan wennen. Je kunt het ook toevoegen aan smoothies, salades of vruchtensapjes. Dat maakt het een stuk beter binnen te houden.
  15. Gebruik grote hoeveelheden verse kruiden. Groene kruiden helpen je lichaam schoon houden, vooral bladpeterselie en koriander zijn wonderplantjes in het afvoeren van schadelijke stoffen.
  16. Ook veel specerijen hebben een goede ontgiftende werking in je lichaam. Wees niet bescheiden met kurkuma (sterk anti-kanker en ontsteking remmend middel), zwarte peper (goed voor de lever), kaneel (stabiliseert o.a. de bloedsuikerspiegel) en andere specerijen als kardemom, kruidnagel etc. Vaak kun je zelfs thee bereiden met deze specerijen (zoals kurkuma thee, opnieuw walgelijk maar erg gezond). Je kunt bepaalde specerijen ook toevoegen aan je smoothies.
  17. Heb je veel overtollig vet en wil je afvallen? Val dan rustig af door middel van een gezond eetpatroon. Zo kunnen de gifstoffen die zijn opgeslagen in je vetcellen rustig worden afgebroken.
  18. Pers je eigen verse groente sapjes met een (slow)juicer. Vergeet niet om er bladgroenten en wat peterselie doorheen te gooien!
  19. Vis uit de oceaan bevat tegenwoordig helaas grote hoeveelheden kwik en andere zware metalen. Dat geldt vooral voor roofvissen als tonijnen en zalm, omdat de zware metalen uit de kleinere visjes in hun lichaam wordt opgeslagen. Kweekvis kan een oplossing zijn, maar deze vis wordt ook vaak grootgebracht in slechte omstandigheden. Minder vis eten en aanvullen met een goed (gezuiverd) Omega 3 supplement is een andere oplossing. Er zijn ook Omega 3 supplementen op basis van algen!
  20. Ga naar de sauna tijdens je detox kuur. Dit helpt je lijf om rotzooi af te voeren. Een heet bad heeft hetzelfde effect.
  21. Doe yoga.
  22. Adem diep en bewust naar je buik.
  23. Doe een leverreiniging detox kuurtje in de vorm van tabletten met diverse medicinale kruiden. Deze kruiden stimuleren de lever om beter zijn werk te doen, en helpen je sneller te detoxen.
  24. Drink minder alcohol, en stop er helemaal mee wanneer je een detox kuur doet.
  25. Drink minder koffie, en stop er helemaal mee wanneer je een detox kuur doet.
  26. Eet veel biologische groente in alle verschillende kleuren. De kleuren van de groentesoorten worden bepaald door de verschillende voedingsstoffen in de cellen. Door te variëren in kleur, weet je zeker dat je veel verschillende voedingsstoffen binnen krijgt waardoor je lijf goed zijn werk kan doen.
  27. Maak je eigen kefir drankje. Lekker probiotisch en super gezond.
  28. Voeg meer rauwe groente aan je eetpatroon toe. De slimste manier om dit te doen is door juices en smoothies te maken.
  29. Drink een paar dagen alleen maar groene smoothies en juices. Als je dat niet volhoudt, kun je afwisselen met salade en wat groente snacks.
  30. Vind je een pure detox te veel? Doe dan een paar dagen ‘raw till four’, waarbij je de ochtend en middag leeft op smoothies en in de avond kiest voor een gezonde huisgemaakte warme maaltijd met veel groente.
  31. Ga niet ‘los’ op de mango’s en de bananen. Rustig aan. Het mag dan wel fruit zijn, het zit ook vol met suiker. Dat is natuurlijk helemaal geen probleem, maar probeer je vooral te richten op groente en gebruik fruit erbij als lekkere smaakmaker en snack. Gebruik fruit in je smoothies en sapjes om de soms bittere smaak van groene groente te maskeren.
  32. Word niet panisch vanwege al die chemicaliën om je heen. Gebruik je nieuwe gezonde gewoontes om je lichaam in staat te stellen om de rotzooi af te voeren. Gebruik een kuurtje om je lichaam de tijd te geven om ‘achterstallig onderhoud’ te doen.
  33. Neem rust. Je lijf heeft tijd en energie nodig om zich te reinigen. Ga dus niet druk sporten tijdens een detox weekend, maar houd rust. Wat yoga of rek- en strek oefeningen zijn natuurlijk altijd goed.
  34. Mediteer. Reinig je geest van negativiteit. Stress heeft een fysiek effect in je lijf. Het schopt je hormonen in de war, waardoor je lijf minder goed voor zichzelf kan zorgen. Hoe positiever en gelukkiger jij je voelt, des te beter je lijf voor je kan zorgen.
  35. Selecteer een rustige periode voor je detox kuurtje. Bouw eerst een dag of twee rustig op. Eet in die periode meer groente, drink meer smoothies en kick af van je suiker- en koffie verslaving. Doe dan twee of drie dagen ‘hardcore’ je detox kuur. Bouw vervolgens rustig terug naar je normale eetpatroon.
  36. Maak je niet te druk of je het wel ‘goed’ doet. Je doet het prima zodra je lekker veel gezonde voeding naar binnen werkt. Je lichaam doet zijn taak wel, maak je geen zorgen.
  37. Word niet te puristisch. Je hoeft je niet voor 100% te houden aan de voorschriften van een dieetboek, of aan de eisen van een of andere goeroe. Doe wat goed voelt voor jou. En als dat betekent dat je af en toe een beetje ‘smokkelt’ om het vol te kunnen houden, so be it. Wees lief voor je lijf en lief voor je geest.
  38. Luister naar de signalen van je lijf. Voel je je niet goed? Verminder dan de ‘extreemheid’ van je kuur. Je bent nog steeds prima bezig als je heel veel groente en fruit naar binnen werkt, maar toch een volkoren boterham neemt. Geen zorgen, je lijf moet hier ook even aan wennen.
  39. Heb je lichamelijke of psychische klachten? Overleg dan even met je behandelaar voordat je begint te rommelen met je eetpatroon. Je zult waarschijnlijk te horen krijgen dat detoxen onzin is, en dat is prima. Het toevoegen van een paar gezonde smoothies kan nooit kwaad, dus begin daar. Het verminderen van de chemicaliën in je leefomgeving is ook nog altijd mogelijk als een detox kuur je wordt afgeraden. Dan detox je langzamer, maar doe je je lijf nog steeds goed.
  40. Als mensen je uitlachen omdat je jezelf dit aandoet, lach dan terug en geniet van het feit dat jij anders bent dan anderen. Er zijn miljoenen mensen die regelmatig detoxen, je bent echt niet zo raar als die mensen denken.
  41. Doe af en toe een detox kuurtje wanneer je vindt dat het weer tijd wordt. Bijvoorbeeld na een vakantie, na de feestdagen of aan het begin van de lente. Geef je lijf een stoot van gezondheid wanneer het daar om vraagt.
  42. Geniet van het heerlijke lichte en gezonde gevoel dat je jezelf cadeau doet. Een detox is zowel fysiek als mentaal een begin van een nieuwe periode. En doe je best om zoveel mogelijk ontgiftende gewoontes vast te houden na je kuur. Op die manier kan je lijf zichzelf op een dagelijkse basis reinigen.

Nóg meer detox tips?

De onderstaande boeken helpen je om gezond en veilig stap voor stap te detoxen, voor het geval je iets meer begeleiding wilt. Happy juicing!

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛