“Silence is a source of great strength.”
Lao Tzu

Stilte is gezond

Wanneer was de laatste keer dat je genoot van stilte? Dat er geen geluiden waren, en dat jij je simpelweg bewust was van het moment?

Misschien was het toen je op reis was, in een prachtig berggebied. Of misschien ervaar je het ’s nachts als je over straat loopt in een rustige wijk.

We worden constant omringd door geluid. Auto’s, video, notificaties en muziek. En doordat we omringd worden door een zee van geluiden, vergeten we hoe fijn het is om af en toe echte stilte te ervaren.

Stilte is een geweldig uitgangspunt. Het helpt je kalmer te worden en je gedachten op een rijtje te zetten. Het helpt je ook om meer in het hier en nu te leven.

De laatste weken merk ik hoe ik steeds meer geniet van stilte. En in dit artikel deel ik vijf tips hoe je vaker van stilte kunt genieten.

1. Scan je leef- en werkomgeving op onnodig geluid

Als ik thuis muziek aan zet wil ik muziek horen. Maar zodra ik de muziek uit zet, wil ik dat het stil is.

In mijn vorige huis hoorde ik altijd verkeer op de achtergrond. De A4, een doorgaande weg naast het huis, de Metro en af en toe een vliegtuig. In mijn huidige huis in Delft is het veel stiller. En sinds kort zelfs vrijwel helemaal stil.

Onze router staat op een tijdklok. ’s Nachts schakelt hij uit, en ’s ochtends springt hij weer aan. Zo besparen we jaarlijks behoorlijk wat stroom, en baden we niet elke nacht in WiFi straling.

Dit schakelklokje tikte heel zachtjes. En dat werd steeds irritanter. Want hoe stiller het in huis werd, des te harder dat tikje leek te worden. Pas toen ik de mechanische schakelklok verwisselde voor een digitale schakelklok, viel het me op hoe fijn het is om dat getik niet meer te horen.

Loop eens door je huis heen. Wat hoor je allemaal?

  • Een koelkast die vaak aanslaat omdat hij op een hoge stand staat;
  • Een ventilatiesysteem dat altijd zoemt;
  • De geiser die geluid maakt, en nagekeken moet worden;
  • Zoemende harde schijven, piepende speakers en andere apparatuur;
  • Een piepende oplader;
  • Een tikkende antieke stroommeter;
  • Een CV installatie met luchtbellen die enorm pruttelt;
  • Geluid van de straat;

Door dit soort kleine irritatiebronnen op te lossen, creëer je een basis van stilte thuis. Soms kun je dat doen door iets te vervangen of te repareren. Soms krijg je het voor elkaar door iets te isoleren, of door iets te verplaatsen.

In andere gevallen vereist het een grotere ingreep. Wij hebben begin dit jaar de ramen op de bovenverdieping vervangen voor dubbel glas. Dit deden we vooral vanwege de isolatie (zodat we niet aan de vloer vast vriezen als we ‘s winters uit bed komen). Maar het had het bijkomende voordeel dat het stiller werd in huis.

Ben je in de markt voor een nieuw huis? Neem stilte dan mee in je overwegingen. Het is verleidelijk om die drukke (spoor)weg voor lief te nemen, omdat het huis zo leuk en betaalbaar is. Maar het is wel een constante inbreuk in je leven, die je niet kunt uitschakelen en die behoorlijk irritant kan worden als je hier gevoelig voor bent.

2. Kies vaker bewust voor stilte

Sinds een paar maanden mediteer ik dagelijks, en merk ik hoe fijn ik het vind om stilte te ervaren. Ik had vroeger altijd muziek aan. De laatste tijd merk ik dat ik er minder behoefte aan heb. Als ik vroeger met de hond naar het park liep, dan ging ik de deur niet uit zonder iPhone, Spotify en oordopjes. Tegenwoordig laat ik mijn iPhone thuis.

Ik besefte dat muziek fijn is, maar dat de geluiden van het park net zo fijn zijn.

Hetzelfde geldt thuis. Ik lees tegenwoordig vaak zonder muziek aan, en ik werk vaker zonder muziek aan – iets wat ik nooit heb gedaan.

Kies ook eens wat vaker voor stilte, en kijk wat het met je doet. Als het je een ongemakkelijk gevoel geeft, vraag je dan eens af waarom dat zo is. Is dat omdat je simpelweg niet gewend bent aan stilte? Of gebruik je muziek en geluiden als afleiding, zodat je gedachten niet gaan ratelen?

3. Gebruik kunstmatige stilte

De nieuwe bewoner van mijn oude appartementje aan de A4 ervaart weinig stilte. Hoezeer ze ook werkt aan tijdklokjes, piepende ventilatie of tikkende geisers.

Toch zijn er dingen die ze kan doen om vaker stilte te ervaren, zelfs als ze constant wordt omringd door lawaai. Het is mogelijk om geluid simpelweg buiten te sluiten.

Een goedkope oplossing is het gebruiken voor oordopjes. Je hebt natuurlijk de goedkope (en oncomfortabele) schuimrubber varianten, maar voor iets meer geld koop je afwasbare rubberen oordopjes die jaren meegaan en comfortabeler zitten.

Met zulke oordopjes kun je stilte oproepen wanneer jij dat wilt. Bijvoorbeeld wanneer je slaapt, zit te lezen op de bank of zit te mediteren. Of wanneer je probeert te slapen in een party hostel in een ver land. Zo ervaar je stilte, zelfs als je naast de A4 woont.

Een andere (iets duurdere) optie is het gebruiken van noise-cancelling headphones. Dit zijn koptelefoons die luisteren naar omgevingsgeluid, en deze neutraliseren door tegengestelde tonen te laten horen. Veel van deze headphones werken ook als je geen muziek aan zet. Het resultaat is stilte.

Deze headphones werken het best in omgevingen waar je een constante ruis hoort. Fijn voor als je naast een drukke weg woont of voor in het vliegtuig.

4. Gebruik de mute-knop

Eén van de eerste keren dat is besefte hoe fijn stilte is, was toen we nog televisie hadden. Na een avond commerciële televisie, werd ik helemaal gek van het zoveelste reclameblok, en drukte ik op mute.

Weg geschreeuw. Sindsdien hield ik de afstandsbediening altijd in de buurt. En zodra het reclameblok begon, ging het geluid uit. Lekker rustig.

Mooi moment om lekker rustig en lekker tuttig een slokje thee te nemen.

5. Leer hoe je je kunt focussen

Mediteer in stilte, en leer hoe je ongewenste geluiden kunt buitensluiten. Hoe vaker je mediteert, al is het maar vijf minuten per dag, des te beter je wordt in het focussen van je brein.

Dat, en je leert stilte meer en meer waarderen. Ik merk dat ik gek ben op stilte sinds ik dagelijks mediteer. Er zijn minder gedachten die moeten worden ‘onderdrukt’ met een constante ruis. Als het stil is, is mijn hoofd ook vaker stil.

Dat is een heerlijk gevoel, en dat bereik ik al met een paar minuten mediteren per dag.

Stilte is een niet-overbodige luxe, gebruik het

Stilte is een vanzelfsprekendheid die we kwijt zijn geraakt. En ik denk dat het belangrijk is dat we het herintroduceren in ons leven.

Er is niets mis met het geroezemoes van het stadse leven. Maar ieder mens heeft af en toe stilte nodig om mentaal optimaal te kunnen functioneren. Door voor jezelf havens van rust te creëren, kun je vaker genieten van stilte. Meer inspiratie? Bekijk ook eens deze video.

Ontvang gratis tips om je leven leuker te maken!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛