Ik heb een koekje op, alles is verpest

Is een dag gezond eten ‘voor niets’ geweest als je de verleiding tot een koekje niet hebt kunnen weerstaan? Moet je jezelf op je kop geven als je in de kantine bent ‘gezwicht’ voor een broodje bal in plaats van een salade?

Ja.

Je zou jezelf op de brandstapel moeten gooien. Want hoe KUN je? Je wilt gezond leven en je eet iets ongezónds!?

Oké, klinkt extreem. Toch denken veel mensen zo over zichzelf als het om eten gaat. Dat ze falen als ze afwijken van hun strenge eetpatroon. Dat ze losers zijn, dat ze zwak en minderwaardig zijn. Misschien herken jij deze gedachten ook wel. Het idee dat je perfect moet eten, het ‘alles of niets’ gevoel.

Ik denk dat perfectionisme en voeding niet goed samen gaan. En hieronder lees je waarom.

1. Je lichaam is een systeem met ingebouwde buffer

Je lijf is een systeem. Het gebruikt de input die het aangeleverd krijgt, doet er zijn ‘ding’ mee, en genereert aan de andere kant ‘output’. Net zoals een auto dat bijvoorbeeld doet.

Maar je lijf is niet zomaar een systeem. Het is een ontzettend veerkrachtig systeem. Als je diesel in een benzine auto gooit dan houdt hij er na een paar minuten mee op. Als je een vette pizza met een dikke laag kaas in je lichaam stopt, blijft het rustig functioneren.

Dat wil niet zeggen dat een vette pizza een goede brandstof vormt voor je lichaam. Je lijf draait namelijk het best op planten. Maar het stopt niet meteen met functioneren zodra je er iets verkeerds in stopt.

  • Zorg dat je voornamelijk goede brandstof verstrekt aan je lichaam. Verse groente, fruit, noten, zaden, peulvruchten, kruiden, specerijen etc.
  • Als je voeding voornamelijk bestaat uit goed voedsel, dan kan een beetje ‘rommel’ weinig kwaad.

Zoals ieder systeem heeft je lichaam een buffer, of een ‘voorraad’. Zie het als een ‘health’ balkje in een computerspel. Als je perfect eet, is je gezondheidsbalkje theoretisch gezien altijd op 100%. Als je dan een keer een hele dag ongezond eet, daalt dit balkje naar 97%. Als je de dag erna weer gezond eet, stijgt het balkje weer naar 99%.

  • Een keertje ongezond eten heeft in een gezonde levensstijl slechts een kleine impact op je gezondheid. Elke dag ongezond eten maakt deze impact steeds groter.

Het idee is dat je met ‘slechte voeding’ niet in één klap je hele ‘gezondheidsvoorraad’ verbruikt, tenzij je een sterk vergif eet. Je lijf vangt de klap op. Als jij je best doet om je lichaam zo gezond mogelijk te maken, kan je lijf best een opdonder hebben af en toe.

2. Perfectionisme verstoort je band met eten

Perfectionisme is neurotisch gedrag. En als je dit gedrag toepast op voeding, zet je jezelf op het inspirerende pad richting een eetstoornis (ja, dat was sarcastisch).

Natuurlijk is het ‘leuk’ om perfect te eten. Perfecte dingen zijn altijd leuk. Maar zoals je in veel levensgebieden meestal geen perfectie kunt bereiken, zou je dat ook in je eetpatroon niet moeten proberen.

Als je merkt dat gezond eten moeiteloos is voor je, geen probleem. Als je merkt dat je er elke dag constant mee bezig bent, maak het dan iets makkelijker voor jezelf. Probeer dan iets minder perfect te eten. Dan zul je merken dat alles makkelijker wordt.

Jezelf constant druk maken is ook niet goed voor je gezondheid, vergeet dat niet. Beter een relaxt leven met af en toe een reep chocolade, dan een gespannen leven vol met sla en wortels.

3. Je hoeft het niet perfect te doen voor goed resultaat

En dat is dus eigenlijk het hele punt wat ik wil maken: het maakt weinig uit of je perfect eet of gewoon ‘behoorlijk gezond’. Gezond leven draait niet zozeer om het weglaten van ongezonde zaken, maar om het toevoegen van gezonde voedingsmiddelen en gewoontes.

Precies. Maak je niet zo druk om alle dingen die je niet zou moeten/willen/mogen eten. Houd je bezig met alle gezonde plantaardigheden die je juist wel wil eten. En eet die dingen.

Door je lichaam te voorzien van alle geweldige voedingsstoffen die voorkomen in de diverse plantaardigheden, maak je je lijf veerkrachtiger. Dan maakt het steeds minder uit of je een keer E-nummer nasi eet bij je schoonmoeder. Simpelweg omdat je lijf perfect in staat is om die klap op te vangen en zich te ontdoen van afvalstoffen en andere problemen.

En jij kunt je ondertussen lekker ontspannen. Stuk beter dan dat neurotische gedoe. Voor meer ideeën in deze lijn, lees mijn artikel over When-at-home-vegan. Het leven is niet zwart-wit, en dat geldt ook voor je eetpatroon.

Gezond eten en afvallen is simpel 🥑

Gezond eten en afvallen cursusWil je meer tips en inspiratie om gezonder te eten? Schrijf je dan in voor mijn online cursus blei lijf.

Deze cursus helpt je gezond eten leuk, makkelijk en moeiteloos te maken. In kleine stappen, met slimme hacks en nieuwe gewoontes. Zo wordt gezond eten steeds makkelijker! 😁

Word slanker, gezonder, fitter en blijer met je lijf. Met blei lijf lukt het je wél om die Tony chocoladerepen te laten liggen en te kiezen voor gezond en lekker eten.

Lees meer over blei lijf en schrijf je direct in…

soChicken nieuwsbrief - maak je leven steeds leuker!

Met mijn nieuwsbrief maak je je leven steeds leuker. In kleine, praktische stappen. Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Doe je ook mee?