Je dromen waarmaken kan eenvoudiger

Ploegen is één manier om vooruit te komen. En het is de manier die erg op prijs wordt gesteld door onze maatschappij.

Zolang je er maar uitziet alsof je hard werkt is het goed. Als het lijkt alsof je lui bent… Nee – dat is niet goed.

Maar gelukkig laten we ons daar niet door beïnvloeden. Want als je je leven wilt upgraden dan zul je af en toe schijt moeten hebben aan wat andere mensen van je denken.

Vergeet ploegen. Hard werken is waardevol, en we kunnen er altijd nog op terugvallen als dit niet blijkt te werken. Maar ik denk niet dat je daarvoor zult kiezen. Want latte’s drinken met een goed boek is aantrekkelijker dan overwerken en overwerkt raken.

Goed, wat zijn die drie magische technieken? Ik pikte ze lang geleden op uit één van mijn favoriete boeken – Een werkweek van 4 uur – en ik gebruik ze nog steeds dagelijks in mijn werkleven.

Op zichzelf kunnen ze je leven veranderen. Maar als je ze combineert ontstaan er bizarre situaties waarin je méér bereikt dan ooit terwijl je veel minder doet.

Laten we beginnen.

1. Doe alleen essentiële dingen

Je doet overbodige dingen. En die overbodige dingen zorgen ervoor dat je overwerkt raakt terwijl je niet echt vooruit komt.

Wat voor dingen?

  • Eindeloos veel tijd besteden aan e-mail.
  • Uren rondhangen op social media.
  • Tijd besteden aan projecten die je niet richting je doelen helpen.
  • Werk uitvoeren omdat je geen nee durft te zeggen, ook al voegt het nauwelijks iets toe.
  • Tijd verliezen aan administratieve rompslomp.
  • Projecten oppakken omdat ze ‘nice to have’ zijn, niet omdat ze essentieel zijn.
  • Taken inefficiënt uitvoeren omdat we het altijd zo gedaan hebben.
  • Tijd besteden aan vruchteloze telefoontjes, meetings en groeps-apps die niemand vooruit helpen.

Dit zijn niet de werkzaamheden die je helpen waarde toe te voegen. Het zijn de dingen die je ervan afleiden.

Je kunt een boek schrijven dat duizenden levens raakt. Of net zoveel woorden typen in individuele emails die verloren gaan in het virtuele vacuum. Aan jou de keus.

De meeste mensen lijken te kiezen voor de e-mails.

Het punt is – je moet werk schrappen. Als een minimalist. Je moet bepalen welke werkzaamheden essentieel zijn voor je doelen. En de rest moet je uit je leven zien te werken.

Dat vraagt besluitvaardigheid, lef en een bereidheid om anderen in de war te brengen. Maar het werkt als een tierelier.

Want als je minder doet dan heb je meer tijd, aandacht en energie voor die paar dingen die je echt helpen waarde toe te voegen.

En waar waarde wordt gecreëerd vloeit waarde terug. Hoe meer waarde jij kunt toevoegen, des te meer waarde je uit je werk zult terughalen in de vorm van inkomen, erkenning, waardering en voldoening.

Hoe pak je dit aan? Ik schreef er eerder dit artikelen over – Slimmer werken – waarom je 80% van je taken moet schrappen

2. Doe de essentiële dingen in minder tijd

Tijdens mijn afstudeerstage heb ik bijna vier maanden niets uitgevreten. Het was de bedoeling dat ik een scriptie zou schrijven. Maar zoals je misschien al hebt gelezen in mijn minder uitstelgedrag cursuser gebeurde van alles, behalve een scriptie.

Toch ben ik afgestudeerd met een acht. Hoe dat kan? Ik schreef mijn scriptie in anderhalve week.

De enorme tijdsdruk zorgde voor drie dingen:

  1. Het was héél duidelijk wat het meest belangrijk was. Ik had mijn prioriteiten op een rijtje, waardoor ik stopte met uitstellen.
  2. Ik werd gedwongen om het kaf van het koren te scheiden. Ik besteedde simpelweg geen tijd aan zaken die niet essentieel waren voor mijn doel: afstuderen met een voldoende.
  3. De tijdsdruk zorgt voor enorme focus. Er was geen tijd te verliezen, dus ik liet me niet afleiden. Door deze focus kwam ik sneller in de flow, waardoor ik kon werken op al mijn cilinders.

Het resultaat is interessant. Ik leverde prima werk af in een fractie van de tijd die ik ervoor had gekregen. Toegegeven – ik was gestrest en voelde me onwijs ongelukkig. Maar zo hoeft het niet te zijn.

Deze observatie (dat je met tijdsdruk vaak beter en sneller werkt) wordt ook wel Parkinsons Law genoemd. Die stelt dat de hoeveelheid werk altijd toeneemt om de beschikbare tijd te vullen.

Met andere woorden: hoe meer tijd je ter beschikking stelt, des te groter de kans dat je die tijd ook nodig zult hebben.

En daar wordt het dus interessant. Als je jezelf minder tijd geeft om een specifiek doel te bereiken, dan voltooi je je doel in minder tijd.

Als ik een nieuwe Broednest cursus ontwikkel dan vertrek ik voor een week naar een vakantiehuisje. Het doel: voordat ik naar huis ga is de eerste versie geschreven.

Vroeger – toen ik geen geld had voor vakantiehuisjes – kostte de eerste versie me maanden. Simpelweg omdat ik mezelf geen strakke deadline oplegde.

Dat is ook de reden dat ik terwijl ik dit schrijf een maand in Thailand zit om mijn eerste boek te schrijven. De strakke deadline geeft focus waardoor ik beter en sneller werk.

Als je je doelen sneller wilt bereiken dan kun je het volgende doen:

  1. Maak je doel super concreet en meetbaar. Baken het goed af zodat je echt weet wanneer je succesvol bent.
  2. Geef jezelf een onwijs strakke deadline om dit doel te bereiken. Tegen het onrealistische aan.
  3. Spreek eventueel een beloning met jezelf af als je het haalt, en/of een straf als je het niet haalt.

Als je weet dat je voor het einde van de dag twee artikelen af wilt hebben, dan gedraag je je anders dan wanneer je er een week voor neemt.

In de eerste situatie ga je direct schrijven – er is geen tijd te verliezen. In de tweede situatie ga je je mail checken – tijd zat.

Wil je meer inspiratie om deze techniek toe te passen? Lees dan mijn artikel over de kracht van sprints in je werkleven.

3. Spaar de kleine taken op

Oké – maar je moet vroeg of laat tóch je mail beantwoorden. Ja. En om te voorkomen dat je daar onnodig veel tijd aan kwijt bent, is het slim om ze op te sparen.

Met andere woorden: je checkt je mail minder vaak en werkt het weg op gezette tijden. Eén keer per dag bijvoorbeeld.

Het opsparen van taken helpt je tijd besparen op twee manieren:

  1. Je vermindert de ‘opstartkosten’ die nodig zijn om in de taak te komen.
  2. Je vermindert afleiding bij het afwerken van je belangrijkste taken.

Opsparen kan op allerlei manieren. Een simpel voorbeeld is dat je éérst een belangrijke taak afrondt, en daarna een uurtje werkt aan je e-mail, social media, administratie, bankzaken etc. En daarna weer verder gaat aan je volgende belangrijke taak.

Meer over opsparen (of batchen) lees je hier:

Combineer de technieken voor extra magic

Je begrijpt het al, door deze technieken te combineren word je onstuitbaar. Je raast zo snel richting je doelen dat je een vuurspoor achterlaat.

  • Je werkt enkel aan die paar taken die het meest belangrijk zijn voor je doelen.
  • Je voert deze taken razendsnel uit met behulp van enorme focus.
  • De kleine taken die overblijven spaar je op en vink je in één ruk af.

En boem – je kunt een dag minder gaan werken terwijl je méér voor elkaar krijgt.

Wil je weten welke andere onmisbare tips mij hielpen om mijn uitstelgedrag voor goed achter me te laten? Je vindt de tips hier…

Schrap deze 3 dingen - maak je leven direct leuker

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief, en ontdek direct welke 3 dingen je nu kunt schrappen om je leven vandaag nog leuker te maken.

Ben je benieuwd wat het is?