1. Drink veel water
    Drink minimaal een liter puur water per dag. Hierdoor kan je lichaam afvalstoffen goed afvoeren.
  2. Zorg voor voldoende nachtrust
    Mensen die voldoende slapen leven langer. Het lichaam heeft veel slaap nodig om optimaal te kunnen functioneren: 7 tot 9 uur! Lees hoe je gezond en lekker slaapt.
  3. Ontbijt altijd
    Mensen die niet ontbijten sterven jonger blijkt uit onderzoek. Begin je dag met een lekker ontbijtje en zorg dat je lichaam op gang komt.
  4. Zeg JA tegen knoflook
    Het mag dan niet lekker ruiken… knoflook gaat hoge bloeddruk, aderverkalking, vermoeidheid en vergeetachtigheid tegen. Lekker tekeer gaan dus!
  5. Fietsen is gezond
    Wie regelmatig fietst heeft minder kans op hart- en vaatziekten. Bovendien verbetert fietsen je houding en evenwicht.
  6. Eet broccoli
    Broccoli is wondervoedsel. Het zit vol met voedingsstoffen die ontzettend goed zijn voor je lichaam. Strooi er wat kurkuma overheen voor een geweldige anti-aging combinatie!
  7. Wees niet zuinig met kruiden en specerijen
    Kruiden en specerijen zitten bomvol voedingsstoffen en medicinale stoffen. Gebruik ze dagelijks om je eten meer smaak te geven en gezond oud te worden.
  8. Investeer in je vrienden
    Mensen met hechte vriendschappen blijken beter bestand tegen ziektes. Bovendien houden vrienden het leven, ook op oudere leeftijd, erg leuk!
  9. Drink minder alcohol
    Alcohol veroudert je organen en de rest van je lichaam. Wees er dus spaarzaam mee en maak er geen dagelijkse gewoonte van als oud worden je prioriteit heeft.
  10. Rook niet
    Roken is schadelijk voor je lichaam. Stop ermee als je oud wilt worden!
  11. Begin de dag met een koude douche
    Misschien even pittig, maar koud afdouchen is goed voor je bloedcirculatie. Je zult de hele dag meer energie hebben!
  12. Let op je ademhaling
    Wanneer je goed ademt haal je je hele leven lang voldoende verse zuurstof binnen waarop je cellen kunnen functioneren. Ontdek deze effectieve ademhalingstechnieken.
  13. Beweeg minimaal 30 minuten per dag
    Zorg voor voldoende beweging. Dertig minuten per dag is de richtlijn. Dit hoeft geen fitness te zijn, je kunt ook regelmatig tuinieren of wat vaker de trap nemen.
  14. Zorg dat je zo veel mogelijk lacht
    Wanneer je lacht maakt je lichaam een hoop gezonde stofjes aan. Het werkt kalmerend en je afweersysteem verbetert. Speel meer en neem je leven minder serieus.
  15. Varieer in je voeding
    Zorg dat je veel verschillende voedingsstoffen binnen krijgt. Varieer ook in fruit!
  16. Eet walnoten
    Ze helpen je risico op hart- en vaatziekten verminderen en zijn een plantaardige bron van omega3 vetzuren.
  17. Neem een hond
    Mensen met honden gaan op regelmatiger tijdstippen naar bed. Bovendien krijgen ze dagelijks voldoende lichaamsbeweging omdat het beestje moet worden uitgelaten!
  18. Zorg voor voldoende seks
    Een goed seksleven is goed voor lichaam en geest. Je verbrandt bergen calorieën, maakt talloze goede stofjes aan en je voelt je heerlijk na afloop! Waarom seks gezond is.
  19. Eet minder dierlijke producten
    Vlees, vis, zuivel en eieren worden gelinkt aan talloze ziektes. Wees er daarom spaarzaam mee, en eet vooral onbewerkt plantaardig eten. Beperk plantaardige olie en ga los met bladgroente. Je lijf zal je dankbaar zijn en gezonder oud worden.
  20. Eet elke dag fruit
    Twee ons groente en twee stuks fruit! Fruit zit vol vitaminen, vezels, mineralen en anti-oxidanten. Stuk voor stuk belangrijk voor een gezond lichaam.
  21. Eet rustig aan
    Snel eten is slecht voor je spijsvertering. Eet mindful en geniet van de smaak, dat geeft je lichaam de tijd om het goed te verwerken.
  22. Drink koffie
    Maximaal 3 kopjes koffie per dag is goed voor je. Zolang je het zonder suiker en koemelk drinkt (plantaardige melk is geen probleem). Koffie kan helpen bij het voorkomen van talloze aandoeningen.
  23. Zoek een partner
    Mensen met een goede en gezonde relatie leven langer en zullen gelukkiger oud worden.
  24. Drink groene thee
    Groene thee is zo ontzettend gezond dat je gek bent als je het niet drinkt. Maak ook cold-brew-ijsthee in de zomermaanden. De gezondste ‘frisdrank’ op Aarde!
  25. Heb iets om voor te leven
    Streef iets na in je leven en blijf positief. Zorg dat je iets hebt om voor te leven. Dat kan een hobby zijn, je werk, je familie of de kippen in je tuin. Zingeving helpt je gezond oud worden.

Gezond eten en afvallen is simpel 🥑

Gezond eten en afvallen cursusWil je meer tips en inspiratie om gezonder te eten? Schrijf je dan in voor mijn online cursus blei lijf.

Deze cursus helpt je gezond eten leuk, makkelijk en moeiteloos te maken. In kleine stappen, met slimme hacks en nieuwe gewoontes. Zo wordt gezond eten steeds makkelijker! 😁

Word slanker, gezonder, fitter en blijer met je lijf. Met blei lijf lukt het je wél om die Tony chocoladerepen te laten liggen en te kiezen voor gezond en lekker eten.

Lees meer over blei lijf en schrijf je direct in…

soChicken nieuwsbrief - maak je leven steeds leuker!

Met mijn nieuwsbrief maak je je leven steeds leuker. In kleine, praktische stappen. Ruim 140.000 mensen gingen je voor! 😁

Doe je ook mee?