1. Neem je slaapritme onder de loep

Tijdens je slaap doe je veel energie op, ten minste, dat is de bedoeling. Slaap je de laatste tijd slecht of onregelmatig? Of word je moe en gespannen wakker? Bekijk dan hoe je je slaapritme kunt verbeteren. Hier lees je hoe je dat doet: Uitgeslapen Door het Leven: 4 Tips!

2. Reken af met suiker en snelle koolhydraten

Als Mars eerlijk tegen je zou zijn dan zou hun reclameslogan precies het tegenovergestelde zeggen. Suiker geeft je namelijk geen energie, het kost je energie.

Schrap suiker uit je leven. Stop (of minder drastisch) met snoep, chocolade, ijs, suiker in de koffie etc. Stop ook met wit brood, witte pasta en witte rijst. Deze ‘witte’ producten worden door je lichaam namelijk bijna hetzelfde behandeld als suiker. Stap over op bruine/volkoren producten. Laat suiker niet je energie stelen! Lees ook Minder Suiker Eten: 7 Tips.

3. Eet meer voedingsstoffen

Je kunt je moe voelen wanneer je bepaalde voedingsstoffen tekort komt. Bepaalde vitaminen (zoals B-vitamines en vitamine C) spelen een belangrijke rol bij het vrijmaken van energie uit voeding.

Voedingsstoffen vind je voornamelijk in ‘echte’ voeding die worden gemaakt door moeder natuur. Groenten, peulvruchten, zaden, noten, vis, vlees en fruit. Wil je checken of je op dit moment voedingsstoffen tekort komt? Vul dan deze gratis voedingstest in: Start voedingstest…

4. Beweeg!

Stilzitten kost je energie, hoe vreemd dat ook lijkt. Kom dus uit je stoel en ga bewegen. Laat het bloed even lekker rond pompen, schud de boel even wakker! Blijf de hele dag in beweging.

Wil je meer bewegen op kantoor? Overweeg dan eens om te werken aan een sta-bureau. Hierdoor zit je minder, beweeg je meer en plak je volgens verschillende onderzoeken jaren aan je leven!

Meer inspiratie om makkelijk en vaak te bewegen? Lees dan Weg met de Sportschool: 15 Tips!

5. Bouw spierweefsel op

Investeer in de opbouw van je spieren. Extra spierweefsel geeft je namelijk extra energie. Spieren maken je leven makkelijker (het leven wordt minder zwaar) en helpen je makkelijk gezond, fit en energiek te blijven.

Integreer voortaan dus wat spiertraining in je workout voor een beter resultaat op de lange termijn!

6. Ga naar buiten

Daglicht en frisse buitenlucht zijn ontzettend gezond. Sla dus een paar vliegen in een klap, en ga buiten sporten! Daglicht helpt je in lijn te leven met het natuurlijke ritme en helpt je bovendien essentiële voedingsstoffen op te bouwen. Lees ook De Helende Werking van Daglicht en Buitenlucht.

7. Adem diep in en uit

Haal een stoot zuurstof in je lichaam, en merk hoeveel energie je hiervoor terug krijgt. Een groot deel van de tijd ademen we oppervlakkig waardoor je lichaamscellen niet de optimale hoeveelheid zuurstof krijgen. Herinner jezelf regelmatig om dieper te ademen voor meer energie.

8. Zet je gedachten stil

De helft van de energie die we uit eten halen wordt opgebruikt door je hersenen. Als je de hele dag in je ‘hoofd leeft’ dan is dat waarschijnlijk nog meer.

Je hersenen verbruiken ontzettend veel energie. Wil je minder moe zijn? Stop dan met piekeren, stop met nutteloos nadenken. Schrijf je gedachten van je af en mediteer regelmatig. Maak lekker je hoofd leeg, zo bespaar je veel energie!

9. Doe een power nap

Soms doet een kort dutje meer voor je dan je zou verwachten. Ben je moe? Wees dan niet bang om even te gaan liggen. Sluit je ogen een halfuurtje en ontdek hoe je er weer een paar uur tegenaan kunt.

10. Denk positief over de toekomst

Negatieve gedachten trekken je batterij leeg. Piekeren, zorgen maken en angstig zijn over de toekomst maken je moe. Denk ik plaats daarvan positief over de toekomst. Dit geeft je niet alleen een veel gelukkiger gevoel, het levert je ook een heleboel extra energie op! Lees ook Positief Denken: Zo Blijf je Altijd Positief.

11. Luister naar je lichaam

Je lichaam geeft je talloze signalen gedurende de dag. Door beter op deze signalen te letten kun je er snel achter komen hoe je energieker kunt worden. Voel jij je bijvoorbeeld altijd moe na het eten van een stuk taart? Dan weet je hoe je deze dip voortaan kunt voorkomen (geen taart eten). Voel je je energiek en fit als je beweegt? Ga dan vaker bewegen!

12. Dump irritante mensen

Er zijn mensen die je energie geven, en er zijn mensen die je energie kósten. De eerste categorie is het meest waardevol, de tweede categorie is schadelijk voor je geluks- en energieniveau. Leg de tijd die je met dit soort doorbrengt aan banden. Omring jezelf liever met mensen die je energie geven!

13. Pak je problemen aan

Heb je concrete problemen waar je op dit moment tegenaan loopt in je leven? Begin dan deze problemen aan te pakken, hoe groot ze ook zijn. Zet een eerste stapje, en voel wat een last er van je schouders valt.

Maak een plan om je schulden af te lossen, en maak je eerste aflossing. Stop met nadenken over je scriptie, maar begin gewoon met schrijven. Leg een ruzie bij. Ruim je problemen stapje voor stapje uit de weg en maak zo veel energie vrij! Meer tips? Leven Zonder Problemen: 7 Tips.

14. Zet een stapje richting je grootste droom

Het bereiken van een grote droom geeft ontzettend veel energie. Ja, het kost moeite en inspanning, maar die investering verdien je dubbel en dwars terug zodra je je doel bereikt. Er komt een enorme stoot energie vrij wanneer je bezig bent met iets wat betekenis voor je heeft.

Een avond doorwerken maakt je normaal gesproken moe. Wanneer je echter weet dat deze avond je dichterbij je droomleven brengt (je eigen bedrijf bijvoorbeeld) dan kost het overwerken je veel minder energie en levert het je mogelijk zelfs energie op!

15. Geef jezelf de tijd om je leven te veranderen

Verandering kost tijd. Geef het dus ook de tijd. Je verhoogt je energieniveau niet binnen een dag. Heb dus geduld, verbeter je energieniveau stap voor stap en zie hoe je leven in enkele weken verandert. Blijf eraan werken, dan zul je uiteindelijk resultaat merken!

Moeheid verslaan in 30 Dagen?

Ben je klaar met die moeheid en wil je zo snel mogelijk meer energie? Volg dan onze praktische eCursus en ontdek hoe je binnen 30 dagen je energie terugkrijgt.

We leggen je uit wat je het beste kunt eten (en wat beter niet), hoe je overstapt van time-management naar energie-management, hoe je je dagen beter kunt indelen en nog veel meer!

Lees meer en schrijf je direct in…

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛