1. Schakel e-mail notificaties uit
Check je E-Mail op vaste tijden en zorg dat het je niet de hele dag door kan afleiden van je werk.
2. De 2-minuten regel
Als je iets kunt afronden binnen twee minuten, doe het dan meteen. Sorteer meteen de post en gooi de reclame weg. Verstuur snel dat mailtje, pleeg even dat telefoontje. Duurt het langer van 2 minuten? Plan het dan in voor een later moment.
3. Maak een overzicht van je belangrijkste taken
Maak aan het begin van iedere dag een overzicht voor jezelf met de 1-3 taken die je die dag écht af wilt krijgen. Houd het lekker simpel voor jezelf en richt je op de belangrijkste taken.
4. Gebruik tijd die je over hebt
Moet je wachten bij de dokter? Sta je vaak te wachten op de bus? Overweeg dan om die tijd te benutten, in plaats van naar je smartphone te staren.
Pak het boek op dat je graag wilt lezen. Neem dat magazine mee voor onderweg. Maak alvast een planning voor de dag. Je kunt veel dingen doen in die tijd, en bovendien wordt wachten ook een stuk minder saai.
5. Zeg vaker “nee”
Nee zeggen kan zeeën van tijd creëren. Niemand vat het op als beledigend wanneer je een keer geen tijd voor ze hebt. Sterker nog, mensen zullen je tijd meer waarderen.
Je wordt serieuzer genomen als je kritischer bent op wat je aanneemt. Geef mensen geen vage antwoorden wanneer je eigenlijk nee bedoelt, dat veroorzaakt alleen maar irritatie en kost tijd en energie.
6. Sneak zonder problemen weg bij elk feestje
Geen zin in de zoveelste verjaardag? Geef bij binnenkomst aan dat je weinig tijd hebt. Maak er vervolgens een punt van om iedereen die belangrijk voor je is minimaal 10 minuten face-to-face te spreken.
Zo krijgen zij het gevoel ‘quality time’ met je te hebben doorgebracht en zullen ze niet beledigd zijn dat je maar kort kunt blijven.
7. Leer effectief communiceren
Leer jezelf effectief communiceren. Miscommunicatie kost veel tijd. Mensen die goed kunnen communiceren en de juiste dingen zeggen op het juiste moment besparen veel tijd en gezeur. Lees er boeken over en probeer jezelf te verbeteren.
8. Doe alles in één keer
Doe zoveel mogelijk in één beweging. Ga je naar boven? Neem dan direct de spullen mee die op de trap liggen. Ga je naar beneden? Zelfde verhaal.
Doe meerdere brieven tegelijk op de post. Stofzuig meerdere kamers in één keer – zo hoef je die zware stofzuiger maar één keer te pakken en op te ruimen: dat scheelt weer tijd.
9. Verdeel al je taken in kleine mini-taakjes
Niets is zo lekker als taken afvinken. Het geeft een voldaan gevoel. Deel daarom je grotere taken op in kleine taakjes, zo kun je vaker strepen en blijf je gemotiveerd!
Bijvoorbeeld, ‘kamer opruimen’ kun je opdelen in: kamer luchten, afval opruimen, vuile was uitzoeken, kleding opruimen, bed opmaken, bureau opruimen, papieren uitzoeken, stoffen, stofzuigen, dweilen etc.
10. Belangrijk: wees creatief
Tijd besparen kan op allerlei manieren. Stel jezelf regelmatig de vraag, kan dit sneller en handiger? Wees creatief en vind manieren om je leven makkelijker te maken zodat je kunt bereiken wat je wilt.
Meer lezen over tijd besparen?
Op soChicken zijn meer artikelen geschreven met handige tips om je kostbare tijd niet te verspillen. Ook kun je eens kijken naar het onderstaande boekje!