Altijd maar moe zijn

Iedereen is wel eens moe of slaapt een nacht slecht. Dat is vervelend, maar komt meestal vanzelf weer goed. Maar wat nu als het niet goed komt en je constant last hebt van vermoeidheidsklachten?

Dan is het slim om daar iets aan te doen. Vermoeidheidsklachten kunnen een serieus probleem zijn voor je gezondheid en kwaliteit van leven.

Verschillende soorten vermoeidheidsklachten

Iedereen ervaart vermoeidheid anders. De één heeft meer fysieke klachten, terwijl een ander bijvoorbeeld extra emotioneel is.

Daarom kan het soms even duren voordat je doorhebt dat je klachten te maken hebben met vermoeidheid. Veel voorkomende vermoeidheidsklachten zijn:

  • Gebrek aan energie;
  • Hoofdpijn – alsof er een knellende band om je hoofd zit;
  • Duizeligheid;
  • Snel boos of geïrriteerd zijn;
  • Niet goed tegen harde geluiden, drukte of fel licht kunnen;
  • Een slechte concentratie en geheugenproblemen;
  • Je somber of verdrietig voelen zonder directe reden;
  • Een traag reactievermogen hebben;
  • Spierzwakte en een verminderde conditie;
  • Moe zijn, maar toch niet in slaap kunnen vallen.

Vermoeidheidsklachten – dit zijn 8 oorzaken

Heb je langere tijd last van één of meerdere vermoeidheidsklachten? Dan is het nuttig om uit te zoeken waar je vermoeidheid vandaan komt. Als je dat weet, kun je gericht aan de slag met de oplossing.

Oorzaak 1 – je slaapritme is verstoord

Neem bij vermoeidheidsklachten je slaapritme eens onder de loep. De meeste mensen hebben 7 à 8 uur slaap per nacht nodig. Maar er zijn ook mensen die genoeg hebben aan 6 uur. Een klein deel van de mensen wordt pas uitgerust wakker na 9 uur slaap.

Slaap je standaard 6 uur of minder per nacht, dan is de kans groot dat je een slaaptekort hebt opgebouwd. Probeer in dit geval eens een tijdje eerder naar bed te gaan.

Nog belangrijker dan het aantal uur dat je slaapt, is de kwaliteit van slaap. Tijdens je slaap ga je door verschillende fases. Van lichte slaap tot diepe slaap en REM-slaap. Deze hele cyclus duurt bij de meeste mensen ongeveer anderhalf uur.

Krijg je niet de kans om meerdere cycli helemaal te doorlopen tijdens je slaap – bijvoorbeeld omdat je gestoord wordt of omdat je te licht slaapt – dan word je vermoeid wakker.

Oorzaak 2 – je hebt last van slaapapneu

Misschien heb je wel eens van slaapapneu gehoord. Dat is een slaapstoornis waarbij je tijdens je slaap meerdere keren even stopt met ademhalen. Hierdoor ervaar je even zuurstoftekort. Je kunt je voorstellen dat dit de kwaliteit van je slaap beïnvloedt.

Snurk je hard en word je vaak met vermoeidheidsklachten wakker? Dan kan het zijn dat je last hebt van slaapapneu. Ook overgewicht en roken zijn risicofactoren.

Je huisarts kan je doorverwijzen naar het ziekenhuis voor een slaaponderzoek. Een apparaat meet dan tijdens je slaap of je ademhaling stopt en zo ja hoe vaak.

Oorzaak 3 – je drinkt te veel cafeïne

Huh, vermoeidheidsklachten door te veel cafeïne? Je krijgt toch juist energie van cafeïne? Dat klopt, maar je lichaam raakt makkelijk gewend aan die regelmatige cafeïne-boost.

Door die gewenning heb je de neiging om steeds meer koffie, cola of energiedrankjes te gaan drinken. Al die cafeïne moet je lichaam ook weer afbreken. Dit duurt gemiddeld zo’n 8 uur.

Als je om 8 uur ‘s avonds dus nog een kop koffie drinkt, dan is de cafeïne pas om 4 uur ‘s ochtends uit je lichaam verdwenen. Zelfs als je denkt dat je hier geen last van hebt, slaap je onbewust slechter en ben je overdag moe.

Oorzaak 4 – je bent overspannen

Heb je overdag last van stress? Dan lig je ‘s nachts waarschijnlijk nog steeds te malen en te piekeren. Een verstoorde nachtrust – en dus vermoeidheid – is dan ook een belangrijke klacht bij overspannenheid of een burn-out.

Om goed te kunnen slapen is een balans nodig tussen inspanning en ontspanning. Als je altijd maar ‘aan’ staat, dan pleeg je uiteindelijk roofbouw op je lichaam. Een oververmoeid lichaam en een overprikkelde geest kunnen moeilijk tot rust komen.

Lees ook: Hoe ik overspannen raakte (en wat ik leerde)

Oorzaak 5 – je hebt last van bloedarmoede

Wist je dat bloedarmoede kan zorgen voor vermoeidheid? Je hebt last van bloedarmoede als je te weinig rode bloedcellen hebt. Dit is vooral vervelend, omdat die rode bloedcellen zuurstof naar je organen brengen.

Het is dus best logisch dat je vermoeidheidsklachten krijgt als je te weinig rode bloedcellen hebt. Naast vermoeidheidsklachten kun je kortademig en duizelig zijn, last hebben van oorsuizen of hartkloppingen hebben.

Ziekte of een erfelijke afwijking kan zorgen voor bloedarmoede, net als ijzertekort. Dit laatste komt onder andere voor als je veel bloedverlies hebt tijdens je menstruatie of omdat je te weinig ijzer uit je voeding haalt. Zie hiervoor ook oorzaak 6.

Oorzaak 6 – je eet ongezond

Af en toe snacken zorgt er niet voor dat je meteen langdurige vermoeidheidsklachten krijgt. Zolang je er over het algemeen maar voor zorgt dat je gezond eet en genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt.

Vitamines, mineralen, eiwitten, vezels, goede vetten en koolhydraten zijn brandstof voor je lichaam. Vergelijk het met een auto: vergeet je te tanken of tank je de verkeerde brandstof dan stopt je auto vanzelf met rijden. Zo is het ook met je lichaam.

Oorzaak 7 – je hormonen zijn uit balans

Dat hormonen een grote invloed kunnen hebben op hoe je je voelt, weet je waarschijnlijk wel. Maar heb je er wel eens aan gedacht dat ze de oorzaak kunnen zijn van je vermoeidheidsklachten?

Denk aan een zwangerschap of de overgang die je hormoonhuishouding flink op z’n kop kunnen zetten. Ook een teveel aan stresshormonen (bijnier-uitputting), insuline-resistentie (diabetes) en te weinig schildklierhormoon (traag werkende schildklier) kunnen vermoeidheidsklachten veroorzaken.

Met een bloedonderzoek kan je huisarts vaststellen of hormonen de boosdoeners zijn waardoor je steeds zo moe bent.

Oorzaak 8 – je beweegt te weinig

Het klinkt gek, maar stilzitten maakt moe. Bovendien krijg je door veel zitten zwakkere spieren en je conditie gaat achteruit.

Heb je een zittend beroep? Zorg er dan voor dat je tussendoor even beweegt. Maak af en toe een wandeling, neem de trap in plaats van de lift en rek je regelmatig uit. Ook een zit-sta-bureau kan een oplossing zijn.

Daarnaast is sporten een goed idee. Daarmee verbeter je je conditie en houd je je spieren en gewrichten sterk en gezond. Dit hoeft niet heel intensief te zijn. Sterker nog, uit onderzoeken blijkt dat matig-intensief sporten het beste werkt bij vermoeidheidsklachten.

Direct aan de slag met je vermoeidheidsklachten

Er zijn nog veel meer dingen die je kunt doen om je vermoeidheidsklachten aan te pakken en je energiepeil te verhogen. Alle simpele én uitgebreide technieken zijn samengevat in onze super effectieve online cursus voor meer energie.

Wil je ook aan de slag met het aanpakken van je vermoeidheid? In korte tijd voel je je weer lekker fit en energiek. 💪

Bekijk dan alle technieken voor meer energie…

soChicken Gelukstest

Hoe zit jij in je vel? Doe de gelukstest!

Ontdek hoe goed jij in je vel zit. Deze gratis test vertelt je in 2 minuten hoe gelukkig jij bent en welke stappen je kunt zetten om je leven leuker te maken.

Start de test