Artikel opslaan

Vermoeidheid vermindert je levenskwaliteit

Vermoeidheid (en met name chronische vermoeidheid) vormt een enorme belasting op je levenskwaliteit. Je begint je dag immers niet bepaald positief als je moe wakker wordt. Of als je een paar uur na de lunch eigenlijk het liefst in bed zou stappen.

En hoewel vermoeidheid vervelend is, heeft het in de meeste gevallen hele simpele oorzaken. Hieronder vind je natuurlijke en effectieve tips om je mentale uitputting en de daarbijbehorendeĀ vermoeidheidsklachten snel te verminderen.

Belangrijk: Helpen deze tips niet? Ga dan even langs de huisarts. Je vermoeidheid kan namelijk ook worden veroorzaakt door meer serieuze aandoeningen.

Ben je klaar voor een positieve spiraal?

Ik leer je de snelle & moeiteloze weg naar een positief leven dat overloopt van blijdschap, rust, balans & betekenis. šŸŽ‰

In het Broednest volg je onbeperkt tientallen praktische compacte cursussen. Al meer dan 13 duizend mensen gingen je voor!

Probeer nu GRATIS

1. Vermoeidheid en vitamine tekorten

Een tekort aan bepaalde vitaminen kan vermoeidheidsklachten veroorzaken. De meeste vitaminen krijgen we eenvoudig binnen via onze dagelijkse voeding. Als je echter kiest voor een voedingspatroon met geen of minder vlees, dan kun je een tekort aan vitamine B12 ontwikkelen. Vitamine B12 krijg je voornamelijk binnen via dierlijke producten zoals vlees en vis.

Daarnaast kan een tekort aan vitamine D vermoeidheidsklachtenĀ geven. Vitamine D halen we voornamelijk uit direct zonlicht. Een lange winter met weinig zonlicht kan tekorten veroorzaken. Als je daarnaast ook nog eens weinig/geen vis en geen halvarine en margarine eet, dan is het lastig om zonder hulp voldoende vitamine D binnen te krijgen.

Andere vitamines die invloed hebben op je energiehuishouding zijn vitamines B1, B2, B3, B5, B6, B8 en vitamine C. Mineralen die invloed hebben op je vermoeidheid zijn: calcium, ijzer, koper,Ā magnesium,, mangaan, jodium enĀ fosfor.

Vitaminen en mineralen werken met elkaar samen in complexe processen. Zo is magnesium nodig om calcium goed te kunnen verwerken, en is vitamine C nodig om ijzer goed op te kunnen nemen (wat op zijn beurt zorgt voor een gezond zuurstof transport in het bloed).

  • Zelf slik ik daarom regelmatig een normaal gedoseerde (maximaal 100% ADH) multivitamine om tekorten te voorkomen.
  • Als je vermoed dat je tekorten hebt (bijvoorbeeld omdat je geen vlees eet, en geen andere producten met B12 eet), informeer dan eens bij een gezondheidswinkel over de beste manier om jouw eetpatroon aan te vullen.
  • Als je geen idee hebt of je wel of geen tekorten hebt ga langs de huisarts voor een bloedonderzoek.

Het kan heel goed zijn dat het bijslikken van vitamine D en/of vitamine B12 je binnen enkele weken van je vermoeidheidsklachten af helpt. Er zijn echter nog veel meer dingen die je kunt proberen, mocht je vermoeidheid aanhouden.

2. Meer herstellen

Misschien komt jouw vermoeidheid voort uit chronische overbelasting van lichaam en geest. Beschouw je energiepeil als een batterij. Als je een batterij helemaal uitput, zal hij snel kapot gaan. Als je smartphone leeg is dan hang je hem aan de oplader. Het is belangrijk dat je dit ook doet met je lichaam.

Kleine en grote momenten van herstel kunnen je vermoeidheid verminderen. Je lijf is niet ontworpen op constante spanning. Alles in de natuur is ritmisch: Eb en vloed, dag en nacht, licht en donker. Om lekker in je vel te zitten is het belangrijk dat je inspanning afwisselt met ontspanning.

Probeer dus meer te herstellen. Neem na anderhalf uur werken minimaal tien minuten rust. Drink een kop thee, maak een wandeling, kom even terug bij het moment.

Neem ook regelmatig langere periodes rust, bijvoorbeeld in de avonden en in het weekend. Laad de batterij echt even op, zodat je verder kunt zonder jezelf uit te putten. Hiermee kun je je vermoeidheid drastisch verminderen.

3. Vermoeidheid en stress

Als je jezelf structureel overbelast hebt, dan stroomt de energie zo uit je lichaam. Stress vreet energie, het maakt je vermoeid en uitgeput op alle fronten. Wanneer je gestrest bent verbruikt je lichaam in verhoogd tempo voedingsstoffen, hierdoor bouw je sneller tekorten op. Daarnaast kun je minder goed ontspannen, waardoor de batterij nooit goed kan opladen. Je lichaam blijft maar werken, je gedachten blijven maar malen. Hierdoor raak je snel vermoeid.

De meest praktische manier om van je stress af te komen is door te gaan sporten. Als je te moe bent om te sporten, ga dan wandelen. Pak ook de bron van de stress aan.

Orden je gedachten op papier, praat met een goede vriend. Zoek uit waarom je zo gespannen bent, en werk aan het verminderen van deze spanning. Door je stress te verminderen zul je vrijwel zeker je vermoeidheidsklachten verminderen.

In het Broednest vind je praktische hulpmiddelen om je hoofd leeg te maken, overzicht te creƫren in je leven en stress te verminderen.

4. Adem je vermoeidheid weg

Als we bezig zijn, bijvoorbeeld op ons werk achter een bureau, hebben we de neiging om oppervlakkig te ademen. Goede ademhaling is ontzettend belangrijk voor een energiek leven. Oppervlakkige ademhaling maakt je onrustig en vermoeid.

Adem nu een paar keer diep in en uit. Serieus. Laat je schouders zakken, adem in, houd je adem even vast, en laat de lucht rustig wegstromen. Zorg ervoor dat je buik vooruit komt wanneer je inademt. Door te werken aan je ademgewoonte, en vaker rustig te ademen, kun je je vermoeidheid snel verminderen.

Hoe oefen je diep ademhalen? Maak gebruik van een reminder, zoals een alert op je smartphone of smartwatch. Herinner jezelf eraan om even een paar diep in en uit te ademen. Hoe vaker je dit doet, des te beter je zult ademen door de dag heen. Zo kalmeer je je zenuwstelsel, en zul je je mogelijk minder vermoeid voelen.

5. Werk aan je slaappatroon

Je wordt moe als je te weinig slaapt, of als je slaapkwaliteit laag is. Ga eerder naar bed, slaap langer en houd dit ritme vast.

Gebruik minder cafeĆÆne en alcohol – zeker in de avond.

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om je slaapkwaliteit te verhogen. Probeer ze uit, en bekijk wat de resultaten zijn. Hoe lekkerder je slaapt des te minder vermoeidheid je zult ervaren.

6. Stop met het eten van troep

Precies, troep. Er is voeding die je energie geeft, en er is voeding die je energie kost. Eet meer voeding uit de eerste categorie, en veel minder uit de tweede categorie.

Slechte voeding kan vermoeidheid veroorzaken op verschillende manieren. In de eerste plaats bevat slechte voeding weinig voedingsstoffen. In de tweede plaats onttrekt het daadwerkelijk energie aan je lichaam omdat het bepaalde processen in de war gooit Ć©n omdat het meer energie kost om te verteren.

Sommige voeding is bijzonder lastig te verteren (zoals gesmolten kaas), doet je bloedsuikerspiegel enorm snel stijgen (zoals producten met suiker en witte bloem), overvalt je lijf met onnatuurlijke stoffen (zoals smaakversterkers) of maakt je simpelweg direct vermoeid (zoals vet eten en alcohol). Ook te veel eten maakt vaak erg vermoeid.

Eet gezonde, natuurlijke, voedzame voeding. Groente, fruit, volkoren producten, peulvruchten, noten, zaden, en eventueel wat eieren en zuivel. Kies voor voedsel dat je energie geeft en merk hoe je vermoeidheid vermindert.

7. Sporten!

Ik weet het – als je je vermoeid voelt heb je weinig zin om te gaan springen in een groepslesje. Maar je kunt klein beginnen.

Regelmatig sporten is als beleggen. Het kost je nu energie, maar het levert je in de toekomst meer energie op. De batterij loop vandaag leeg, maar op de lange termijn vergroot je de capaciteit van die batterij.

Dus? Dus begin klein. Ga een blokje om. Doe vijf push-ups. Ren een kilometer. Doe een paar jumping-jacks voor de televisie.

Maak je doel belachelijk klein en bouw zo rustig voort. Gebruik je smartphone of een smartwatch om te zien hoe actief je bent, en daag jezelf uit om actiever te worden. Zet meer stappen, verbrand meer calorieĆ«n – doe wat je moet doen om meer te bewegen.

Sporten en bewegen is een verrassend effectieve manier om vermoeidheid te verminderen.

Vermoeidheid oplossen met onze online cursus

Chronische Vermoeidheid OplossenEr zijn nog veel meer dingen die je kunt doen om je vermoeidheid te verminderen en je energiepeil te verhogen. Ik hebĀ alle simpele Ć©n uitgebreide technieken samengevat in dezeĀ super effectieve cursus voor meer energie.

Wil je ook aan de slag met het aanpakken van je vermoeidheid?Ā In korte tijd voel je je weer lekker fit en energiek. šŸ’Ŗ

Bekijk alle technieken voor meer energie…

soChicken Gelukstest

Hoe zit jij in je vel? Doe de gelukstest!

Ontdek hoe goed jij in je vel zit. Deze gratis test vertelt je in 2 minuten hoe gelukkig jij bent en welke stappen je kunt zetten om je leven leuker te maken.

Start de test