“When you follow the simple way of it,
you notice that reality holds all the
wisdom you’ll ever need. You don’t need
any wisdom of your own. Plans are unnecessary.
Reality always shows you what comes next,
in a clearer, kinder, more efficient way than
you could possibly discover for yourself.”

Byron Katie

Ja – het is een beetje druk

Een beetje logisch is het natuurlijk ook wel. Als je samen in een enorme verbouwing duikt terwijl er een eigenwijze peuter rondloopt én je twee bedrijven te runnen hebt dan krijg je het druk.

Het is ook interessant om die drukte te ervaren, omdat we ons leven normaal gesproken juist zo inrichten dat we een heleboel speelruimte hebben.

Ja – soms waren de agenda’s van Billy en mij goed gevuld (zeker voor corona), maar dan vooral met leuke en optionele dingen, zoals gezellig eten met vrienden. Dingen die we meestal kunnen afzeggen of verplaatsen als het leven te druk begint te voelen.

Ik werk normaal gesproken 4 (en soms 3) dagen per week, en Billy werkt meestal 3 dagen. Jake gaat twee dagen naar de opvang, en we wisselen een papadag af.

Dat gaat normaal perfect. Het volledig verduurzamen en renoveren van ons nieuwe bouwvallige stulpje maakt het echter wat ingewikkelder. Want hoewel we veel grote klussen hebben uitbesteed, zijn er nog steeds heel veel dingen die we zelf doen. Dat is overigens geen straf – we vinden klussen best leuk en zijn er (tot mijn terugkerende verbazing) ook best behendig in.

Uitdagend is het wel. Want het klussen snoept bijna alle speelruimte weg uit ons leven over een periode van een paar maanden. Hoe houden we dan toch ons hoofd (redelijk) koel?

Dit zijn 5 dingen die voor mij goed werken, wellicht helpen ze jou ook in drukke situaties.

1. Ik observeer mijn perfectionisme

Perfectionisme is mijn grootste obstakel in deze periode. Waarom? Er moeten letterlijk honderden knopen worden doorgehakt, en uit gewoonte wil ik iedere keer de beste keuze maken. Het probleem? Dat kost veel te veel tijd en energie – het is gewoon niet te doen.

Een huis uit 1917 grondig verduurzamen is een complex project met veel bewegende delen. En veel onderdelen hebben invloed op het hele geheel. Hierdoor is het voor mij zo makkelijk om mezelf te verliezen in een eindeloze stroom van research. Zo erg dat ik ’s nachts ga dromen van ventilatiesystemen met warmteterugwinning.

Dus? Dus zodra ik realiseerde hoe ik mijn eigen leven moeilijk maakte besloot ik mijn aanpak te veranderen. Ik observeer mijn neiging tot perfectionisme en doe mijn best om imperfectionisme te omarmen.

Het is ook goed als het goed genoeg is. Er is een moment om te beseffen: dit is een prima keuze. Misschien niet de beste, maar wel de beste voor dit moment. De optimale keuze houdt namelijk ook rekening met de beperkte hoeveelheid tijd en energie die beschikbaar is om de keuze te maken.

Dit helpt me om een hoop frustratie, onrust en stress te voorkomen. Het is echter een constant work-in-progress, want ik merk dat de verbouwing een enorme perfectionisme-trigger voor me is. Gelukkig heb ik Billy aan mijn zijde die me hier af en toe vriendelijk op wijst. 😉

2. Ik accepteer tragere voortgang

Ik had het er laatst nog over met Billy: voordat we vader waren zouden we een paar weken keihard werken en zou het waarschijnlijk al bijna af zijn.

Vroeger zouden we een project als dit topprioriteit maken. Nu is Jake onze topprioriteit. En we willen dat hij – ondanks onze drukte – wordt omringd met rust en ritme.

Dat betekent dus dat de rem erop moet. Het geeft ons meteen een mooie gelegenheid om die ene eigenschap te beoefenen die zo waardevol is in het ouderschap én het leven: geduld.

Ik merk dan dat ik wil dat alles sneller gaat, en ik ervaar frustratie als ik zie dat dat nu niet kan. Vervolgens nodig ik mezelf uit te ontspannen en die gevoelens rustig te laten passeren.

Actief geduld beoefenen is interessant. Het kost moeite maar het is tegelijkertijd zo bevrijdend. Het doet me constant realiseren dat haast nergens voor nodig is. Het leven loopt zoals het loopt. En maakt het nou zoveel verschil of we een week eerder klaar zijn? Niet echt.

3. Ik blijf goed voor mezelf zorgen

Dit is voor mij niet vanzelfsprekend. Normaal als ik het heel druk heb zoek ik comfort in o.a. ongezond eten. Deze keer voelt het echter anders. Ik merk dat ik goed voor mezelf wil zorgen, zodat we deze drukke tijd goed kunnen doorlopen.

Ik eet behoorlijk gezond, ik mediteer meer, ik laat de cafeïne staan, ik beweeg meer (klussen is bovendien behoorlijk intensief), ik ervaar meer momenten van mindfulness en ik ben liever voor mezelf. En gek genoeg lijkt het me minder moeite te kosten dan normaal.

Ik heb in 2020 gemerkt wat er gebeurt als ik het allemaal laat versloffen: overspannen zijn voelt vreselijk. En het was ook vreselijk onnodig, als ik in die periode mijn zelfzorg op peil had gehouden.

4. Ik probeer het leven stap voor stap te nemen

Ik moet steeds denken aan deze quote van Byron Katie die ik eens markeerde in haar prachtige boek A Thousand Names For Joy:

“There’s never a task too great or too small, because the only task to accomplish is the one in front of me. It might appear that there are a thousand things to do, but in fact there is never more than one.”

Het is waar: Realiteit wordt ingewikkeld als we onze ingewikkelde gedachten serieus nemen. In werkelijkheid is het leven simpel. Ik ervaar één continu moment, één doorlopend nu.

Gedachten komen, taken dienen zich aan, ik verricht handelingen.

Zolang ik mijn stressvolle gedachten niet zo serieus neem is er niets aan de hand. Een gedachte als ”Ik zou meer moeten werken” of ”Het klussen zou sneller moeten gaan” bezorgt me stress, omdat het impliceert dat de realiteit anders is dan het moet zijn.

Maar als het anders moest zijn, dan wás het wel anders. Het is zoals het is – meer valt er niet over te zeggen. Vechten tegen ‘hoe dingen zijn’ is nutteloos, want het verandert niets aan hoe dit moment is. Het is zoals het is, niet anders.

Vandaar het hoofdstuk Gedachten zijn scheten in mijn boek Leven met wind mee.

Hoe drukker ik het heb, des te sterker ik mezelf hieraan herinner. Dit voorkomt neerwaartse gedachtenspiralen en de tunnelvisie die vaak gepaard gaan bij periodes van stress. Zoals ik dat ervaarde in die leerzame periode in 2020.

Eén ding tegelijk. Ik kan op mezelf vertrouwen dat ik doe wat moet gebeuren. En als ik het niet doe, dan moest het (nog) niet gebeuren.

Ieder doel bereik je uiteindelijk in talloze kleine stapjes. De stapjes zelf zijn niet moeilijk. Het zijn de gedachten die het moeilijk maken. Het gaat niet om alles wat er nog moet gebeuren – het gaat om de volgende kleine stap.

Dus zo pas ik de Broednestmethode toe wanneer ik een enorm plafond begin te witten, wanneer ik Jake op bed leg, wanneer ik een nieuwe Broednest cursus ontwikkel of de vaatwasser inruim.

Stap voor stap, zo kun je alles voor elkaar krijgen met minder moeite en veel minder stress. ☀️

Stress stap voor stap verminderen

Stress verminderen in 5 stappen Bundel

Stress zuigt de blijdschap uit je dag. Gelukkig zijn er veel dingen die je kunt doen om snel minder stress te ervaren.

In deze Bundel laat ik je zien hoe je het voor elkaar krijgt. We werken aan 5 stappen om stress snel en effectief te verminderen.

Zodat de blijdschap weer fijn terug kan stromen in je dag. ☀️

Lees meer en start direct...

Ontdek hoe je snel positiever in het leven komt te staan ☀️

Volg onbeperkt compacte cursussen, stappenplannen, video-meditaties en meer. Start vandaag jouw opwaartse spiraal. 🌱

Begin nu met 46% korting

Zo blijf je lekker positief ☀️

Ontvang ook iedere maandag gratis tips om je leven steeds leuker te maken. Ruim 150.000 mensen zijn al lid!

Goed om te weten
Je ontvangt elke maandagochtend versgelegde inspiratie en af en toe een extra update. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛