1. Kreunen en steunen

Als je zeuren schrapt dan verbeter je je leven in één klap dramatisch.

Leef volgens dit mantra:

  1. ”Als ik de situatie niet kan veranderen, dan accepteer ik het.”
  2. ”Als ik íets kan doen om de situatie te veranderen, dan doe ik het.”
  3. ”Als ik niet bereid ben die stap te zetten, dan accepteer ik de situatie alsnog.”

Zeuren is de vierde keus. Het is de situatie niet accepteren én de situatie niet beter maken. Je helpt niet, je voegt niets toe. Er komt alleen ellende uit je mond.

En stoppen met kreunen en steunen betekent ook dat je stopt met het zoeken naar excuses om niet te hoeven doen wat moet doen. Het betekent dat je eerlijk bent tegen jezelf.

Niet: ”Ik kan nu niet hardlopen want het regent.”
Maar: ”Ik kan gewoon door de regen hardlopen. Maar dat wil ik niet.”

Niet: ”Ja maar dat kan ik niet!”
Maar: ”Ik kan het wel. Ik ben simpelweg te bang om mijn comfort-zone te verlaten.”

Niet: ”Ik moet eerst een nieuwe laptop hebben, dán kan ik een boek schrijven.”
Maar: ”Ik kan nu beginnen met schrijven, en ik gebruik een nieuwe laptop als excuus om mijn droom uit te stellen.”

Je bent niet machteloos, de wereld probeert je niet het leven zuur te maken. Als je het kreunen en steunen schrapt dan wordt alles beter – echt waar.

2. De constante prikkeling van je brein

Ik begrijp je. Mijn brein is ook dol op prikkels. Op leuke nieuwtjes, een eindeloze stroom aan YouTube video’s, berichtjes, games, social media en ga zo maar door.

Maar je brein hoeft niet altijd geprikkeld te zijn. Sterker nog, je leven wordt beter als je brein mínder wordt geprikkeld.

Hierdoor verbeter je je concentratie waardoor je productiever wordt. Je ervaart meer kalmte en je wordt minder angstig en gestrest.

Probeer het maar eens. Schrap een aantal prikkels:

  • Gooi je meest afleidende apps van je smartphone. Denk aan Facebook, Instagram, YouTube en nieuws apps. Mijn hoofd is zoveel luchtiger sinds ik Reddit van m’n iPhone heb gemieterd – heerlijk.
  • Overweeg om je televisieabonnement te schrappen. Hierdoor dwing je jezelf om gericht te kijken naar programma’s die je boeiend vindt, terwijl je minder wordt blootgesteld aan nieuws en hype.
  • Ga op nieuwsdieet. Consumeer weinig tot geen nieuws voor meer mentale ruimte.
  • Observeer hoe je direct naar een apparaat grijpt als je je een paar seconden verveelt. En probeer die verleiding eens te weerstaan. Kijk gewoon voor je uit.
  • Train jezelf om vaker ongeprikkeld door het leven te gaan. Laat af en toe je telefoon thuis als je de deur uit gaat of doe een geen 4G experiment.
  • Mediteer regelmatig een paar minuten, en wen aan het niets te doen hebben.

Hoe minder geprikkeld je brein is, des te meer ruimte er komt voor échte creativiteit. Voor originele gedachtes, voor jouw unieke persoonlijkheid.

3. Gemaksvoedsel

In de regel kun je stellen dat: hoe comfortabeler het voedsel, des te meer vet, suiker, additieven en zout het bevat.

Gemaksvoedsel is een andere manier om je brein te prikkelen – en het doet je lijf geen goed. Schrap het uit je leven, en maak ruimte voor meer onbewerkte plantaardige voeding.

Ja – dat betekent dat je meer gaat koken (tenzij je bakken met geld uit wilt geven aan een goede traiteur). Maar geen zorgen, zo moeilijk hoeft het niet te zijn.

  • Houd je maaltijden simpel.
  • Zoek een paar geweldige recepten die je gewoon kunt rouleren.
  • Begin met meal-prepping.

Ik maak elke week een enórme pan soep, waar we een halve week mee kunnen lunchen of dineren. En ik kook altijd dubbele porties, zodat we later in de week niet hoeven te koken.

Een goed gevulde vriezer is als een goedkope en gezonde take-away balie. En vergis je niet – comfort-food hoeft niet ongezond te zijn. Je kunt gezond eten heel aangenaam maken, met de juiste recepten. Billy deelt op zijn blog veel recepten die we thuis eten, en er zit goed spul tussen. :)

4. Rennen en vliegen om problemen op te lossen

Onze maatschappij is gek op actie. Als er iets niet klopt aan ons leven, dan komen we direct in beweging.

En hoewel het ondernemen van actie meestal vereist is om resultaten te behalen – is het niet de enige aanpak. Een andere manier om problemen op te lossen is door non-actie. Door niets te doen, geduld te beoefenen en simpelweg te observeren.

Uiteraard gebeurt er weinig als je enkel non-actie beoefent. Maar het is slim om een balans te vinden. Zodat je niet constant blijft rennen en vliegen. Gevoed door emoties en neuroses.

Want veel problemen bestaan enkel omdat jij ontevreden, ongeduldig of neurotisch bent. Door non-actie kun je werken aan je interne conflicten, waardoor de problemen in de buitenwereld plotseling ophouden te bestaan.

De situatie verandert niet maar jij verandert. Waar je vroeger een probleem zag dat opgelost moest worden, zie je nu een neutrale gebeurtenis waar je prima mee kunt leven.

Zit vaker stil. Doe niets. Stop met rennen en neem de tijd om te beseffen dat niets doen in veel gevallen effectiever is dan actie ondernemen. Het vraagt rust, geduld en acceptatie. Moeilijk, maar absoluut de moeite waard.

Schrap de ellende uit je leven

Door te schrappen kun je je leven oneindig veel leuker maken. Zolang je de zaken schrapt die je naar beneden houden.

Minder meuk, meer leuk cursusIn mijn praktische eCursus Minder meuk, meer leuk neem ik je stap voor stap mee richting een simpeler leven met meer rust, effectiviteit en succes.

Duizenden mensen gebruikten mijn stappenplan om hun leven lichter en eenvoudiger te maken. Doe je ook gezellig mee? :)

Lees hier meer over mijn eCursus…

soChicken nieuwsbrief - maak je leven steeds leuker!

Met mijn nieuwsbrief maak je je leven steeds leuker. In kleine, praktische stappen. Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Doe je ook mee?