Artikel opslaan

“When you swim you don’t grab hold of the water,
because if you do you will sink and drown.
Instead you relax, and float.”

Alan Watts

1. Observeer hoe je je voelt

Weglopen voor hoe we ons écht voelen – we doen het allemaal. Niet als we ons blij en dankbaar voelen, maar juist als het minder lekker gaat. Bijvoorbeeld wanneer je wordt geconfronteerd met schaamte, schuldgevoel, onrust of verdriet.

Zodra we worden geconfronteerd met oncomfortabele gevoelens zoeken we afleiding. We duiken in onze smartphone of we verdoven deze gevoelens met eten of alcohol.

Maar weet je wat? Die oncomfortabele gevoelens verdwijnen niet door ervan weg te rennen. Het lijkt een tijdelijke oplossing – zoals cafeïne je tijdelijk energieker lijkt te maken. Maar uiteindelijk zal de realiteit je inhalen.

Hoe kun je weer terugkomen bij jezelf? Simpel: observeer de oncomfortabele gevoelens. Laat ze er bewust zijn. Voel hoe ze door je lichaam reizen. Voel de drang om afleiding te zoeken.

Ervaar het gevoel bewust zonder het proberen te veranderen.

Lees ook: Zo zet je dingen makkelijker van je af – 4 tips

Ben je klaar voor een positieve spiraal?

Ik leer je de snelle & moeiteloze weg naar een positief leven dat overloopt van blijdschap, rust, balans & betekenis. 🎉

In het Broednest volg je onbeperkt tientallen praktische compacte cursussen. Al meer dan 13 duizend mensen gingen je voor!

Probeer nu GRATIS

2. Schrijf op wat je écht wilt

Je zult niet de eerste zijn die zichzelf verliest aan de ‘sleur’. Je bent beland in een leven dat prima is, maar waarin je je niet helemaal op je plaats voelt.

Bijvoorbeeld omdat je veel dingen doet omdat je gelooft dat ze ‘moeten’ (van jezelf of van anderen). Of omdat er dingen zijn gebeurd die je onbedoeld van koers hebben gebracht – zoals burnout, ziekte in de familie of onverwachte tegenslagen.

Het kan waardevol zijn om op zulke momenten duidelijk voor jezelf te omschrijven wat je nu eigenlijk wilt van het leven.

Niet wat de wereld van je verwacht, maar waar jij blij van wordt.

Je kunt bijvoorbeeld de tijd nemen om je ‘droomleven’ te omschrijven. Omschrijf eens een typische dag in een leven dat helemaal loopt zoals je zou willen. Hoe zou dat eruit zien? Hoe zou je je voelen?

Voor het Broednest ontwikkelde ik een aantal interactieve invul-oefeningen die je helpen snel dichter bij jezelf te komen op deze manier. Zo vind je verrassend snel richting.

3. Schrap zaken die je beklemmen

Opstijgen is onmogelijk als een enorme hoeveelheid ballast je aan de grond houdt. Steeds als je zo’n onderdeel uit je leven schrapt voel je je iets lichter. En als je voldoende ballast overboord gooit, kun je eindelijk de weg omhoog inzetten.

  • Welke dingen in je leven maken je actief ongelukkig?
  • Welke dingen zou je liever niet meer doen?
  • Welke dingen doe je alleen omdat je je druk maakt over wat anderen zouden vinden als je ze niet zou doen?

Onderzoek hoe je steeds meer van dit soort zaken uit je leven kunt schrappen. Want hoe meer dingen je met tegenzin (en voor anderen) doet, des te meer je wegdrijft bij jezelf.

Lees ook: Schrap de ellende – zo maak je je leven lekker licht en compact

4. Richt je op wat je echt leuk vindt

Besteed meer tijd aan dingen die je gelukkig maken. Het klinkt misschien te simpel, maar het is verbazingwekkend hoe makkelijk we dit naast ons neerleggen.

Dan doen we dingen die vooral nuttig zijn, of dingen die soort van leuk zijn maar ons niet echt plezier brengen.

Zoals:

  • Een halfuur rondhangen op social media
  • Een YouTube video bekijken
  • Het nieuws checken
  • Een serie kijken
  • Etc.

Geen ‘slechte’ dingen op zichzelf, maar ook geen bezigheden die je echt laten voelen dat je leeft. Geen buikpijn van het lachen, geen herinneringen die je voor altijd bijblijven.

Meh.

Verplaats je aandacht naar binnen en vraag je af waar jij nou écht blij van wordt.

Dat wil niet zeggen dat je alleen maar dingen voor jezelf wilt doen (hoewel dat niet is uitgesloten). Vaak komen we tot de conclusie dat we juist meer willen bijdragen, maar op een iets andere manier.

Het helpt ons meer ruimte te maken voor dingen die niet ‘productief’ zijn, maar wel waardevol. Zoals tijd doorbrengen met dierbaren, meer spelen, meer bijdragen en meer tijd maken voor je (mentale) gezondheid.

Maar dat is het punt: een kwartier mediteren maakt me waarschijnlijk blijer dan een hele avond Netflixen – maar het is ook moeilijker. Niet alleen vraagt de activiteit zelf meer van me, het is op zichzelf al een uitdaging om de verleiding van een goede serie te weerstaan.

Herkenbaar? Doe het dan in kleine stappen. Maakt tuinieren, schrijven, mediteren, sporten of trampolinespringen je blij? Doe dat dan eerst 10-30 minuten, en kijk daarná die serie als je dat nog wilt.

Werkt als een tierelier en voorkomt dat je de dingen die je eigenlijk zou willen doen eindeloos blijft uitstellen vanwege makkelijke afleidingen. Best fijn. ☀️

Balans vinden in je leven

Balans vinden in je leven Bundel

Hoe vind je tijd voor jezelf in een druk gezin, met een veeleisende baan, een bruisend sociaal leven - of alles tegelijk? Als je worstelt met het vinden van balans heb ik goed nieuws voor je.

In deze compacte cursus laat ik je zien hoe je anders kunt kijken naar balans. We ruimen een aantal stressverhogende misverstanden op en zetten stappen richting een leven met meer balans.

Ervaar meer overzicht, rust en het heerlijke gevoel dat het leven gewoon lekker loopt.

Doe je mee?

Gratis deelnemen aan cursus

soChicken Gelukstest

Hoe zit jij in je vel? Doe de gelukstest!

Ontdek hoe goed jij in je vel zit. Deze gratis test vertelt je in 2 minuten hoe gelukkig jij bent en welke stappen je kunt zetten om je leven leuker te maken.

Start de test