“Good management is the art of making problems
so interesting and their solutions
so constructive that everyone wants
to get to work and deal with them.”

Paul Hawken

De kracht van problemen voorkomen

Een probleem dat je voorkomt hoef je niet op te lossen. Dat is best een magisch idee als je bedenkt dat het gros van onze zorgen ontstaan door onopgeloste problemen.

Door de stappen die je vandaag zet kun je een heleboel toekomstige ellende uit de weg ruimen nog voordat je er ooit een nacht van wakker hoeft te liggen.

De enige problemen die dan nog overblijven zijn de onvoorziene problemen. En zelfs die problemen kun je een stuk dragelijker maken door nu de juiste stappen te zetten. Ik ga je laten zien hoe dat werkt.

Maar eerst wil ik nog een ander voordeel bespreken van het voorkomen van problemen: het enorme rendement.

Het hoge rendement van problemen voorkomen

Grote, uitdagende problemen ontstaan vaak niet ineens. Veel van onze problemen bouwen zichzelf op als een kiepemmer: elke dag druppelt er wat water in, en dan plotseling verandert het zwaartepunt en kiept de emmer om.

Er lijkt niets aan de hand, en dan plotseling heb je een probleem.

Als je goed kijkt zie je echter al snel hoe jouw dagelijkse gedrag in deze emmer ‘druppelt’.

Het punt is: als de emmer eenmaal omkiept heb je er een hoop werk aan. Het opruimen van de rommel zorgt voor een hoop stress en ontwrichting van je leven. En het gaat verder. Want het ene probleem leidt tot het andere. Je komt mogelijk in een neerwaartse spiraal, waardoor je steeds negatiever wordt en het leven steeds uitdagender gaat voelen.

Had je echter – veel eerder al – de bron aangepakt, dan had je nu niet met dit probleem gezeten en had je leven er zonniger uitgezien.

En dat is de ironie: het aanpakken van die bron is meestal verrassend simpel.

Hoe problemen stap voor stap ontstaan

Problemen ontstaan wanneer je gedurende een lange tijd gedrag vertoont dat in strijd is met de doelen die je hebt.

Bijvoorbeeld:

  • Je wilt een lang en gezond leven leiden, maar je rookt een pakje sigaretten per dag.
  • Je wilt je studie afronden zodat je later werk kunt doen waar je blij van wordt mét een goed inkomen, maar je spendeert vooral veel tijd aan videogames, social media en Netflix.
  • Je wilt je fit en sterk voelen, maar je blijft sporten steeds uitstellen.
  • Je wilt meer innerlijke rust ontwikkelen en meer compassie ervaren, maar je checkt het nieuws vijf keer per dag en windt je constant op over wat je ziet.
  • Je wilt een fijne spaarbuffer opbouwen, maar je spendeert steeds je volledige inkomen aan kleding, spullen en uitstapjes.
  • Je wilt omringd zijn door een groep lieve mensen met hechte, liefdevolle relaties maar je maakt weinig tijd voor je vrienden.

Kijk een paar jaar vooruit in de toekomst en vraag jezelf af: op welke koers zit mijn leven nu? Als je je huidige gedrag de komende vijf tot tien jaar (of de rest van je leven) houdt zoals het nu is, welke potentiële problemen zie je dan?

Wat betekent je huidige gedrag voor je (mentale) gezondheid, liefdesrelatie, gezinsleven, andere relaties, werksucces, financiën en persoonlijke groei?

We zijn allemaal verantwoordelijk voor het veroorzaken van een groot deel van onze problemen. Niet alleen door het gedrag dat je vertoont, maar ook door het gedrag dat je niet vertoont.

Bijvoorbeeld:

  • Je hebt pijn in je rug omdat je teveel zit, maar óók omdat je weinig tot geen tijd maakt om bijvoorbeeld wat yoga te doen.
  • Je voelt je ongelukkig door je huidige situatie, maar óók omdat je te weinig tijd neemt om goed na te denken waar je gelukkig van wordt.
  • Je voelt je onrustig omdat je teveel nieuws checkt en veel op social media zit, maar óók omdat je geen tijd neemt om bewust te ontspannen zonder prikkels en regelmatig te mediteren.

Je voorkomt problemen door te stoppen met neerwaarts gedrag en stap voor stap meer opwaarts gedrag in je leven te introduceren.

De basis van de meeste problemen

De meeste problemen in ons leven vallen in een paar categorieën en zijn te voorkomen met simpele stappen:

  • Geldproblemen: leef altijd beneden je stand, verminder materialisme, omarm minimalisme, leef spaarzaam.
  • Relatieproblemen: richt je op de goede eigenschappen van een ander en heb vertrouwen, wees oprecht geïnteresseerd en luister veel, geef fouten toe en vermijd trots, investeer in de ander op kleine manieren, spendeer voldoende tijd met de ander.
  • Werkproblemen: doe wat je moet doen om echt goed te worden in je werk, plan je weken en dagen, doseer hoeveel je wilt doen, blijf kleine stappen zetten.
  • Gezondheidsproblemen: eet elke dag fruit en groente, eet weinig tot geen vlees en andere dierlijke producten, drink weinig of niet, rook niet, beweeg voldoende en sport regelmatig, doe een beetje krachttraining, stretch of doe yoga, slaap voldoende, zorg voor ontspanning, houd je gewicht in balans, gebruik zonnebrand, zoek medische aandacht indien nodig, blijf thuis en rust uit als je ziek bent, verplaats je aandacht naar de aspecten van je gezondheid die goed zijn en laat (kleine) problemen niet je hele leven domineren.
  • Praktische problemen: pleeg voldoende onderhoud aan je woning, je auto, smartphone, tablet, laptop en andere zaken die je nodig hebt om prettig te leven. Pleeg ook onderhoud in je boekhouding, financiën en digitale omgevingen (documenten, social media, foto’s, etc.). Zorg voor backups van bestanden die je niet wilt kwijtraken.
  • Heftige te voorkomen problemen: teken nooit iets zonder precies te begrijpen wat je tekent, draag altijd je gordel als je gaat rijden en drink niet, verzeker risico’s die je niet zelf kunt dragen, vermijd bekende kankerverwekkende stoffen, doe je onderzoek voordat je grote stappen zet, etc.
  • Etc.

Met een collectie van goede, dagelijkse gewoontes kun je bijna automatisch een heleboel veelvoorkomende problemen voorkomen. Dat klinkt belachelijk simpel, maar het is waar.

Wanneer je er bijvoorbeeld voor zorgt dat er geen water druppelt in het ‘relatieproblemen emmertje’ (door liefdevol te investeren in de mensen om je heen), dan zal dit emmertje ook niet omkiepen. En dus zul je in dit gebied geen of nauwelijks problemen ervaren. Dat terwijl problemen in dit gebied bij veel mensen hun complete leven domineren.

Als je weet wat voor leven je wilt, dan weet je ook wat voor leven je niet wilt. Door je gedrag in lijn te brengen met een wenselijke toekomst maak je het veel waarschijnlijker dat je deze toekomst zult ervaren.

Je ziet niet welke problemen je voorkomt

Precies – de problemen die je niet ervaart zijn onzichtbaar. Dit maakt de situatie voor veel mensen verraderlijk. Zeker omdat het vaak maanden tot jaren duurt voordat de kiepemmer zo vol is dat hij omkiept.

Alles loopt lekker, het leven is goed. Je begint je gezondheid voor lief te nemen en gaandeweg begin je steeds ongezonder te leven. Je hebt het druk en je gezondheid kan het hebben. En dan – na een jaar of twee – ervaar je ineens vage klachten. Eczeem, opgeblazen gevoel, overgewicht, pijnlijke gewrichten – noem het maar op.

Als je nu bijstuurt kun je de ellende herstellen. Maar als je nu meegaat in de neerwaartse spiraal, sleur je andere levensgebieden met je mee en ontstaan er overal problemen.

Soms voelen goede gewoontes overdreven omdat ze problemen voorkomen die niet bestaan. Dus herinner jezelf eraan waarom je het doet. Je vergroot de kans op een goede toekomst voor jezelf en de mensen om je heen.

Zoals ik eerder schreef: balans is geen bestemming, balanceren is een vaardigheid. Het is een kunst die je dagelijks beoefent.

Onvoorziene problemen minder stressvol maken.

Er zijn ook problemen die je simpelweg niet kunt voorzien of waar je je – redelijkerwijs – niet op kunt voorbereiden. Langdurige lockdowns tijdens de coronacrisis zijn hier een voorbeeld van, of het plotseling overlijden van een dierbare.

Wat kun je doen om dit soort problemen te voorkomen?

Onderzoek in dit geval wat jij in de hand hebt. Jij kunt niet voorkomen dat er een pandemie uitbreekt. Maar je kunt wél bepalen hoe jij er mee omgaat vanbinnen. Blijf je positief? Of laat je je meesleuren in een neerwaartse spiraal? Met welke houding je een probleem benadert bepaalt voor een groot deel hoe problematisch je het ervaart.

Tot slot kun je op iedere dag investeren in veerkracht. Bijvoorbeeld door te bouwen aan buffers en speelruimte, zodat je onvoorziene omstandigheden makkelijk kunt opvangen.

Maar ook door actief te investeren in je mentale gezondheid. Een voorbeeld hiervan is het beoefenen van meditatie en mindfulness. Hierdoor zorg je ervoor dat je uitgangspositie beter is wanneer er vervelende dingen gebeuren.

Problemen worden minder problematisch

Rouwverwerking verloopt soepeler als je veel hebt gemediteerd en hebt geleerd om moeilijke gevoelens te verwerken. Financiële tegenslagen zijn minder ontwrichtend als je een gezonde spaarbuffer hebt opgebouwd.

Moeilijke periodes op ieder gebied zijn overkomelijk wanneer je hebt geïnvesteerd in een sterke en liefdevolle relaties. Gezondheidsproblemen hebben een betere kans op genezen wanneer je al jaren goed voor je lichaam zorgt. Overweldigende drukte is beter te hanteren als je jezelf planningsvaardigheden en de Broednestmethode hebt aangeleerd.

Problemen voorkomen is een edele kunst. Het vergroot niet alleen je kans op een fijne toekomst. Het zorgt ook voor een goed leven, hier en nu. Omdat de stappen die nodig zijn je ook nu plezier, voldoening en andere mooie resultaten bieden.

Op die manier kun je je bezighouden met groei. Zodat je niet alleen meer uit je eigen leven kunt halen, maar ook meer kunt betekenen voor de mensen om je heen.

Hoe kan ik problemen voorkomen?

Een heleboel problemen voorkom je door jezelf de juiste gewoontes aan te leren. In mijn boek Steeds leuker lees je welk handjevol veranderingen de meeste impact hebben met de minste moeite.

Wil je een stap verder gaan? Werk dan aan jezelf met behulp van het Broednest. Hier volg je onbeperkt compacte cursussen, challenges, stappenplannen, checklists, meditaties en meer.

Ontdek wat het Broednest voor jou kan doen…

Zo maak je je leven steeds leuker ☀️

Volg onbeperkt compacte cursussen, stappenplannen, video-meditaties en meer. Start vandaag jouw opwaartse spiraal. 🌱

Begin direct

Gratis tips om je leven leuker te maken

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 150.000 mensen zijn al lid! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛