“You practice mindfulness, on the one hand,
to be calm and peaceful. On the other hand,
as you practice mindfulness and live a life of peace,
you inspire hope for a future of peace.”

Thich Nhat Hanh

Soms komt alles tegelijk

Het leven laat zich lastig controleren. Je weet nog hoe je een tijdje terug tegen jezelf zei: ”Het leven loopt best lekker, ik zit echt lekker in mijn vel!” – en nu, een paar weken later, word je omringd door chaos en voelt het allemaal teveel.

We ervaren dit allemaal. Aan de ene kant omdat we in goede tijden de neiging hebben om teveel werk te creëren, waardoor we ons in mindere tijden overweldigd voelen. En natuurlijk ook omdat uitdagende situaties op ieder moment kunnen ontstaan.

Want net terwijl je zo blij bent met je leven struikel je, waardoor je je voet breekt, waardoor je wekenlang stil moet zitten waardoor je dat belangrijke project niet kunt afronden waardoor je in een dip komt en gestrest raakt en je weerstand afneemt waardoor je ziek wordt en… nou ja, ellende dus.

Maar de meest voorkomende oorzaak dat het je allemaal teveel wordt is dat alles tegelijkertijd samenkomt in een klittenbol van ellende en stress. Waardoor je gewoon even niet meer weet waar je moet beginnen, het overzicht verliest, en je je door alle stress en zorgen te zwak voelt om er iets aan te doen.

Niet fijn.

Dus wat kun je doen als het je allemaal teveel wordt? Laten we eens kijken.

1. Het zijn je gedachten die het moeilijk maken

Je gedachten veroorzaken het gros van alle ellende in je leven. Het zijn je gedachten die de situatie overweldigend maken, niet de situatie zelf.

In mijn nieuwe boek ga ik hier uitgebreid op in en laat ik zien hoe je kunt leven met minder drama en meer rust in je hoofd, onder andere door regelmatig een paar minuten te mediteren.

  • ”Dit is moeilijk.”
  • ”Ik kan dit niet aan.”
  • ”Het is teveel, ik wil rust.”
  • ”Het zou niet zo moeilijk moeten zijn.”
  • ”De situatie zou anders moeten zijn.”

Herken je deze gedachten? Weet dan dat het dit soort gedachten zijn die je stress bezorgen, niet de situatie zelf. Als je deze gedachten ziet voor wat ze zijn (gewoon wolken die langswaaien in je hoofd) dan kun je al snel zien dat je kunt kalmeren.

Het leven voelt druk en overweldigend. Maar tegelijkertijd is er helemaal niets aan de hand. Je zit op een stoel, je hart klopt, je haalt adem en je ervaart gedachten. Als je deze gedachten niet zo serieus neemt, is dit moment niet zo erg als het lijkt.

Dat lost niet direct je problemen op. Maar het lost wel de oorzaak van je stress op.

Laatst voelde ik me behoorlijk overweldigd. De adoptieprocedure is veel meer werk dan ik had gedacht, de deadline van het manuscript kwam dichterbij, er liepen nog een aantal andere projecten en er staat een enorme verbouwing op stapel om ruimte te maken voor de kleine.

Ik voelde me gestrest en overweldigd. Totdat ik me realiseerde dat er in werkelijkheid weinig aan de hand was. Ik hoef die verbouwing niet zelf uit te voeren. Het werk voor de adoptieprocedure is voornamelijk een kwestie van documenten en stempels verzamelen. Het zijn veel documenten en stempels, maar het werk is niet zozeer moeilijk. En ook de andere projecten waren vooral ingewikkeld in mijn hoofd, maar in werkelijkheid vrij praktisch.

Het zijn de gedachten die het drama maken. Neem je de gedachten minder serieus, dan ziet het leven er plotseling een stuk zonniger uit.

2. Neem tijd om adem te halen

Ja, dus nu je ziet hoe je jezelf overweldigd maakt door je gedachten zo serieus te nemen, is het tijd om even te pauzeren.

Hoe harder je rent, des te sneller de tijd lijkt te verstrijken. Des te harder je lijkt te moeten rennen. Het is een neerwaartse spiraal.

Voelt alles je teveel? Zet dan niet nóg een tandje bij, maar druk even op de rem. Haal een paar keer diep adem. Plan wat vrije tijd in, maak ruimte om een paar uur te lanterfanten. Stress leidt tot tunnelvisie, waardoor je hele leven zwaarder, urgenter en serieuzer gaat voelen dan het hoeft te zijn.

Doorgaan leidt niet tot oplossingen. Het leidt eerder tot burn-out en depressie. Dus neem tijd om te herstellen. In kleine momenten door je dag heen (bijvoorbeeld met een korte mindfulness oefening), door regelmatig te mediteren en door tijd te nemen om niets te moeten.

Zodra je iets meer afstand creëert, begint de tunnelvisie plaats te maken voor een breder beeld, waardoor je meer mogelijkheden ziet en minder stress ervaart.

3. Zet een eerste, kleine stap

Hoe diep je je ook begraven voelt in werk en ellende, er is altijd iets kleins dat je kunt doen om de situatie beter te maken.

Vraag jezelf af: ”Wat is een kleine stap die ik nu kan zetten om de situatie beter te maken?”

Weet je waar ik meestal begin? Bij het opruimen van de woonkamer. Het klinkt onzinnig, maar ik doe dit om een paar redenen:

  • Ik ben even met mijn handen bezig, waardoor ik met mijn aandacht uit mijn hoofd kom.
  • Ik doe iets dat nuttig voelt zonder dat het moeilijk voelt.
  • Ik ervaar hierdoor succes, waardoor ik me sterker voel om de echte ellende aan te pakken.
  • Een schone, opgeruimde leefomgeving inspireert me om andere gebieden van mijn leven ook op orde te brengen.

Als ik dit heb gedaan pak ik gewoon een hele kleine, praktische taak op. Neem de verbouwing waar ik stressvolle gedachten over ervaar. Ik ga zitten met een notitieboekje, en zet mijn zorgen om in een plan. Een lijst met kleine, praktische taken die ik gewoon kan afvinken. Zoals verhuisdozen regelen, zodat ik spullen kan inpakken – dat kan ik wel.

Hierdoor ervaar ik opnieuw succes en voel ik me weer iets sterker. Probeer het maar eens. Met kleine stappen kun je jezelf uit elk moeras trekken, hoe zuigend het ook is. Deze techniek bespreek ik uitvoerig in mijn boek Steeds leuker – ik noem het de Broednestmethode.

4. Blijf stappen zetten

Vervolgens blijf je stappen zetten om de situatie steeds beter te maken. Kleine, praktische stappen die op zichzelf belachelijk klein zijn. Maar samen al het verschil maken.

Kleine stappen zijn makkelijk te zetten, voelen niet moeilijk en inspireren je om door te pakken. Het is een opwaartse spiraal van succes en kracht. Waardoor je al snel merkt dat je leven er veel beter uitziet.

Maar vergeet ondertussen ook niet om tijd te blijven nemen voor herstel. De adempauzes blijven belangrijk. Word niet meteen overmoedig – houd het klein. Zo voorkom je dat je weer in dezelfde penarie belandt.

Laat je gedachten los en zet kleine stappen

Ja – dat is mijn recept om vooruit te komen als alles je even teveel wordt. Erken de gedachten die je gestrest maken, en zie ze voor wat ze zijn: wolken aan de lucht. Meer niet.

Gedachten komen en gaan – daar heb je niets over te zeggen. Maar jij kunt kiezen om ze te geloven of ze gewoon langs te laten waaien. In mijn nieuwe boek leg ik je uit hoe je dit doet, hoe korte meditaties je erbij kunnen helpen en hoe je stress kunt omzetten naar rust in je hoofd.

Best fijn.

En zet vervolgens kleine stappen om je leven steeds een beetje beter te maken. Als je hier beter in wilt worden, ga dan (opnieuw) aan de slag met Steeds leuker en ontdek de korte route naar een leuker leven.

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛