Gevoelig voor prikkels is een kracht én een valkuil

We zijn allemaal wel eens extra gevoelig voor prikkels. Als je last hebt van stress bijvoorbeeld. Of als je even niet zo lekker in je vel zit. Mensen die HSP zijn, merken prikkels altijd sneller op. Ook als ze goed in hun vel zitten.

Je kunt hierbij denken aan prikkels die je waarneemt met je zintuigen zoals smaken, geuren, geluiden, beelden of een kriebelende trui. Maar bijvoorbeeld ook aan emoties van jezelf of van anderen, prestatiedruk of een knorrende maag.

Daar komt bij dat je als HSP prikkels en informatie intensiever verwerkt. Dit betekent dat je langer nadenkt over een situatie en dat je verbanden legt die anderen niet zien.

Dat is fantastisch! Maar je kunt je voorstellen dat je hierdoor wel sneller vermoeid raakt. Je loopt dan een groter risico om overprikkeld te raken.

Als je dit herkent, dan is het slim om jezelf in bescherming te nemen tegen te veel prikkels.

Tip 1: Werk aan je zelfvertrouwen

Soms lijkt het alsof gevoeligheid een zwakte is in een wereld die is gericht op presteren, zichtbaar zijn en altijd maar doorgaan.

Dat is niet waar. Je bent goed zoals je bent, inclusief je gevoelige eigenschappen.

Dat jij gevoelig bent voor prikkels is gewoon iets waarmee je geboren bent. Net zoals dat je geboren kunt worden met sproeten of een talent voor tekenen. Wist je trouwens dat, net als bij mensen, ook twintig procent van de dieren hoogsensitief is?

Je zelfvertrouwen vergroten helpt om beter om te gaan met hoogsensitiviteit. Hoe zie jij jezelf? Wat zijn je kwaliteiten? Wat heb je nodig om je goed te voelen? Wees lief voor jezelf en ontdek hoe je jouw hoogsensitiviteit kunt accepteren.

Als jij je sterk en zelfverzekerd voelt, dan kun je beter voor jezelf opkomen. Bovendien kunnen de emoties van anderen – waar jij sowieso al gevoeliger voor bent – je minder beïnvloeden.

Tip 2: Herken de signalen van je lichaam

Ben je gevoelig voor prikkels? Dan werken sommige dingen voor jou net even anders. Het is prettig als je dit van jezelf weet, zodat je de signalen van je lichaam leert herkennen en eerder kunt ingrijpen.

Daarbij is het goed te bedenken dat niet alle HSP’ers hetzelfde zijn. Waar jij energie van krijgt, kan voor een ander juist een stressfactor zijn en andersom.

Zoek uit waar jouw prikkel-grens ligt. Zo krijg ik knallende hoofdpijn als ik te lang in een drukke supermarkt of winkelstraat ben. Die vermijd ik dus zoveel mogelijk en als ik er toch naartoe moet, dan ga ik op een rustig moment.

Misschien reageer jij heftig op middelen als alcohol of cafeïne. Of voel je je na een gezellig verjaardagsfeestje opeens down, terwijl je niet precies weet waarom. Zo zijn er tal van prikkels die klachten kunnen veroorzaken.

Zodra je merkt dat je overprikkeld raakt, weet je dat het tijd is om je grens aan te geven. Ook als dat betekent dat je na een dagje shoppen niet gezellig mee uit eten gaat. Of dat je geen gewelddadige beelden of films kijkt om je eigen gemoedsrust te beschermen.

Lees ook: Omgaan met hoogsensitieve mensen – zoals partner, collega of vriend

Tip 3: Houd ruimte vrij tussen afspraken en verplichtingen

Een andere goede tip is om je agenda niet te vol te plannen. Zoals gezegd verwerken jouw hersenen prikkels intenser. Dit kost energie.

Zorg er daarom voor dat je tussen verschillende afspraken en verplichtingen ruimte vrijhoudt om op adem te komen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Even wat te drinken halen voordat je aan de slag gaat met een nieuwe taak.
  • Je hoofd leegmaken op de fiets na een werkdag.
  • Geen sociale afspraken plannen op drukke dagen.
  • Een dag in de week helemaal niets plannen.
  • Tijd reserveren om te sporten, mediteren of ontspanningsoefeningen te doen.
  • Tussen de middag een rondje lopen in een rustige omgeving.
  • Tijdens een vakantie met anderen ook tijd voor jezelf nemen.
  • Een afspraak afzeggen als je overprikkeld bent.
  • Een halfuur voordat je gaat slapen alle schermen uitzetten.
  • Wachttijd gebruiken als rusttijd. Erger je niet en laat je telefoon in je zak. Je hoeft even helemaal niets behalve ademhalen.

Omdat je waarschijnlijk ook een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebt, kan het lastig zijn om tijd voor jezelf te nemen. Toch raad ik je aan dit wel te doen. Als je goed wilt blijven functioneren is die balans dus prikkels en ontspanning essentieel.

Tip 4: Zorg voor een plek waar je kunt opladen

Gedurende de dag kunt je het gevoel hebben dat je ‘leegloopt’ door alle prikkels. Dan is het fijn als je je ergens kunt terugtrekken om weer op te laden. Het liefst in je eigen huis. Daarom schreef ik eerder al een artikel over hoe je van je huis een fijne oplaadplek kunt maken.

Dit kan je hele huis zijn, maar ook een aparte kamer, een rustig hoekje met een comfortabele stoel of een ruimte om te doen waar jij blij van wordt en waar je nieuwe energie van krijgt.

Houd de inrichting rustig, maar gezellig. Creëer een prettige sfeer zonder rommel en negatieve prikkels. Denk aan neutrale kleuren, zachte materialen, gedempt licht, aangename geuren en rustige muziek.

Daarnaast kan de liefdevolle energie van een partner of kinderen natuurlijk ook gewoon heel fijn zijn om je mee op te laden.

Is de sfeer in huis een keer niet zo liefdevol? Praat dit dan zo snel mogelijk uit. Dit is namelijk onzichtbare rommel, die net als echte rommel zorgt voor negatieve prikkels in huis.

Ben je zelf gevoelig voor prikkels en heb je aanvullende tips? Deel ze gerust hieronder, zodat anderen er hun voordeel mee kunnen doen.

Meer tips voor een simpel leven

Vereenvoudig stap voor stap je leven met mijn praktische stappenplan Minder meuk, meer leuk.

We lopen samen door al je levensgebieden en maken strategische veranderingen zodat je meer tijd overhoudt, meer ruimte ervaart en minder prikkels hoeft te verwerken.

Lees meer en schrijf je in…

soChicken Gelukstest

Hoe zit jij in je vel? Doe de gelukstest!

Ontdek hoe goed jij in je vel zit. Deze gratis test vertelt je in 2 minuten hoe gelukkig jij bent en welke stappen je kunt zetten om je leven leuker te maken.

Start de test