We kunnen allemaal wat extra energie gebruiken

De hoeveelheid energie die je per dag hebt bepaalt voor een groot deel de kwaliteit van je leven. Je energieniveau bepaalt voor een groot deel je humeur en het bepaalt hoeveel je voor elkaar kunt krijgen. Hoe meer energie je iedere dag hebt, des te meer je uit je leven kunt halen.

Heb je het gevoel dat je wel iets meer energie kunt gebruiken? Gebruik dan de onderstaande vijf tips om stap voor stap meer energie op te bouwen!

1. Verbeter je slaapritme voor meer energie

Een goede nachtrust is een belangrijke basis voor het opbouwen van meer energie. Het maakt niet zozeer uit hoe lang je slaapt, maar wel hoe hoog de kwaliteit van je slaap is.

Hoe dieper je slaapt, des te sneller je uitrust. Dat is ook de reden dat een korte maar diepe slaap (een dutje of powernap) meer effect kan hebben dan twee uur lang slapen. Het is ook de reden dat een nachtrust van 7 uur je fitter maakt dan een nachtrust van 10 uur.

Om snel in diepe slaap te komen is het belangrijk dat je rekening houdt met je slaap omgeving (donker, stil, rond de 16 graden celsius), je slaap rituelen voor het slapengaan (lichten dimmen, kalm worden, geen stimulerende middelen als alcohol en cafeïne, geen stress, geen tv) en je slaapritme (liefst iedere dag rond dezelfde tijd naar bed). Door rekening te houden met deze factoren val je sneller in slaap, slaap je beter en word je uitgeruster wakker.

Voor meer tips over het doorlopen van goede een slaapcyclus en dagelijks uitgerust wakker worden lees je dit artikel.

2. Optimaliseer je voeding voor meer energie

Voeding kan je lichaam energie geven, en voeding kan je lichaam energie kosten. In de eerste plaats is het belangrijk om erachter te komen of je lichaam alle voedingsstoffen binnenkrijgt die het nodig heeft. Veel mensen beseffen namelijk niet dat ze vitaminen- of mineralentekorten hebben.

Het is belangrijk om te beseffen dat onze moderne voeding van lage kwaliteit is. Die ‘gezonde’ broccoli die jou moet voorzien van vitaminen en mineralen is verbouwd in uitgeputte landbouwgrond waar weinig mineralen in te vinden zijn, bespoten met chemicaliën, verpakt in plastic, is gemiddeld een week oud als het je pan in gaat en wordt dan nog verhit waardoor nog meer goede stoffen verloren gaan.

Om deze reden is het slim om vooral te kiezen voor verse, biologische producten. Biologische groenten bevatten namelijk veel meer voedingsstoffen en vrijwel geen schadelijke chemicaliën, het is de voeding waar je lichaam het best mee overweg kan. Daarnaast doe je er goed aan om voeding met kunstmatige toevoegingen (te herkennen aan E-nummers) zoveel mogelijk te vermijden.

Je lichaam heeft voldoende voedingsstoffen nodig om jou te voorzien van energie. Als er ergens een tekort is of wanneer er schadelijke stoffen worden toegevoegd, dan raakt je lichaam uit balans waardoor het niet meer optimaal kan functioneren. Ben je op zoek naar simpele manieren om je voeding te verbeteren?

3. Voer afvalstoffen af en krijg meer energie

In het dagelijks leven krijgen we allerlei afvalstoffen binnen. We eten voeding waaraan chemicaliën zijn toegevoegd (de eerder genoemde E-nummers), we ademen vervuilde lucht in, gebruiken cosmetica met chemische stoffen op onze huid en krijgen restanten van (plastic) verpakkingen binnen via onze voeding. Daarnaast maakt je lichaam ook zijn eigen afvalstoffen aan tijdens het verteren van voedsel en vernieuwen van je cellen.

Een gezond lichaam is goed in staat om al deze afvalstoffen te neutraliseren en af te voeren. Om dit te doen maakt je lichaam gebruik van allerlei voedingsstoffen waaronder anti-oxidanten, vitaminen, mineralen en spoorelementen. Daarnaast gebruikt je lichaam water om de stoffen af te voeren.

Als je lijf niet in balans is, door tekorten aan voedingsstoffen, door stress, door te weinig vocht, door een verstoorde hormoonhuishouding of door andere oorzaken, kan je lichaam de afvalstoffen niet goed neutraliseren en afvoeren. Omdat er meer afvalstoffen binnen komen dan er kunnen worden afgevoerd via je lever, nieren, darmen, huid en longen wordt het restant opgeslagen in je lichaam. Hiervoor gebruikt je lichaam onder andere vetweefsel.

Lange tijd ongezond eten, stress ervaren en weinig bewegen zorgen voor ophoping van schadelijke stoffen in je lichaam. Deze stoffen staan het optimaal functioneren van je lichaam in de weg, en maken je dus moe. Je kunt jezelf ontdoen van deze stoffen door voldoende vitaminen en mineralen beschikbaar te maken, bijvoorbeeld door veel biologische groente te eten, groene smoothies te drinken of speciale detox supplementen te nemen.

Daarnaast is het mogelijk om een detox kuurtje te volgen. Je hoeft hiervoor niet naar een speciale kliniek waar ze slangen in je darmen stoppen. Een detox kuur houdt simpelweg in dat je gedurende een week kiest voor zuiverende voeding, en je lichaam de kans geeft om de afvalstoffen los te laten, te neutraliseren en af te voeren.

4. Doe iets betekenisvols en ontketen meer energie

Moeheid heeft niet alleen lichamelijke oorzaken. Wanneer je je niet energiek voelt heeft dit vaak ook een psychische oorzaak. Want vraag jezelf eens af: heb jij ‘s ochtends zin om weer aan de slag te gaan? Start je je dag vol energie, en kun je niet wachten om te gaan doen wat er op de planning staat?

Zodra je voor jezelf een stuk zekerheid hebt bereikt (dak boven je hoofd, vast inkomen, voldoende geld om rond te komen), dan wordt het tijd om een stapje hoger te denken. Je krijgt behoefte aan meer, je krijgt behoefte aan betekenis.

Het is leuk dat je werk je kan voorzien in je levensbehoeften, maar voegt het ook iets toe? Vind jij je werk waardevol? Mensen die werken vanuit hun passie hebben vaak eindeloos veel energie. Niet omdat het supermensen zijn, maar omdat ze hun werk zo leuk vinden dat het ze energie geeft in plaats van dat het energie kost.

Vraag jezelf eens af, wat geeft jou energie? Wat vind jij leuk om te doen? Waar word jij gelukkig van? Hoe wil jij iets bijdragen aan deze wereld? Door waardevol werk te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent word je energieker.

5. Versterk je lichaam voor meer energie

Hoe fitter je bent, des meer energie je krijgt. Door regelmatig te bewegen, te sporten en af en toe aan krachttraining te doen kun je je lichaam sterker maken.

Niet alleen krijg je meer conditie en uithoudingsvermogen, je merkt ook dat je fysiek sterker wordt. Je raakt minder snel uitgeput omdat je lichaam meer aankan. Ja, sport maakt je op de korte termijn moe maar het zal je op de middellange termijn juist veel meer energie geven.

Wanneer je gaat sporten raakt je lichaam bovendien goed doorbloed waardoor al je cellen lekker veel zuurstof krijgen. Hierdoor krijg je een lekkere oppepper en voel je je fitter.

6. Zorg voor een leeg hoofd

Stress vreet energie. Ronddwalende gedachten, todo’s, problemen en zorgen maken je moe en zwak.

Je hebt de meeste energie als je ontspannen bent, als je je kunt focussen en je bezig kunt houden met positieve gedachtes. Doe daarom je best om je hoofd zo leeg mogelijk te houden. Probeer je gedachten van je af te schrijven, je problemen concreet te maken en je todo’s te noteren op een takenlijst. Hoe leger je hoofd is, des te meer energie je zult ervaren.

Extra tips voor meer energie!

Dit waren ze! En weet je wat? Ik heb een geweldige eCursus voor je klaarstaan met nog veel meer praktische tips om je energie niveau stap voor stap op te bouwen.

De cursus helpt je 27 stappen te doorlopen in 30 dagen. Elke stap is praktisch omschreven, eenvoudig uit te voeren en zeer effectief. Op die manier haal je binnen een maand veel meer energie uit je lijf, en kun je de kwaliteit van je leven verhogen.

Bekijk deze eCursus voor meer energie…

soChicken nieuwsbrief - maak je leven steeds leuker!

Met mijn nieuwsbrief maak je je leven steeds leuker. In kleine, praktische stappen. Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Doe je ook mee?