Niet bestaande ellende is de beste ellende

Precies. Ellende is vooral fijn als het er niet is. Voorkomen is vrijwel altijd beter dan genezen.

Soms lijkt het alsof de ellende in je leven zich gewoon aandient. Alsof jij er niets over te zeggen hebt. En dat is deels waar. Je hebt geen controle over de hele wereld om je heen. Maar het is ook deels onwaar: er zijn namelijk wél een heleboel dingen die je kunt doen om ellende te voorkomen.

Ellende voorkomen is vaak makkelijker dan het lijkt. Het enige wat je hoeft te doen is anticiperen op onwenselijke uitkomsten, en nu stappen zetten om de onwenselijkheid van deze uitkomsten te minimaliseren.

Hieronder vind je 5 levensgebieden waarin je ellende wilt vermijden, met daarbij een paar tips en suggesties die je kunnen helpen ellende te voorkomen.

1. Ellende in relaties voorkomen

Ruzie – bah. Je krijgt er een knoop in je maag van. Relatie-ellende is de vervelendste ellende omdat de relaties met de mensen om je heen zo belangrijk zijn voor je dagelijks geluk.

Hoe voorkom je ellende in relaties? Een paar dingen:

  1. Eerlijkheid
  2. Authenticiteit
  3. Betrouwbaarheid

Als er iets mis is, wees dan zo dapper om het uit te wijzen. Door eerlijk te zijn kun je een hoop ellende besparen. Liegen maakt alles ongekend ingewikkeld op de lange termijn. En die complexiteit vormt een broedplaats voor ellende.

Haal niet de hele wereld erbij als je onenigheid hebt. Stip het direct aan en houd het specifiek: ”Ik vind het vervelend dat je me niet de ruimte geeft om mijn kant van het verhaal te delen.”

Blijf bij jezelf. Besef dat jouw manier slechts één manier is, en niet de manier is voor iedereen. Als je iets aanstipt bij een ander, laat dan duidelijk weten dat je spreekt vanuit jouw mening en jouw gevoel. ”Ik vond je reactie kwetsend” veroorzaakt minder ellende dan ”Je bent een eikel”.

En tot slot: doe je best om betrouwbaar te zijn. Betrouwbaarheid is een essentieel fundament onder relaties. Doe wat je belooft, ook als je een beetje spijt hebt van die belofte. En wees er voor anderen als ze je nodig hebben – ook al komt het niet altijd goed uit.

Steeds wanneer je deze drie dingen doet investeer je in de relatie. En een heleboel kleine investeringen samen zorgen voor een toekomst met een stuk minder kans op problemen.

Eerlijkheid voorkomt dat er onuitgesproken frustraties ontstaan. Authenticiteit helpt je te spreken vanuit jezelf en betrouwbaarheid helpt je bouwen aan waardevolle, stabiele relaties.

Vind je relaties moeilijk? Overweeg dan om een paar goede boeken te lezen over vriendschap, sociale vaardigheden en liefderelaties. Ze kunnen je helpen een heleboel ellende, ruzies en relatiebreuken te voorkomen.

2. Ellende met je gezondheid voorkomen

Wacht niet tot de dokter ellendige dingen tegen je zegt. Je hoeft niet te wachten op een diagnose of een ‘laatste waarschuwing’ voordat je beter voor jezelf gaat zorgen. Je kunt een heleboel ellende besparen als je nu investeert in je gezondheid.

  • Stop met roken.
  • Drink minder.
  • Mediteer regelmatig.
  • Sport vaker.
  • Eet meer groente en fruit.
  • Eet minder vlees en stop met bewerkt vlees.
  • Gebruik minder zuivelproducten.
  • Eet meer hele granen.
  • Laat je preventief testen als je wordt opgeroepen, en stel het niet uit omdat je bang bent voor het antwoord.
  • Als je rare kwalen hebt, ga dan langs de huisarts. Ook als je je schaamt.
  • Check jezelf op veelvoorkomende aandoeningen.
  • Vrij veilig. En als je wisselende contacten hebt, laat je dan regelmatig testen op SOA’s. Weet dat elk tijdelijk seksueel genot verbleekt bij een leven lang pillen slikken en andere ellende.
  • Investeer in een bed waarin je uitgerust wakker wordt.
  • Stretch regelmatig om je lenigheid op te bouwen en te bewaren.
  • Wees actief betrokken bij eventuele behandelingen. Leer over de aandoeningen die je hebt. En zoek uit wat je zelf kunt doen om de behandeling effectiever te maken.

Je lichaam is in essentie alles wat je hebt. Zonder lichaam geen leven. Wat je nu doet beïnvloedt je levenskwaliteit over dertig jaar. En ellende in je lichaam is naar omdat het altijd bij je is. Je kunt er moeilijk voor vluchten en het kan je hele leven bepalen.

Dus eet je broccoli. Sport, beweeg en neem je gezondheid serieus. Dan voorkom je mogelijk ontzettend veel ellende. En bovendien ontwikkel je nu meer energie, een beter humeur en een gezond gewicht. Ook fijn.

3. Ellende met geld voorkomen

Geldproblemen zijn een enorme bron van stress. Maar gelukkig zijn er een hoop dingen die je kunt doen om geldproblemen te voorkomen.

  • Leef altijd beneden je stand. Zorg dat je elke maand ‘winst’ draait. Dat je minder uitgeeft dan je binnen krijgt. Dat is de belangrijkste manier om geldproblemen te voorkomen.
  • Vermijd schulden en los bestaande schulden zo snel mogelijk af. Inclusief je hypotheek.
  • Werk om je materialisme te verminderen en tevreden te zijn met minder.
  • Bespaar op je vaste lasten, en schrap overbodige terugkerende lasten. In dit artikel lees je hoe je dat stap voor stap doet.
  • Houd overzicht in je financiën. Als je weet waar je geld heen gaat, kun je problemen veel makkelijker aan zien komen en op tijd bijsturen.
  • Anticipeer op grote uitgaven en zet geld apart. De gemeentebelastingen, de wasmachine die op zijn einde loopt, terugbetaling van de zorgtoeslag, etc. Wees erop voorbereid, dat geeft rust.

Wees betrokken bij je geldzaken. Door je kop in het zand te steken wordt je financiële situatie niet beter. Accepteer de feiten en gebruik je situatie als uitgangspunt van waaruit je stap voor stap kunt verbeteren.

4. Stress en overspannenheid voorkomen

Door aan de slag te gaan met het voorkomen van bovenstaande ellende zul je al veel bronnen van stress kunnen voorkomen. Maar toch is het mogelijk om teveel stress te ervaren, bijvoorbeeld doordat je veel hooi op je vork neemt en erg ambitieus bent. Of juist doordat je eindeloos blijft piekeren over de ellende in je leven.

  • Neem ontspanning serieus. Je moet ontspannen om gelukkig en gezond te kunnen zijn. Niets doen is waardevol.
  • Heb je een druk en chaotisch leven? Neem dan elke week een paar minuten om een weekplanning te maken. In die weekplanning kun je vervolgens vrije blokken inplannen, zodat je zeker weet dat je tijd voor jezelf zult nemen.
  • Weet dat het afbouwen van stress tijd kost. Je kunt niet een paar weken gehaast leven, en vervolgens verwachten dat je na één dag je sauna weer helemaal ontspannen bent. Dus maak er bewust tijd voor vrij, liefst op een dagelijkse basis.
  • Prikkel je brein minder als je merkt dat je onrustig bent. Minder nieuws, media, televisie, social media, smartphone en games. Lees liever een boek, of kijk gewoon even tevreden voor je uit.
  • Houd een paar ontspanningsoefeningen achter de hand waar je op kunt teruggrijpen als je je gestrest voelt.
  • Werk om minder te piekeren en meer in het moment te leven.
  • Maak tijd om te spelen en het kind in je naar boven te halen. Doe leuke, gekke dingen gewoon omdat je ervan geniet. Niet omdat je er iets mee wilt bereiken anders dan buikpijn van het lachen. Spelen is een geweldige remedie tegen stress.
  • Sport vaker als je door een stressvolle periode gaat. Sporten helpt je de opbouw van stress te verminderen.
  • Neem signalen van stress serieus en trek op tijd aan de bel. Eerst bij mensen in je omgeving, en als dat niet helpt bij de huisarts. Misschien denk je dat je geen tijd hebt om te ontspannen, maar een burn-out kost nog véél meer tijd.

Stress kan je het leven flink zuur maken, maar door er bewust mee om te gaan kun je veel ellende voorkomen.

5. Alle ellende minder ellendig maken

Ellende is relatief. De één ligt nachten wakker van een situatie waar een ander niet eens van opkijkt. En omdat ellende relatief is, kun je leren om de problemen in het leven minder zwaar te zien.

Dit kun je doen door te leren relativeren én door mindfulness te beoefenen.

  • Mediteer dagelijks minimaal een paar minuten, en werk naar minimaal een kwartier per dag toe. Meditatie helpt je de problemen in je leven in perspectief te plaatsen en meer lucht in je hoofd te krijgen.
  • Leer om gedurende je dag regelmatig kleine momenten van mindfulness te ervaren. Bijvoorbeeld wanneer je even zit te wachten, als je in de trein zit, op het toilet of gewoon in je woonkamer. Doe af en toe even niets en wees gewoon.
  • Schrijf je problemen van je af. Dit helpt je relativeren.
  • Houd je bezig met de dingen die je goed vind in je leven.
  • Overweeg de voordelen van je problemen. Alles in het leven heeft voor- en nadelen. Vaak richten we ons vooral op de nadelen. Maar het belichten van de voordelen kan helpen om in te zien dat de situatie niet alleen maar vervelend is, en dat het leven minder naar is dan we dachten.

Door minder in je hoofd te leven, je problemen te relativeren en mindfulness te beoefenen worden alle problemen minder problematisch.

Het leven gaat steeds sterker voelen als een stroom aan gebeurtenissen waar je van kunt genieten als jij dat wilt. In plaats van een opeenvolgende serie van ellende en problemen, afgewisseld met leuke dingen. Veel fijner.

In kleine stappen maak je je leven steeds leuker

Precies. Er is altijd iets dat je kunt doen om je leven leuker te maken. En dat is ook precies waar ik in mijn eerste boek Steeds leuker dieper op in ga!

Je kunt mijn boek binnenkort voorbestellen. Als je dit doet krijg je er bovendien een gratis Broednest cursus t.w.v. €30 bij!

Maar deze eerste oplage (met bonus cursus) is beperkt, dus schrijf je in voor de nieuwsbrief dan hoor je het als eerste. ✌🏻

Schrap deze 3 dingen - maak je leven direct leuker

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief, en ontdek direct welke 3 dingen je nu kunt schrappen om je leven vandaag nog leuker te maken.

Ben je benieuwd wat het is?