Was je maar thuis

Aangeschoten familieleden, geforceerde gezelligheid, onuitgesproken ergernissen, hoge verwachtingen – je bent blij als de avond voorbij is.

Het liefst was je thuis gebleven. Maar er wordt nu eenmaal van je verwacht dat je komt opdraven bij je (schoon)familie. En je hebt geen zin in gezeur. Dus doe je maar zo gezellig mogelijk. Soms vind je het oké – maar het zuigt je leeg. Je voelt je moe en beroofd van je vrije wil.

Veel mensen zijn dol op Kerst doorbrengen met familie – dat geldt ook voor mij. Maar het geldt niet voor iedereen. Ervaar je kerst met familie meestal niet als een positieve ervaring? Dan ben je niet alleen – talloze mensen zien kerst met familie als een vervelende verplichting.

In dit artikel vind je tips om dit jaar tóch te genieten van je kerstdagen. Mét familie, zonder stress.

1. Ga er zonder verwachtingen in

Kerst is het feest van hoge verwachtingen. Mooie decoratie, originele cadeaus, prachtige kleding, sjiek eten. We willen vooral dat het gezellig is. En we willen sneeuw.

Dat laatste krijgen we bijna nooit. En dat eerste laat zich slecht forceren.

Wat zou er gebeuren als je Kerst tegemoet gaat zonder verwachtingen? Heel simpel: dan zou je je niet ergeren, en zou je je veel relaxter voelen. Dan zou je simpelweg tevreden kunnen zijn.

Misschien maken familieleden rare opmerkingen, misschien mislukt het eten, misschien wordt het niet zo gezellig als je hoopte. Als je je niet te sterk hecht aan een bepaalde uitkomst dan voel je je ook niet gefrustreerd en teleurgesteld.

Laat het lekker over je heen komen, en dein op de golven mee. Vriezen we dood dan vriezen we dood, zeg maar. Hoewel de kans daarop klein is dit jaar. Mooi meegenomen.

2. Geniet van de imperfectie

Het is één ding om je niet te ergeren aan dingen die imperfect zijn. Het is nog een stapje verder om te genieten van alles wat jij anders zou willen zien.

  • Is het vervelend dat je oom een glaasje teveel drinkt en daardoor een beetje irritant wordt? Of is het ergens ook wel grappig en lekker fout?
  • Is het erg dat het braadstuk nog rauw is van binnen? Of kun je lachen om de anti-climax, en snij je er gewoon omheen?
  • Erger je je aan de gillende kinderen? Of kun je begrijpen waarom ze blij en opgewonden zijn, en ga je even met ze spelen?
  • Voel je je teleurgesteld omdat je cadeau tegenvalt? Of laat je het van je af glijden en herinner je jezelf aan het feit dat die spullen er niet echt toe doen?
  • Ontstaat er een ongemakkelijke situatie omdat je zus vanwege de wijn iets te open over haar seksleven wordt? Geniet dan van de awkwardness en lach er samen om.

Ik kan ontzettend blij worden van dingen die fout of ongemakkelijk zijn. Probeer er gewoon van te genieten. Imperfectie heeft veel meer schoonheid dan de meeste mensen beseffen.

3. Richt je op de goede punten

Ook al is er van alles niet leuk aan het samenzijn met je (schoon)familie – focus daar niet je aandacht op. Alles wat je aandacht geeft groeit. Als je negatieve dingen wilt zien dan zul je ze zien – en wordt het moeilijk om nog te genieten van je kerstdag.

Dus haal continu je aandacht weg bij de dingen waar je je aan ergert, en verplaats het rustig naar dingen die je goed vindt.

  • Vind je het eten niet te vreten? Richt je dan op het feit dat het zo lief is dat er voor je is gekookt. Besef hoeveel moeite hier in is gestoken, en spreek daarvoor je dankbaarheid uit.
  • Vind je de gesprekken aan tafel saai? Richt je dan op het feit dat je wel samen bent met familie. Dat deze mensen veel voor je betekenen, en dat je dankbaar mag zijn dat ze er allemaal nog zijn. Wie weet is dit wel je laatste Kerst met een aantal van deze mensen. Deze situatie is niet vanzelfsprekend. Als je je daar op richt dan wordt de situatie een stuk magischer.
  • Viel het kerstuitje tegen? Ga er dan niet over zitten zeuren. Praat over hoe je het toch naar je zin hebt gehad.
  • Vind je de kersttradities van je schoonfamilie irritant? Richt je dan op de leuke kanten van de tradities. Op het feit dat ze je doen inzien dat jouw manier niet de beste manier is, slechts een andere manier.

Er zijn veel dingen om je aan te ergeren. Maar als je een beetje je best doet zijn er nog veel meer dingen om dankbaar voor te zijn. Geniet meer, zeur minder.

Niet alleen voel jij je dan al snel beter. Je zult ook merken dat het kerstgezelschap jouw positieve houding overneemt.

4. Zorg dat je uitgerust bent

Je bent veel vrolijker en positiever als je lekker uitgerust bent. De periode rond Kerst is vaak hectisch. Werk afronden, feestjes, borrels, verjaardagen en voorbereidingen. Kerstvakantie, kinderen over de vloer, en ondertussen draait het huishouden ook door.

Niemand neemt het je kwalijk als je zo een beetje slaapachterstand oploopt. Maar we weten allebei – als je moe bent ben je niet te genieten.

Vind een rustig uurtje voor jezelf, en ga even liggen. Doe een dutje. Dat voelt soms als een verschil tussen dag en nacht. Je hoeft niet door te denderen. Als je moe bent kun je beter even slapen.

Ja, je kunt denken ”ik ben moe, ik maak het gewoon niet te laat vanavond”. Maar het probleem hiervan is dat je gedurende de avond steeds vermoeider wordt. Vooral na een paar wijntjes en een heftig diner.

Dus slaap van tevoren even als je moe bent. Doe een lekkere powernap. Ga even liggen en zet de wekker voor 30 minuten. Gun jezelf en je familie en uitgeruste versie van jezelf. Die is namelijk een stuk gezelliger en minder prikkelbaar.

5. Mediteer van tevoren

Een andere goede tip is om van tevoren je hoofd lekker leeg te maken. Na een fijne meditatie neem je de kalmte mee je dag in. Je hele dag wordt makkelijker en leuker.

Bekijk ook mijn onderstaande video met tips om beter te mediteren.

Wil je echt even diep kalmeren? Hieronder vind je een grappige geleide kerstmeditatie. Ga liggen met een kleedje over je heen, een koptelefoon op en laat je leiden door een besneeuwd bos richting een warme blokhut.

Je komt lekker in de kerstsfeer én wordt zo kalm dat je niet weet wat je overkomt.

6. Kom tussendoor tot rust

Merk je dat de stress oploopt tijdens de avond? Knijp er dan gewoon even tussenuit.

Ga bijvoorbeeld even naar een andere kamer of het toilet. Of loop een rondje met de hond, of gewoon om een luchtje te scheppen. Adem een paar keer diep in en uit. Bedenk vijf dingen waar je vandaag dankbaar voor bent.

Centreer jezelf weer even op de dingen die jij belangrijk vindt. Op liefde en positiviteit. Op genieten van het moment. Zo blijf je tussentijds lekker kalm en liefdevol, en blijft je avond fijn.

7. Houd je aandacht bij het moment

Probeer jezelf te vermaken in het moment, met de mensen waarmee je bent – niet in je smartphone. Het is verleidelijk om je heil in je smartphone te zoeken als je het niet naar je zin hebt. Maar door het niet te doen train je jezelf meer mindful te leven en kleine fijne dingen te waarderen.

Je smartphone (en met name social media) triggert FOMO – Fear Of Missing Out. Je ziet steeds hoe leuk het op andere plekken is, hoe gezellig andere mensen het hebben. En in contrast lijkt jouw leven dan extra vervelend.

Dit is wat het is. Dit moment, met deze mensen. En je kunt gewoon je best doen om er van te genieten. Ook al is het niet perfect – ook al had je het liever anders gezien.

Ontspan en maak er het beste van. Verzet je niet maar laat je rustig meevoeren. Dan is de kans groot dat het vanzelf leuk(er) wordt.

8. Stuur het gesprek richting positiviteit

Gaat het gesprek steeds richting negativiteit? Introduceer dan een beetje dankbaarheid en positiviteit. Als het gezelschap steeds zeurt over dingen die niet goed zijn, deel dan wat jij juist wel goed vindt. Of stel vragen. Zoals: interessant – en wat vond je goed aan de film? Of heb je ook collega’s waar je het goed mee kunt vinden?

Met dit soort subtiele vragen toon je interesse, en stuur je het gesprek zachtjes richting meer positiviteit. Als mensen dankzij jou praten over dingen waar ze blij van worden, dan voelen ze zich direct beter.

Zeuren over problemen op het werk maakt een mens niet blij. Praten over een tof project op het werk bezorgt misschien een glimlach op een gezicht.

Door het gesprek steeds kleine duwtjes richting positiviteit te geven (dus zonder het te forceren), kun je de sfeer van de dag op kleine manieren verbeteren.

Maak je niet druk – geniet ervan

Het zijn vaak de kleine ergernissen die de glans van je kerstfeest kunnen halen. En met familie zijn ergernissen nooit ver weg.

Maar het werkt ook andersom. Door je minder druk te maken en te genieten van kleine dingen kun je de sfeer van je kerstfeest beter maken. Zodat je samen een Kerst beleeft die je voor altijd zult koesteren.

Hieronder vind je meer tips om dit jaar te genieten van een magisch kerstfeest:

soChicken nieuwsbrief - maak je leven steeds leuker!

Maak elke week steeds leuker met mijn gezellige maandagmorgen nieuwsbrief! Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛