Hoe ik het overzicht verloor

Zoals je misschien weet – mijn boek Steeds leuker komt binnenkort uit. Ik schreef al eerder over mijn struggles tijdens het schrijven van het boek. Het is vooral heel leuk, maar afgelopen tijd kwam ik opnieuw een drempeltje tegen.

Ik voelde me overweldigd en gestrest.

Waarom? Omdat er – nu het manuscript is ingeleverd – een heleboel dingen geregeld moeten worden achter de schermen.

Ik presenteerde mijn boek op De beste boeken live, een boekenbeurs voor boekhandels. En ik was rete-zenuwachtig. Die zenuwen bleken (zoals zo vaak) nergens voor nodig, de boekhandelaren waren onwijs enthousiast – hier vind je alle foto’s.

Steeds leuker op De beste boeken live

Daarnaast geef ik bij de eerste druk een gratis Broednest cursus weg ter waarde van 40 euromaar er is één aandachtspuntje: deze cursus moet nog ontwikkeld worden! 😂

Dus ik ga me binnenkort terugtrekken in een vakantiepark om deze cursus te ontwikkelen in kalmte en met volledige aandacht.

En wat nog meer?

Ja, er is meer. Zoals ik vaker schreef – ik heb er een houtje van om nét even teveel hooi op m’n vork te nemen als ik op dreef ben.

Dus tussen de bedrijven door lanceer ik óók nog mijn nieuwe Broednest cursus over gezond leven – blei lijf. Aan deze cursus heb ik sinds begin 2017 gewerkt (ook in een vakantiepark), en het is hoog tijd om hem met jullie te delen.

Gelukkig is de cursus nu helemaal af – vanaf aankomende woensdag 6 september kun je hem bestellen in je Broednest en ik denk dat je er heel blij van zult worden! 😊

En ondertussen draait alles gewoon door

Precies. Terwijl ik me voorbereid op de boeklancering én mijn Happ.talks op het Happinez festival draaien alle andere werkzaamheden gewoon door. Het is druk op soChicken – superfijn – maar het betekent ook meer vragen van Broednest leden, meer voorstellen en meer reacties.

Mijn perfecte werk-equilibrium bleek niet opgewassen tegen de instroom van deze taken. Gooi er nog een begrafenis, organiseren van een buurtfeest en een aantal sociale verplichten tegenaan en ik verloor het overzicht en raakte gestrest.

Wat een ellende.

Ik heb me al zo lang niet meer gestrest gevoeld dat ik vrij snel merkte dat er iets niet goed ging. Ik voelde me minder gelukkig en blij. Ik leefde meer in mijn hoofd. Ik voelde veel minder liefde en dankbaarheid. En ik was heel moe.

Op een bepaald moment besefte ik: “shit – als ik zo door ga raak ik overspannen”. Niet goed.

Zodra ik besefte dat ik begon af te glijden kwam ik in actie. Want zoals zo vaak in het leven – voorkomen is écht beter dan genezen. Ik voel me inmiddels weer lekker kalm en blij. En gelukkig maar, want deze periode herinnerde me er maar weer eens aan hoe naar het voelt om gestrest te zijn.

Dit zijn de dingen die ik deed om weer terug te bewegen richting kalmte, blijheid en liefde. Wellicht heb jij er ook iets aan als je eens in zo’n situatie terecht komt. 😊

1. Ik vroeg snel om hulp

Hoe sterker je in je hoofd leeft, des te moeilijker het is om er zelf uit te komen. Een beetje zoals je hand alles kan beetpakken behalve zichzelf, kun je met de gedachten in je hoofd niet je gedachten verminderen.

Dus ik vroeg om hulp. Althans – ik was bereid om hulp aan te nemen. Billy bood het me aan. Omdat hij merkte dat ik gestrest was. Hij heeft daar een oog voor ontwikkeld. Ik werd kribbig, ik blijk heel snel te gaan eten, veel te praten en gewoon ‘uptight’ te zijn.

Niet fijn.

Billy hielp me het overzicht terug te brengen. Hij bood aan om samen te plannen en de komende tijd een oogje op me te houden. Heel fijn en heel nodig. Want hoe dieper je in de stress zit, des te beter je hulp van buitenaf kunt gebruiken.

2. Ik schreef in mijn dagboek

De valkuil van stress is dat ik vaak niet door heb hoeveel ik ervan ervaar. En omdat het onrustig voelt in mijn hoofd, heb ik geen zin om de dingen te doen die stress helpen voorkomen. Dan kijk ik liever YouTube video’s omdat dat ‘ontspannend’ voelt – terwijl het juist nog meer onrust toevoegt.

Dus ik besloot de goede gewoontes direct weer op te pakken. Te beginnen bij mijn dagboek. Want een kwartiertje schrijven over de dingen die me onrustig maken doet wonderen. Het bracht lucht en ruimte in m’n hoofd, waardoor ik het overzicht weer terug kreeg.

3. Ik gunde mezelf meer rust

Ik besloot een paar werkzaamheden terug te schroeven, wat afspraken af te zeggen en een paar dagen vrij te nemen. Ik nam extra dutjes, ging op tijd naar bed en zorgde extra goed voor mijn gezondheid.

Ik behandelde mezelf gewoon alsof ik griep had. Rust, rust, rust en extra gezond eten.

4. Ik slikte magnesium bij

Stress kan een neerwaartse spiraal veroorzaken. Je lichaam verbruikt extra magnesium om de boel in balans te brengen, waardoor er tekorten kunnen ontstaan. En een tekort aan magnesium veroorzaakt een zenuwachtig gevoel.

Daarnaast komen klachten als onrust, hoofdpijn, spierpijn en slaapproblemen veel voor.

Heel gek. En heel simpel te verhelpen. Ik had inderdaad last van ‘onbestemde zenuwen’ en spierpijn. Ik begon met het bijslikken van magnesium (ik bestelde deze) en binnen enkele dagen voelde ik me veel rustiger.

Mocht je zelf last hebben van stress en zenuwen – het kan zijn dat je baat hebt bij een magnesium supplement.

5. Ik verminderde prikkels in mijn leven

Als ik me onrustig voel heb ik de neiging om mezelf te kalmeren met YouTube of games. En hoewel die zaken een prima manier zijn om even bij te komen, vormen ze soms ook juist een bron van onrust.

Zo kan ik – als ik al gestrest ben – heel onrustig worden van een game als iets me niet lukt. En kan YouTube me overweldigen met leerzame feitjes en kennis die ik normaal heel leuk vind, maar nu niet echt hoef te weten.

Ik ben een informatie junkie. Maar soms is het beter om even geen nieuwe prikkels te absorberen om tot rust te komen. Wat ik in plaats daarvan deed is samen met Billy van die saaie Britse detectives kijken. En We zijn er bijna natuurlijk. Lekker rustgevend. 😉

6. We maakten een planning

Zoals gezegd hielp Billy me met het maken van een planning. De middag dat we alle taken een plekje gaven op de kalender voelde het alsof er een olifant van mijn schouders was gestapt. Heerlijk.

Een planning geeft rust omdat het mijn brein deze boodschap geeft: ”doe gewoon wat er op de planning staat, dan komt alles goed”

Uiteraard hielden we in de planning rekening met het feit dat ik mezelf genoeg lucht en ruimte geef om te spelen en te ontspannen.

7. Ik ging meer bewegen

De onrust in m’n hoofd had ervoor gezorgd dat ik geen zin had om te sporten. Het is gek hoe dat gaat – maar het is zoals het is. Ik besloot dus de draad weer op te pakken en meer aandacht te schenken aan beweging.

Hardlopen, fietsen, een flinke wandeling maken. Na een paar dagen begon ik te merken dat mijn energie terug kwam.

8. Ik deed ontspanningsoefeningen

Ik vind het lastig om echt te mediteren als ik gestrest ben. Daarom besloot ik te beginnen met ontspanningsoefeningen op YouTube. Ik volg een kanaal van Michael Sealey vol met bizar ontspannende ‘hypnoses’.

De eerste keer dat ik zo’n sessie deed – een paar jaar terug – voelde het bijna eng hoe ontspannen ik me voelde. Ik had me nooit eerder zó kalm gevoeld. Een paar van deze sessies (plus was oefeningen via Inzicht Timer) hielpen me voor te bereiden op serieuzere meditaties.

9. Ik ging vaker mediteren

Na de ontspanningsoefeningen merkte ik dat mijn lijf heel relaxed was, maar mijn brein nog steeds een beetje te actief. Daarom ging ik – naast de ontspanningsoefeningen – ook nog ‘echt’ mediteren.

Al na mijn eerste sessie van 30 minuten merkte ik dat de gedachten in mijn hoofd verdwenen. En na een paar keer voelde ik me weer helemaal rustig in mijn hoofd.

10. Ik accepteerde dat het even ging duren

Het is belangrijk om te beseffen dat stress een tijdje nodig heeft om op te bouwen. In het begin is het vaak lastig te zien wat er gaande is. En zodra je het echt begint te merken ben je al een eind op weg.

Maar vervolgens is het belangrijk om te accepteren dat het de andere kant op ook zo werkt. Het afbouwen van stress kost tijd. Ik accepteerde dat het een paar weken zou duren voordat ik weer helemaal op volledige kracht kon werken. En dat is prima.

Zorgen voor mijn mentale gezondheid is minstens zo belangrijk als zorgen voor mijn fysieke gezondheid. Iedereen vind het normaal dat je een dagje thuis blijft als je je ziek voelt. Maar als je je mentaal niet goed voelt, wordt het al snel weggezet als aanstellerij. Logisch dat mensen te lang doorwerken en uiteindelijk overspannen raken of zelfs in een burn-out terecht komen.

Nou – ik zit daar niet op te wachten. Dus in mijn planning hield ik er rekening mee dat het een paar weken zou duren voordat ik weer helemaal op de rails ben.

11. Ik zette kleine stappen vooruit

Een planning maken is één ding – het is ook belangrijk om de planning uit te voeren om daadwerkelijk vooruit te komen. Want als ik de stressbronnen niet oplos komen ze gewoon weer terug.

Ik ging aan de slag zoals ik dat altijd doe: in kleine stappen. Niet als een gek door de taken heen ploegen. Maar gewoon taak voor taak vooruit komen zodat de situatie steeds beter werd.

12. Ik voelde me dankbaar voor de kleine, fijne dingen

De kleine, fijne momenten verlies ik als eerst uit het oog als ik me overweldigd voel. En ik merkte al snel dat ik mijn aandacht weer terug moest brengen naar de mooie dingen in mijn leven.

Ik begon weer intens te genieten van de kleine, fijne dingen. Tijd doorbrengen met vrienden, leuke dingen doen met Billy, taken afronden die me een lichter gevoel geven. Lekker eten, een goede nachtrust, een kwartiertje in de zon zitten.

De kleine, fijne momenten maken het leven magisch. En zodra ik er weer aandacht voor kreeg, merkte ik dat de opwaartse spiraal definitief was ingezet.

Mooi spul.

Er is altijd iets dat je kunt doen

Het punt is dit – we raken allemaal uit balans van tijd tot tijd. Dat hoort bij het leven.

Niemand is constant perfect gelukkig, en dat is ook niet het doel. Het doel is om je veerkracht te vergroten, zodat je sneller kunt terugveren als je uit balans raakt.

En dat is wat ik je wil laten zien met dit artikel, deze website en mijn boek.

Ik verloor overzicht, voelde me klote, accepteerde de situatie en zette stappen richting balans. Dat werkt altijd – ook al duurt het soms langer dan je zou willen.

Er is altijd iets dat je kunt doen om je leven beter te maken. Altijd. Het is aan jou om uit te zoeken welke kleine stappen je kunt zetten. En hopelijk kan ik je inspireren door mijn struggles te delen.

Ik voel me inmiddels weer prima. Maar ik blijf de komende tijd extra plannen, mediteren, sporten en rusten. Want voorkomen is beter dan genezen. 😊

Wil je op de hoogte blijven rondom mijn boek en blei lijf? Schrijf je dan hieronder in voor de soChicken nieuwsbrief. Nieuwsbrief leden horen alle leuke dingen als eerst!

Schrap deze 3 dingen - maak je leven direct leuker

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief, en ontdek direct welke 3 dingen je nu kunt schrappen om je leven vandaag nog leuker te maken.

Ben je benieuwd wat het is?