“Eat food. Not too much. Mostly plants.
That, more or less, is the short answer to the
supposedly incredibly complicated and confusing
question of what we humans should eat in order
to be maximally healthy.”

Michael Pollan

Hoe kan ik stoppen met ongezond eten?

Kun je niet stoppen met ongezond eten? Geen zorgen. Je bent niet alleen en het is geen groot probleem – zolang je het in kleine stappen aanpakt.

Het menselijk lichaam is vergevingsgezind, het is geen alles of niets situatie. Je hoeft niet volledig te stoppen met ongezond eten om je gezondheid te verbeteren. Je moet vooral de balans verschuiven.

  • Je wilt minder ongezond eten in je mond stoppen;
  • en je wilt meer gezónd eten in je mond stoppen.

Dat is alles. Er zijn allerlei kleine tips, trucs en technieken die je kunt gebruiken om hier beter in te worden. In mijn online cursus deel ik ze allemaal. Met deze 4 tips kun je vandaag direct aan de slag.

1. Verander je omgeving

Je drinkt meer water als je een flesje op je bureau zet terwijl je werkt. En je eet meer fruit als je de fruitschaal op een strategische locatie in je huis plaatst.

Er zijn allerlei kleine aanpassingen die je kunt maken in je omgeving om te voorkomen dat je ongezond eet en jezelf te stimuleren gezonder te eten.

  • Haal geen ongezonde voeding meer in huis. In de supermarkt haal je gezonde brandstof voor je lichaam. Als je geen ongezonde voeding in huis hebt kun je het ook niet eten.
  • Haal ongezonde voeding waarmee je worstelt uit je huis. Geeft het weg en haal het uit je zicht.
  • Vul je omgeving met gezonde voeding die je lekker vindt. Fruit (vers en rood fruit uit de vriezer bijvoorbeeld), snackwortels met hummus, etc.
  • Plaats gezonde voeding duidelijk in het zicht en neem een gezond snack mee als je op pad gaat.
  • Gebruik minder suiker in je koffie en thee. Lees ook: Hoe ik moeiteloos 87 duizend calorieën bespaar
  • Vervang frisdranken door water, cold-brew ijsthee of bruisend water (met een smaakje eventueel).
  • Krijg je vaak trek vanwege reclames voor ongezond eten? Zet de tv dan op stil tijdens de reclames en ga even wat anders doen (even joggen op de plaats bijvoorbeeld).
  • Etc.

Met een beetje environment design kun je je gewoontes verrassend goed positief beïnvloeden. Dit helpt je misschien niet helemaal te stoppen met ongezond eten, maar het helpt je wel de balans te verschuiven.

2. Richt je op wat je wél wilt

Billy en ik maken er een sport van om ongezond comfort-food om te toveren naar gezonde varianten. Heb je trek in pizza? Maak je eigen vegan pizza met een berg verse groente. Je krijgt 90% van de voldoening voor een fractie van de olie en calorieën. Trek in cake? Bak je eigen bananenmuffins zonder suiker.

Onderzoek hoe je je favoriete gerechten kunt omtoveren naar gezondere varianten. Een huisgemaakte bonenburger op een volkorenbol met zelfgemaakte zoete aardappel ovenfriet is nog steeds comfort-food, maar een stuk liever voor je lijf.

Richt je op wat je wél kunt en wilt eten. Verplaats je aandacht van de ongezonde voeding die je jezelf ontzegt naar de gezonde voeding die je jezelf gunt.

3. Schakel in damage-control modus

Kun je nog steeds niet stoppen met ongezond eten? Schakel dan in damage-control modus. Wat kun je doen om de schade aan je gezondheid te beperken?

  • Leg direct een deel van je (te grote) portie in de vriezer voor later of deel het met iemand anders zodat je niet zelf alles opeet.
  • Begin je maaltijd met iets gezonds. Zoals een groene salade met balsamico azijn. Zo vul je je maag met onwijs gezonde voeding, waardoor je mogelijk minder eet van de ongezonde voeding.
  • Gun jezelf een afgebakend portie ongezond eten, geniet ervan zónder schuldgevoel en houd het daarbij.
  • Drink twee glazen water om je maag te vullen zodat je sneller vol zit.

En vooral: maak je niet te druk. Het mooie aan gezond eten is dat je er op ieder moment mee kunt beginnen. Kon je je niet inhouden vanavond? Prima, morgenochtend start je je dag weer gezond met fruit en havermout.

In kleine stapjes de balans verschuiven, dat wil je doen. Het heeft geen zin om je schuldig te voelen. Zorg dat je volgende keuze gezonder wordt – dat is alles.

4. Verander je motivatie

Heb je er weleens bij stilgestaan dat je lichaam is gemaakt van de voeding die je hebt gegeten? Je lijf gebruikt je voeding om alle processen draaiend te houden en cellen te laten groeien.

Je huid, je botten, je organen, je spieren, je ogen en je haren – het is allemaal gemaakt van de moleculen die je in je mond stopte.

De vraag die je jezelf kunt stellen is vervolgens: wil ik dat mijn lijf gemaakt wordt van chips en chocolade? Is dat de brandstof die ik in dit geavanceerde apparaat wil stoppen?

We eten vaak ongezond omdat we lief voor onszelf willen zijn, omdat we troost zoeken in een worsteling met lastige emoties. Maar je kunt jezelf afvragen of jezelf troosten met ongezond eten echt een vorm van zelfliefde is of eigenlijk een subtiele vorm van zelfverwaarlozing.

Zou je taart, snoep en chips eten als je écht zelfliefde zou beoefenen?

Vraag jezelf eens af: ”Waarom heb ik deze ongezonde voeding nodig?” Wat probeer je ermee op te lossen, op te vullen of weg te stoppen? Wat probeer je ermee te bereiken?

Wat als je – in plaats van het vinden van troost – het meer uitdagende pad van zelfliefde zou bewandelen? Wat als je je drang naar ongezonde voeding kon laten vallen als een jas die je niet meer nodig hebt?

Lees deze eens: Geen appeltaart meer nodig – afvallen door jezelf te ontwikkelen

Alle tips om je gewoontes aan te passen

In mijn online cursus blei lijf leer je hoe je in kleine stapjes je gezondheid verbetert vanuit zelfliefde en compassie.

Deze cursus draait om gedragsverandering, niet om het volgen van een specifiek dieet. Duizenden soChicken lezers gingen je voor. Nu in prijs verlaagd. Doe je ook mee?

Lees de recensies en schrijf je direct in…

Je Broednest helpt je vooruit ☀️

Word ook lid van het Broednest en maak je leven steeds leuker in kleine, praktische stappen. 🌱

Start jouw opwaartse spiraal

Gratis tips om je leven leuker te maken

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 150.000 mensen zijn al lid! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛